Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V prostoru mezi touhou a strachem, realitou a iluzí a životem a smrtí se rozkládá celý alternativní svět, který ožívá ve filmovém thrilleru Hranice života. Režisér filmů Ples příšer a Hledání Země Nezemě Marc Forster přivádí na stříbrné plátno příběh, který zachází pod práh všední reality a stahuje diváka do víru tajemné hry s identitami, sny a schématy lidské existence... Hranice života je napínavým příběhem o newyorském psychiatrovi Samu Fosterovi (Ewan McGregor) a jeho snaze zabránit uzavřenému a zvláštnímu mladému pacientovi Henrymu Lethemovi (Ryan Gosling) v uskutečnění sebevraždy, kterou si naplánoval na den svých 21. narozenin. Na pozadí tohoto příběhu se však odehrávají mnohem tajemnější a děsivější skutečnosti - Sam je postupně vtahován do Henryho života a posléze i do labyrintu jeho podvědomí. Zpočátku má tato skutečnost vliv pouze na vztah s jeho přítelkyní a bývalou pacientkou Lilou (Naomi Watts), ale brzy se začne hroutit i Samovo přísně racionální vnímání reality. Sam, který se náhle místo na Manhattanu ocitá v divoce se měnící snové krajině a setkává se se stále bizarnějšími věcmi, přestává rozlišovat, co je skutečnost a co se odehrává pouze v jeho hlavě... Kdo je Henry Lethem a proč se mu tak daří tříštit Samovu realitu? Zatímco napětí dosahuje maxima a příběh spěje ke svému vyvrcholení na Brooklynském mostě, musí Sam najít odpovědi na otázky o vnímání reality, stavu svého vědomí, odpuštění a posledních okamžicích vykoupení. Brzy se totiž ukáže, že to, co se děje mezi ním a Henrym, se neodehrává v tomto světě, ale na pomezí života a smrti. Na místě, kde nikdo nemůže zůstat příliš dlouho... "Tento příběh pojednává o věcech, které mě velice zajímají, zejména pak způsob fungování vnímání a identity. Myslím si, že v současné době je to více než relevantní téma - žijeme ve světě, v němž jsme obklopeni vlivem médií a mnoha různými verzemi reality, přičemž způsob vnímání se stal ve velké míře součástí toho, kým jsme a co víme nebo nevíme", říká Forster, který viděl film jako příležitost položit provokativní otázky, týkající se toho, jak si každý člověk na základě mozaiky prchavých vzpomínek, okamžiků, pocitů, myšlenek, obav a nadějí vytváří vlastní životní zkušenost a snaží se formovat jeho smysl. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (676)

Davies182 

všechny recenze uživatele

(Trestuhodně opomíjený snímek od shlédnutí traileru /2005/) Naprostá paráda. Předem si musím postesknout nad všemi "tříhvězdičkovými hodnoceními", a oprávněně konstatovat, že takoví uživatelé se v příběhu bohužel ztráceli (jak většina z nich hrdinsky a smutně přiznává); tím pádem jej plně nedocení. Paradox je, že jsem v dlouhém časovém intervalu (asi od Temného rytíře) nenarazil na jiný film, který by si stoprocentní rank zasloužil více. Já tomu rozumím: když něco nepochopím, nebudu to vychvalovat do nebe...! Takže: jaká je před zřením Stay nejlepší rada? Jednodušší být nemůže: dopředu mi stačilo vědět, že Forster bude nejpíše pracovat s paralelními vesmíry, ale moc jsem na to nespoléhal. Snímek jsem prostě pustil, a snažil se moc nepodivovat na několika velkými WTF momenty - mimochodem přirovnávání k režisérovi Twin Peaks občas sedí dokonale. Doufal jsem v inteligentní konec, neboť jsem nevěřil, že režisér takového formátu si s divákem sprostě pohraje, a nakonec jej nechá tápat v hluboké temnotě (jako Lynch). A to se naštěstí opravdu nestalo. Další důležitá věc je uvědomit si, že Stay je HODNĚ sci-fi. Je to jeden z nejkrásnějších a nejlépe zpracovaných sci-fi příběhů všech dob, a možná i proto jsem se do něj tak zamiloval. Jak jinak lze číst hard science fiction povídku, než nechat se unášet komplexním textem, a ke konci spoléhat na odzbrojující pointu? A pointa je v tomto případě ne fackou, ale hned pravým hákem do dobrovolně nastavené brady. Stejně jako k těm nejlepším knihám žánru, kdy čtenář očekává, že nebude zhrzen, jsem přistupoval k tomuto revolučnímu kousku. A i když dalších kladů lze vypsat hodně a byl by z toho komentář na sto řádků (herci, kamera, režie, hudba, vizuál), tak nakonec zmíním, že film je ne nepodobný úžasné Fontáně. Já sám za sebe jsem byl velmi překvapený, šokovaný, a zadostiučiněnost se dostavila v míře, která nemá u hollywoodských majstrštyků obdoby. ()

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

Úchvatná vizuální stylizace, ale měl jsem prakticky neustále pocit, jako kdyby mi někdo obracel stránky před nosem a já přitom ještě neměl dočteno. Totalní brainfuck s podbízející se interpretací, která je vzhledem ke všem polovičním náznakům určitě jen stéblem pro absolutně tonoucího diváka. Jsem jeden takový. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Těžký film si vybral Marc Forster. Zvláštní psycho thriller, v kterém si ani vteřinu nejste jisti kdo je kdo a co se vlastně děje. Všechno je však zabaleno v krásném balení a hlavně závěr na mostě patří mezi vizuální skvosty roku 2005. Hodně lidí odradí nejednoznačnost děje, která vyústí v jednoznačně pojatý konec. Magie a mystika filmu ke konci vrcholí, aby vše vylo prozrazeno a člověk najednou v ústech našel zvláštní, hořkou pachuť. Hlavní trojúhelník McGregor - Risling - Watts však působí přesvědčivě a v celém Forsterově světě ztraceně. Pokud se neztratíte film se vám odvděčí, v opačném případě ho už navždy zatratíte. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: David Benioff .. Sugestivní, vizuálně silně nápaditý snímek se skvělým obsazením Gosling, McGregor, Watts. Příjemný na sledování, mnohem těžší na pochopení. Nepopírám, že jsem i na podruhé zůstal stejně omámen a skrz všechnu vrstvenou složitost, cítil zvláštní pocit příjemné zmatenosti a nejednoznačnosti. Ony jakékoliv obsahové nedostatky a nesrozumitelnost jsou zcela irelevantní, protože vysvětlení děje, pokud nějaké existuje, je jen na divákově snovém smyšlení. Vše je navíc zahaleno do brilantní, stylově podmanivé atmosféry. Kamera je úžasná, plná nejrůznějších barevných odstínů a celek umocňují fantasticky propracované obrazové přechody mezi scénami. Zkrátka - oku lahodící iluze, která stojí za pozornost a zamyšlení. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Myslím, že podobné psychodelické filmy mohou být opravdu strhující jen tehdy, když jsou tím "pravým" a jediným způsobem, jakým se režisér vyjadřuje. To ale není Forsterův případ - Forster točí jindy relativně klasicky, jen tentokrát si nejspíš řekl, že natočí zamotaný film, protože tak se přece pozná dobrý režisér. Výsledek je velmi chtěně vykonstruovaný. A svou strukturu staví natolik na odiv, že jí není možné propadnout, ale naopak se na ní musím neustále soustředit a hledat významy a odpovědi dřív, než by bylo nezbytně nutné pro vychutnání děje (který je zcela upozaděn a slouží jen jako důvod motat divákům hlavy). Možná oceňuju některé formální kvality, ale ve výsledku jde o film, který mě nevpouští do sebe, jen chce být obdivován a rozebírán. A já mu na to... říkám ne. Zvlášť když ke konci se odhalí, že za vším tím "machrováním" opravdu vůbec nic není a skončí to na úrovni "všechno byl jen sen"... ()

Galerie (54)

Zajímavosti (20)

  • Keď Sam (Ewan McGregor) počíta tabletky Klonopin, na fľaštičke je napísané „100 mg“, avšak tento liek má dvadsaťkrát menej obsahu. (Arsenal83)
  • V jednej chvíli Lila (Naomi Watts) spomenie: „Mohol by byť ďalším Rothkom“. Mark Rothko bol veľmi slávny umelec 20. storočia, ktorý spáchal samovraždu. (Arsenal83)

Související novinky

A „půvabné kosti“ získává...

A „půvabné kosti“ získává...

18.07.2007

Zapomeňte na Dakotu Fanning stejně to pro spoustu z vás bude úleva ;-). Nejzářivější dětskou (nebo spíš teen, je jí 13 a roste jako z vody) hvězdou budoucnosti bude irská dívenka jménem Saoirse… (více)

Reklama

Reklama