Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (434)

misterz 

všechny recenze uživatele

Celkom sci-fi úlet. Vo filme je množstvo prvkov a inovatívnych nápadov, ktoré vzbudia pozornosť alebo pobavia. Napr. taká živá, zmutovaná hracia konzola, zbraň z kosti so zubmi miesto nábojov, bioporty v chrbtici a pod... Keď sa nad tým tak zamyslím, celkovo príbeh nie je nejak zvlášť zaujímavý, vlastne je dosť jednoduchý, v tomto prípade mi to však vôbec nevadilo. Všetko nahrádza mne obľúbený sci-fi motív - splývanie jednotlivých realít a následná neschopnosť rozlíšiť čo je skutočné a čo nie. Síce ma to nebavilo tak ako napr. v Počiatku (2010), ale aj tak potešilo. Možno by som trocha zapracoval na výprave, doplnil dejovú linku o nejaký zaujímavý nápad a prelínanie realít ešte viac prepracoval. Inak celkom spokojnosť. 70/100 ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Tohle je MOC úchylný i na Cronenberga. Jen jsem zíral, co všechno se ve filmu neobjeví a kam to může diváka zavést. Objevují se tu Dickovské a cyberpunkové motivy, to vše zkombinováno s posedlostí bio-mechanikou. Tentokrát nejde o obyčejnou umělou realitu, ale vyloženě o počítačovou hru. Vše se samozřejmě zkomplikuje v okamžiku, kdy se ve hře připojíte ke hře. Pak už lze jen stěží poznat, co je hra a co ne:) MISE EN ABYME!!! Tenhle princip je samozřejmě naprosto výtečný, ale ačkoliv je Cronenberg úchyl par excellence, jeho režie není prvotřídní. I když smyslem filmu nebylo vytvořit jednoznačný příběh, který by se dal rozluštit, naopak šlo o vytvoření nepřehledné změti. A to se podařilo. PS: Isherwood je mimo, Cronenberg se tímto filmem v podstatě vůbec nevyjadřuje k počítačovým hrám. Leda jen zcela okrajově. Jde spíše celkově o podobenství mající až filosofický nádech hledání pravdy. Co je realita? Kde končí, kde začíná? Takto se tázal již Platon a takto se budou tázat filosofové, dokud bude lidstvo existovat. O počítačové hry zas tak moc nejde. ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to nadpriemerný akčný sci-fi thriller od Davida Cronenberga. Má dosť dobrý príbeh o úspešnej programátorke počítačových hier a zamestnancovi spoločnosti, ktorí pri prezentácii jej najnovšej hry, ktorá má byť úplnou revolúciou v odbore čelia atentátnikovi, ale podarí sa im uniknúť. Na ceste musia spojiť svoje sily a využiť hru, aby celú situáciu zachránili, no kvôli jej prepracovanosti majú postupne čím väčší problém uvedomovať si, čo je stále reálne a čo už len hra. Spracovanie nie je zlé, ale dalo sa to podať aj lepšie. Podobný typ zápletky mám rád, vždy ponúkajú slušný potenciál, či už ako dynamický akčný thriller, ale hlavne po stránke nápaditosti a prístupu k jednotlivým realitám, ale v tomto prípade mám z toho skôr také vlažnejšie pocity. Kladov je tu dosť, obe postavy mi sadli, takže som im fandil, tempo je po celý čas úplne ideálne, vďaka čomu sa na to po celý čas dá bez problémv pozerať, no hlavne oceňujem celý ten prístup ku konzolám, hrám a podobne, čo mi prišlo dosť originálne a vďaka tomu to pôsobí tak správne úchylne. Ale zároveň som mal pocit, akoby tvorcovia všetky svoje nápady použili len na túto oblasť, inak mi dej príde až moc jednotvárny, tu je tých lepších nápadov minimum a navyše som po celý čas neveril tej údajnej výnimočnosti hry, lebo takýto postup v hre mi príde až moc nezaujímavý. No záver mi celkom sadol, aj keď tiež nie je originálny. Takže pozerá sa na to celkom dobre, len jednoducho v priebehu ma omnoho viac zaujímalo, s akým prídu ďalším nápadom ohľadom konzol, než samotný dej a to je predsa len trochu problém. Inak o nejakej akcii sa tu moc hovoriť nedá, tu sa jedná skôr len o pár zanedbateľných maličkostí. Herecké obsadenie je na tom dobre, sympatické hlavné duo Jude Law a Jennifer Jason Leigh a z vedľajších postáv potešia hlavne Willem Dafoe a Ian Holm. S réžiou a technickou stránkou som dosť spokojný, David Cronenberg má svoj štýl, ktorý mi sedí, ale s týmto scenárom sa už z toho viac získať nedalo. Takže lepšie hodnotenie dať nemôžem, k tomu by som potreboval o niečo zaujímavejší dej, ale aj tak je eXistenZ dostatočne zaujímavý film, ktorý sa rozhodne pozrieť oplatí a hlavne fanúšikom tohto režiséra. 65% ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Namet je fajn, avsak scenar, konkretne zaciatok celeho pribehu proste nefunguje. Celych prvych dvadsat minut sa postavy snazia vysvetlit, o com to vlastne ten Cronenbergov vymysel je, a to velmi nezazivnym sposobom. Naviac, dvaja hlavny protagonisti mi pripadali, ze sa s Cronenbergovym pribehom proste neszili, priam akoby ani sami netusili, o com vlastne rozpravaju. Cest preto Wiilemovi Dafoe, ktory do filmu vniesol ten spravny naboj. Skoda ze ostatny herci nedokazali zapasovat do nametu ako on. Tak ci tak, od polovice filmu to nastastie cele zacalo fungovat a aj ked ma film nicim neprekvapil (zaverecna pointa uz vobec nie), velmi slusne som sa bavil. Skoda toho rozjazdu a nie celkom presvedcivych ustrednych postav. Kazdopadne je to Cronenberg a nielen pre jeho fanusikov (tych jeho stavnatych uchylnosti je tu pozehnane) to moze byt zaujimavy zazitok. (6.5/10) ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Velmi roztomilá věc se spoustou rozkošných zvířátek a sexy děr do páteře. Sice to uteklo nějak moc rychle a spíš mám pocit, že jsem teprve dojedla předkrm a ta specialita na mě teprve čeká, ale je to prostě tak nějak sympaticky úchylný, tak proč nezaokrouhlit nahoru. Koneckonců, co na tom záleží, je to jen hra... ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Film je výrazne inšpirovaný dielom legendárneho sci-fi spisovateľa Philipa K. Dicka, ktorý sa vo svojej tvorbe zaoberal najmä pravou povahou reality. eXistenZ sa do veľkej miery inšpiruje jeho románom "Tri stigmy Palmera Eldritcha", v ktorom však vrstvenie realít nebolo rámcované hrou, ale špeciálnymi drogami. (tomashrabek)
  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama