Reklama

Reklama

Na cestě

  • Írán Jadde Khaki (více)
Trailer 1
Írán, 2021, 93 min (Alternativní 90 min)

Obsahy(1)

Na první pohled se to zdá jako obyčejný rodinný výlet. Mrzutý otec má nohu v sádře, starší syn neobratně řídí, mladší dělá neúnavně rozruch a matka se snaží rozdílné energie vybalancovat. Jenže zdání klame. Cesta plná rozmíšek, vtípků a úsměvů má zneklidňující směr, o kterém se dozvídáme jen z drobných náznaků. Panah Panahi ve svém debutu mistrovsky kombinuje klasickou roadmovie s tichým, ale naléhavým společenským poselstvím o zemi, kde svoboda často končí hned za okny auta. V intimním portrétu jedné rodiny se spojuje humor, naléhavost, nevtíravá tragika a neobyčejně silné i uvěřitelné charaktery. (Artcam Films)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (32)

Aljak 

všechny recenze uživatele

U iránskych filmoch si človek už prakticky zvykol na nesmierne pomalé tempo a potrebu čítať medzi riadkami, takže iné to nebolo ani v tomto prípade. Mne osobne to trochu prekáža, ale ak má film dobré posolstvo a pointu, tak som s tým Ok. Tento príbeh ma však svojim príbehom a podaním nijako extra neuchvátil a myslím si, že ohľadom tejto témy existujú aj oveľa lepšie, epickejšie a živelnejšie filmy. Toto bola pre mňa až prílišná lyrika. Ale vidím, že ostatným sa páči. Sto ľudí, sto chutí. Za mňa 2* ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Z arabských zemí Írán dlouhodobě filmařsky vládne a zde debut Panaha Panahi Na cestě krásně ukazuje další skrytý talent. Výborná kamera se zaměřuje nejen na jednu mrzutou rodinu a jejich problémy, ale i na zdejší krajinu. A na tu především. Dlouhé nečinné záběry dokáží uhranout a 93 minut perfektně zhypnotizují. ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Popravdě jsem čekal, že to celou dobu bude strašně vážné, ale nakonec je to celkem dlouhou dobu příjemná komediální road movie, kde se dlouho jen v drobných náznacích ukazuje, že půjde o něco dramatičtějšího... a když k tomu konečně dojde, působí to naprosto přirozeně. Tohle bych povinně pouštěl asi všem českým režisérům, aby viděli, JAK se má dělat žánr "komedie/drama", protože ty české pokusy se snaží o humor tak prvních 15 minut a pak už se jen topí v depce, ale tady to funguje přesně tak jak by mělo. Panah Panahi navíc svého tátu nezapře a když pominu úvod a závěr, je v tom jeho ovlivnění ním dost vidět. A já jsem za to popravdě rád, jelikož jeho táta je jedním z mých nejoblíbenějších režisérů a přesnou ukázkou, proč mám íránskou kinematografii tolik v oblibě - a vypadá to, že i jeho syn má slušně našlápnuto a snad mu v tom ani režim moc nezabrání. Od stylu svého táty se liší snad jen tím, že má vizuálně výraznější scény, které se do toho ale skvěle hodí i ve spojení s těmi delšími pomalými záběry, které mi občas až evokovaly Benninga. Taky to má dost silný příběh, promyšlené postavy i vztahy mezi nimi, spoustu zajímavých a promyšlených scén (které jsou někdy i skvěle propojené, třeba ta, kde se matka se synem baví o filmu 2001 a k vyznění té scény se pak jedna pozdější vrací), příjemně se to sleduje, je to skvěle natočené a naprosto uvěřitelně zahrané, akorát mě mrzí, že to nemá o něco promyšlenější scénář. Bylo by tam totiž co dopilovat, třeba to s tou sádrou, protože to nikam moc nevedlo a přitom se tam s tím v těch náznacích krapet hrálo. Stejně tak bych byl mnohem radši, kdyby to skončilo v tom autě, protože ta scéna co následuje pak mi přišla úplně zbytečná, abychom to fakt všichni, jo, pochopili a brali to depresivněji než v té předcházející scéně, která mi ale přišla silnější, přesnější a víc vypovídající, zatímco ta poslední spíš už krapet vydírá. Jinak jsem ale dost spokojený a hlavně jsem rád za to, že jsem konečně mohl vidět nějaký íránský film v kině :-) 4* ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Taková íránská Little Miss Sunshine. Již dlouhou dobu dysfunkční rodina se blíží okamžiku velkého loučení, přičemž ale není schopná již prakticky vůbec mezi sebou komunikovat. Prvotřídní a přitom úsporná kamera, výborně napsané a zahrané postavy (zejména mudrlanstský a sobecký otec, co permanentně simuluje, aby se vyhnul jakékoli odpovědnosti) a snad první íránský film, ve kterém jsem si všiml, že je v něm humor. Kdyby to nemělo ty tendence příliš mačkat tu poetickou klávesu (přeneseně i reálně), vyženu to hodnocení vejš. Vzhledem k tomu, že perské filmy jsem doposud využíval jako pejorativní příměr k akademické nudě, tak je to vlastně velké nadšení. ()

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Nadstandardně vyzrálý a pevně uchopený debut, talentovaný Panah Panahi svého otce zřejmě nezapře. V základu jde o drama o loučení rodiny s dospělým synem, jenž opouští rodnou zem, navzdory vážnosti situace však snímek spadá spíš do žánru velmi divácké a zábavné komediální road-movie, v níž jsou humor a hořkost dokonale vybalancovány. Film už od první scény přetéká režijními nápady, výborně vypointovanými legračními (a sem tam i smutnými) situacemi a vtipnou verbální interakcí jednotlivých členů rodiny – krom zádumčivého introvertního staršího syna se v pronajatém autě veze ještě naopak extrovertní a mimořádně energický mladší syn (jeden z nejlepších dětských hereckých výkonů ve filmu, co jsem kdy viděl), hláškující tatík se zlomenou nohou, starostlivá maminka, která slíbila nebrečet, a nemocný pes. Natlačené interiéry vozu se střídají s pečlivě komponovanými a zdálky snímanými záběry rozlehlých exteriérů. Kamera je obecně nádherná. Vady na kráse – vtip občas mine (ustavičné zesměšňování staršího syna moc srandovně nevyznívá, přestože asi mělo), nepříliš jasný kontext důvodu synovy cesty trochu ředí emoce a konec je zbytečně vykalkulovaně sentimentální. Jinak ale obrovské překvapení a extrémní zvědavost, co tenhle tvůrce bude točit dál. ()

Galerie (10)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama