VOD (3)
Obsahy(3)
V minulém snímku X se parta mladých lidí vydala natočit film pro dospělé na venkově v Texasu, jenomže to nedopadlo podle jejich představ, a to kvůli staršímu páru Howardovi (Stephen Ure) a Pearl (Mia Goth). Nyní se tento prequel odehrává na stejném místě, a to o několik let dříve během první světové války v roce 1918. Chata, kde se odehrál „masakr X“, byla kdysi během války využívána jako penzion a jedná se o zpětný příběh o tom, jak se Pearl stala osobou, kterou poté byla. (HanzoBureshi)
(více)Videa (1)
Recenze (195)
Hlavně v porovnání s dokonalým X jsem se neubránil určitému zklamání, tohle už prostě taková pecka není (a nemůžu se ubránit dojmu, že bych z toho nebyl nějak extra nadšený, ani kdyby to existovalo samostatně, a ne jako prostřední část trilogie). Mia Goth je pořád fajn, ale cca prvních 50 minut mě dost nebavilo, a teprve od první vraždy to začne být zajímavé a konečně se tam něco děje. Ti West má rozhodně invence na rozdávání, ale zde už mě to prostě tak nebralo, bohužel. ()
Zatímco Westův předchozí film X se opíral o atmosféru slasherů a pornofilmů ze 70. let, tak jeho prequel Pearl je poctou klasickému Hollywoodu a kombinuje temný příběh o propadu hlavní hrdinky do šílenství s estetikou pestrobarevných technicolorových melodramat a hraných disneyovek z 50. let. Oplývá bujarou orchestrální hudbou, přeplácanými muzikálovými čísly a uměle malebnými scenériemi, ale zároveň postupně rozbíjí hollywoodské pozlátko a podvrací konvence výše zmíněných filmů (např. způsobem, jakým se hlavní hrdinka chová ke zvířatům). Příběh lze brát jako ujetou variaci na Čaroděje ze země Oz. Osamělá farmářka Pearl tancuje a povídá si se zvířátky na pohádkové farmě a sní o tom, že místo uklízení kravských výkalů se stane velkou hollywoodskou hvězdou. Okolnosti ji ale nutí zůstat v deprimující realitě (a souložit se strašákem na poli). Její nenaplněné pohádkové snění o světě „za duhou“ má postupem času děsivé následky a Pearl se mění z „Dorotky“ ve „zlou čarodějnici“. Nejde však o žádný gorefest plný lekaček, ale o staromódní psychodrama s dlouhými záběry a pečlivě propracovanou mizanscénou. Film dokonce ocenil sám Martin Scorsese, který o něm prohlásil, že láska ke kinematografii je cítit v každém jeho záběru. A jde skutečně o lahůdku pro cinefily. Hlavní hybnou silou je opět herecký výkon Mii Goth. Její schopnost zahrát plynulý přechod z roztomile naivní farmářské dívky do krvežíznivé vraždící psychopatky nemá obdoby. Vrcholná finální scéna pak stojí na jejím dlouhém monologu, který je natočený téměř celý v jednom nepřerušeném záběru. ()
Mia je fascinující, zasazení do minulosti nepřesvědčivé, kvalita (či působivost) jednotlivých scén kolísavá. Poté, co jsem si u minulých filmů režiséra říkala, že jsou na mě asi až moc divné, si říkám, že bych snad i byla ráda, kdyby byla Pearl divnější, ve smyslu vykašlat se na konvenční příběh a opravdu si ujet. ()
Jeden příběh, stejný režisér a dva odlišné filmy. X vaří z vody všech těch Xploitation snímků, ale žádná velká sláva to není, krvavé a praskavé je dostatečně, ale to je tak vše. Tady se West vyžívá hlavně v herectví Gothové a je na co koukat. Praštěná Pearl, která ještě ani nedospěla a už je vdaná za vojáka, dospívá v narušené rodině s otcem kvadruplegikem a narušenou matkou, která svou dceru viní ze všech svých proher, v době pandemie španělské chřipky a končící První světové kdesi na americkém Zapadákově. Tohle nemohlo a taky nedopadlo dobře. Mia Goth se stejně jako kdysi Juliette Lewis (však si vzpomeňte na Takové normální zabijáky) pro role psychotiček zřejmě narodila. Z jejího pomalého, ale nezvratného pádu do naprostého rozkladu osobnosti i přes paradoxně pastelkovou formu vyprávění mrazilo čím dál víc. Nejlepší pak byla taneční soutěž a její výsledek a titulkový škleb "přešťastné" Pearl. Vyškrtnul bych jen krokodýla. Spokojenost. ()
Již na předchůdce tohoto hororu X, jsem měl hlavně chválu. A to ač je úvod v obou případech spíše nudný, tak závěr počáteční ,,nudu" v obou případech náležitě vykompenzuje. Jen těžko posoudit, který kousek se podařil více, v případě Pearl se však podaří opravdu mimořádně vykreslit příklad lidského zhroucení a s tím spojený propad k absolutnímu šílenství. Podobně jako jednička, kde se točilo porno, i toto dílo si uchová jistý vzrušující nádech, což k atmosféře vyloženě sedne (jako scény v kině, pole, vana). Ale jak jsem již naznačil, nejlépe hodnotím postupný zrod psychopata uvnitř dívky a dokonale krvavé finále. PS: Dlouhý záběr na creepy úsměv na konci byl vskutku znepokojivý a nejenže pobavil, ale i celkem myslím že diváka i trochu rozladil. Slečna se asi směje dodnes...... Jinak velmi si pochvaluji obsazení hlavní představitelky. To je něco, co snad ani nemohlo dopadnout lépe. ()
Galerie (9)
Photo © A24
Zajímavosti (19)
- V některých oblastech se v kině po skončení filmu objevilo promo, které informovalo o práci na závěru trilogie jménem MaXXXine (2023). (HanzoBureshi)
- Pearly (Mia Goth) vrcholný monolog trvá asi 6–7 minut a skládá se z jednoho záběru. (HanzoBureshi)
- Tandi Wright, která hraje matku Pearl (Mia Goth), byla koordinátorkou intimních scén ve filmu X (2022) a role Ruth jí byla nabídnuta v době, kdy natáčení prvního filmu končilo. Podle Ti Westa se kvůli roli narychlo naučila německy a její přízvuk byl tak přesvědčivý, že oklamala dva německé členy štábu. (Johnny.ARN)
Reklama