Reklama

Reklama

V roku 1916 mladý pruský šľachtic Manfred von Richthofen odchádza, tak ako väčšina mladých mužov, do vojny. Vďaka svojej neohrozenosti, rytierskemu prístupu k leteckým súbojom a úcte k nepriateľovi, sa z neho už čoskoro stane obávané stíhacie eso a uctievaná ikona leteckej flotily Prvej svetovej vojny. Manfred lieta s priateľmi Wernerom Vossom, Sternbergom a Lehmannom, s ktorými ho spája rešpekt k vojenskému drilu a rytiersky spôsob súbojov. Svoj stroj, trojplošník Fokker Dr.1, si dá zafarbiť na červeno a stane  sa postrachom všetkých protivníkov a letcov Dohody. Francúzi ho prezývajú Červený diabol, Briti na jeho hlavu vypíšu odmenu. Počas vojny zostrelil najmenej 80 lietadiel, najviac zo všetkých pilotov na oboch stranách. Náhodné stretnutie so zdravotnou sestričkou Käte mu však otvorí oči a poznáva skutočné barbarstvo vojny. (TV JOJ)

(více)

Zajímavosti (29)

  • „V roce 2005 bylo vyrobeno 11 kusů maket letadel Albatros D.V a Albatros D.III pro světoznámý film Rudý baron,“ uvádí na svých stránkách Fy. Pterodactyl Ltd., registrovaná v Anglii, s výrobními kapacitami v České republice, zaměřená primárně na produkci letadel z období WWI až WWII. (Brtniik)
  • Pes, který se ve filmu několikrát objeví, je český fousek, plemeno loveckého psa. (Axarus)
  • Podle seznamu letadel v knize "Rudý letec" letěl Manfred von Richthofen na celkem 5 Fokkerech Dr. I. Stroj 425/17 je v knize popsán jako celý červený, ale na některých kresbách se objevuje s bílou svislou ocasní plochou. Létal na něm v dubnu 1918. Podle chronologického řazení výrobních čísel to ale byl třetí/čtvrtý stroj, na kterém létal. Jeden Dr. I patřil Jasta 6 a měl černobíle pruhované ocasní plochy. Žádný z Albatrosů, na kterých von Richthofen létal, nebyl celý červený. Minimálně spodní strana křídel měla jinou barvu. Nejčastěji byl červený celý trup a ocasní plochy. Nebo ocas, horní křídlo a příď. (Michel24)
  • Werner Voss byl v době své smrti dvacetiletý hubený mladík menšího vzrůstu, Til Schweiger tak svému předobrazu příliš neodpovídá. Z postavy má divák dojem ostříleného stíhače věku kolem 30 let, který zbytečně neriskuje. Skutečný Voss byl povahou pravý opak. Létal sám a na hranici možností svých fyzických sil i letových vlastností svých letadel. Po jednom vítězství přistál vedle své oběti a odmontoval z letadla všechno ještě použitelné, hlavně kulomety. Místo přistání se nacházelo v tzv. pásmu nikoho, tedy mezi frontovými liniemi. Když odstartoval, na místo nouzového přistání jeho oběti se sbíhali britští vojáci, kteří postupovali během svého útoku na německé pozice. (Zdroj: valka.cz) (Michel24)
  • Lanoe Hawker létal v době svého sestřelení von Richthofenem na Airco DH-2. (Michel24)
  • Ve filmu lze označit za zbytečnou postavu Friedricha Sternberga (Maxim Mehmet), fiktivního židovského pilota. Voss byl totiž nejúspěšnější pilot židovského původu. Dva ze strojů, se kterými se Voss utkal, se jsou v některých pramenech uváděny jako sestřelené, ale nemohou být pilotovi uznány, protože sám v souboji zahynul a nemohl na ně vznést nárok. Motor letadla nebyl od Bentleyho, jak je řečeno Vossem (Til Schweiger) ve filmu, ale Le Rhone ze sestřeleného Nieuportu XVII z jara roku 1917. (Michel24)
  • Jeden z pilotů 56. squadrony V. P. Cronyn si po návratu na základnu šel prohlédnout svojí SE 5a do hangáru. Byla poměrně vážně poškozena. V dopise otci napsal, že nemohl tu noc po souboji usnout a potil se, přestože byla chladná noc začínajícího podzimu. Voss dokázal poškodit všech 7 nepřátelských strojů, které se účastnili boje, který trval přes 10 minut. (Michel24)
  • Druhý prototyp F I 103/17 dostal Werner Voss. Voss padl 23. 7. 1917 v souboji s B flightem No. 56 Squadron RFC. Jednotce velel James McCudden. Přemožitelem Vosse byl Arthur Rhys Davids, který předtím sestřelil Karla Menckhoffa na Albatrosu D. V., který se snažil Vossovi pomoct. (Michel24)
  • Kurt Wolff zahynul 15. 9. 1917 ve dne. Byl velitelem Jasta 11, po Rudém baronovi. Richthofen byl na dovolené a Wolff byl pravděpodobně v pozici zastupujícího velitele. To lze označit jako důvod, proč zahynul v troskách prototypu Fokker F I 102/17, tedy prvního trojplošníku Fokker, který obdržel Rudý baron jako nejúspěšnější stíhač německého letectva. (Michel24)
  • Manfred von Richthofen letěl alespoň jednou ve čtyřech různých trojplošnících Fokker F I/Dr. I. Pouze třetí stroj, výrobního čísla 425/17, byl celý červený s bílou svislou ocasní plochou. Ostatní stroje měly střední část trupu, střední křídlo a některé další části plátěného potahu křídel natřeny olivovou nebo tmavě zelenou barvou. (Michel24)
  • Lothar von Richthoffen neletěl v den smrti svého bratra Manfreda s ním, jako je to ve filmu. Ve skutečnosti Lothar havaroval a kvůli zraněním skončil v nemocnici. O smrti svého bratra se dozvěděl právě tam. (Cheeker)
  • Ve filmu byl Lt. Kurt Wolff (Tino Mewes) sestřelen během noční mise. Podle jeho wingmana Lt. Carl-Augusta von Schoenebecka, který letěl na jeho poslední misi s ním, byl Wolff sestřelen v leteckém souboji ve dne. (Cheeker)
  • Manfred von Richthofen měl ve skutečnosti i ve filmu hodnost hodnost Rytmistra. Rytmistr ale byla hodnost kavalerie a jejím ekvivalentem pro ostatní armádní složky byla hodnost kapitán. Údajně tuto specifickou hodnost rádi užívala mnohá německá letecká esa 1. světové války. (ČSFD)
  • Při závěrečné scéně, kdy letí podpořit operaci Michael, je detailní záběr na obličej bratra Lothara - jeho piha je však na druhé straně tváře než obvykle. (ČSFD)
  • Richthofenovo rudé letadlo nikdy nebylo úplně rudé, kromě trojplošníku, kterým však létal asi jen poslední měsíc svého života a dosáhl na něm dvou vítězství. (ČSFD)
  • Manfred von Richthofen nikdy nebyl baronem. Tento titul vznikl tím, že spojenci špatně přeložili titul freiherr - čili svobodný pán. Prusko totiž titul barona neužívalo. (ČSFD)
  • V Česku vznikla řada dekorací. „Hledali po celém světě výrobce, kteří by zhotovili letadla, protože původních strojů z první světové války se dochovalo velmi málo a nikdo z muzeí je nepůjčí," vysvětluje Petra Wagnerová z produkční společnosti Bioscop. (adams89)
  • Představitel hlavní role Matthias Schweighöfer při natáčení nestrávil ve vzduchu ani minutu. "Nenávidím létání," přiznal deníku Der Tagesspiegel. (hippyman)

Reklama

Reklama