Reklama

Reklama

Temný rytíř

  • USA The Dark Knight (více)
Trailer 8
USA / Velká Británie, 2008, 152 min (Alternativní 146 min)

Předloha:

Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)

Kamera:

Wally Pfister

Hrají:

Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Eric Roberts, Ritchie Coster (více)
(další profese)

Další Batmanovo dobrodružství začíná. Jeho protivníkem je tentokrát záhadný psychopat Joker. Vítanou posilou by se Batmanovi mohl stát nový státní zástupce Harvey Dent, idealistický právník odhodlaný bojovat zejména proti mafiím ovládajícím podsvětí města. Dent chodí shodou okolností s Rachel, kterou Batman, alias milionář Bruce Wayne, také miluje. Čínský obchodník Lau, se kterým Wayne odmítne obchodovat, navrhne gothamským mafiánským skupinám pro jejich peníze bezpečný úkryt v Hongkongu, kam nesahá Dentova pravomoc. Do jednání nečekaně zasáhne Joker, který chce polovinu mafiánských peněz za likvidaci Batmana. Ti to odmítnou. Batman vzápětí Laua unese a dostane z něj jména mafiánů. Dent rozjede velkou akci, podaří se mu však dostat za mříže jen méně významné gangstery. Vzápětí Joker vyhlásí, že každý den zabije jednoho člověka, a bude to dělat tak dlouho, než Batman veřejně přizná svou identitu a nechá se zatknout... (TV Nova)

(více)

Videa (10)

Trailer 8

Recenze (3 886)

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

The Dark Knight je skvělý film. Skvělý ale neznamená nejlepší v historii, nejlepší za posledních pár let a osobně velmi pochybuju, že bude nejlepším filmem letoška (pro mě má už nyní jednoho soupeře v Bruggách). Je jasné, že výkon Heatha Ledgera je nejvíc vyzdvihovaný, neboť na sebe svou rolí poutá největší pozornost, ale třeba takový Aaron Eckhart za ním nezaostává ani o píď, jeho postava je ve výsledku možná ještě mnohem silnější. Děj letí kupředu velmi (někdy až přehnaně) vysokou rychlostí, ani bych se moc nebránil delší stopáži. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $185miliónovTržby USA $534,858,444Tržby Celosvetovo $1,004,558,444údaje od roku 2009 Tržby za predaj Blu-ray v USA $33,936,910 //počet predaných kusov 2,617,143Tržby za predaj DVD v USA $282,154,852 //počet predaných kusov 19,216,168║ __Dnes(31.07.08) som zažil doterajšie Filmové Absolutórium!!! Neveril som vlastným očiam, dosť často som miestamy nedýchal a len ťažko som si uvedomoval, že ešte niekto dokáže prekonať všetko čo som doteraz videl. /videl v kine 5x "z toho som mal maraton 3x po sebe": toto nie je film ale nová dimenzia, nič menej než 200% sa nedá dať, či že nie 5hviezdičiek ale neskutočne zaslúžených 10**********/ __„Šialenstvo je niečo ako gravitácia, stačí len postrčiť a stiahne ťa k zemi.“ /Joker/ __V roku 2005 ešte nikto netušil aký prielom spraví režisér Christopher Nolan svojím filmom Batman Začína v comicsovom žánri. Teraz pri jeho pokračovaní pod názvom Temný Rytier sme už zhruba vedeli do čoho ideme ale tušiť, že z tohto filmu sa stane fenomén gigantických rozmerov, nečakal asi nikto. Veľké očakávania sa rázom začali stupňovať už na začiatku roka 2008. Tento zlom a záujem spôsobila tá najhoršia možná vec a to nečakaná tragédia, keď sa herec Heath „Joker“ Ledger predávkoval liekmi, ktoré mu mali pomôcť dostať sa späť do normálneho života... ešte si čerstvo pamätám ako sa opovrhovalo nad jeho obsadením do úlohy Jokera, že nemá šancu byť lepším ako bol ten v podaní Jack Nicholsona. Ja osobne tiež v prvom momente som nemal predstavu ako by Ledger dokázal pojať tak čudesnú postavu, lebo jeho herecká kariéra bola založená prevažne na kladných postavách, čo ani zďaleka neoplývali nejakým psychopatickým správaním. Nádej na usmernenie herca v jeho prejave, mi dával hlavne samotný režisér filmu Nolan, ten je známy práve tým, že dokáže pracovať s hercami a vydolovať z nich aj to čo asi ani sami netušia, že majú vo svojom hereckom prejave. A dnes sa už dá povedať, že pre Ledgera to bolo asi moc veľké sústo, poňať takú temnú postavu. Kde jeho herecký prerod v šialeného Jokera sa stal viac než dokonalý, on sa Jokerom skutočne stal a už nikdy sa z tejto postavy nevymanil. __“Heath Ledger sa pre úlohu Jokera narodil a zomrel.„ __Pred uvedením filmu do kín, prišla najprv chválospevná kritika aká tu už dávno nebola, aspoň nepamätám, že by tak niečo niekedy vychvaľovali. Tým sa začali očakávanie ešte stupňovať, hlavne keď film začali porovnávať s filmovým pokračovaním ako je uznávaný Krstný otec 2. V USA prepukla pred premiérou doslova davová šialenosť po lístkoch do kina, premietacie časy sa museli pre obrovskí záujem rozšíriť aj na polnočné predstavenia, či dokonca na 3hod. a 6hod. rannú. A keď konečne nastal premiérový víkend, rekordy v tržbách nepoznali konca kraja a nielen to, fanúšikovské filmové portáli film vyniesli na popredné čí dokonca aj prvé miesta v hodnoteniach. __Nolanová vízia príbehu o Netopierom mužovi je založená hlavne na postavách a ich charaktere. V žiadnom prípade nezakladá postavy na nejakej fyzickej „nad“sile a preto sa venuje akčnej stránke len okrajovo. Jednoducho neprikladá tomu taký dôraz ako by mohol, ale snaží sa nám poukázať skutočnú podstatu vnútorného rozpoloženia postáv a kde je nevyhnutné poukázať aj na ich slabosti. Najzložitejšia postava je Bruce Wayne/ Batman(Christian Bale) ten sa nachádza v príbehu v troch polohách. Prvou je Bruce Wayne vystupujúci na verejnosti ako zhýralí snobský milionár. Druhá tvár je tá v súkromí, tam sa mení na svoj skutočný charakter skromného človeka, otvorene komunikujúceho na rovinu len so svojimi najbližšími. Presnejšie ide len o trojicu najvernejších a to sú sluha Alfred(Michael Caine), správca jeho firmy Lucius Fox (Morgan Freeman) a priateľka Rachel Dawson(Maggie Gyllenhaal). Tretia tvár je Batman, nočný ochranca Gothamu dodržiavajúci svoje nepísane zákony, kde tým najhlavnejším sa stáva práve slovo nezabiješ! A práve v mnohých ohľadoch to má neskutočne sťažené, aj naprieč tomu že môže využívať najnovšie výdobytky techniky. Stvorené v jeho firme vo vývojovom úseku pod vedeným Luciusa Foxa. Vďaka tomu získa na svoju stranu pre dolapenie mužov z podsvetia len výhodu v technických pomôckach ale na ochranu veľkého mesta ostáva úplne sám. A akýchkoľvek dobrovoľníkov odetých v čiernom Batmanovskom podomácky zostavenom kostýme, pridávajúcich sa dobrovoľne na jeho stranu nemôže prijať. Ten dôvod je prostí, mohla by časom vzniknúť nová odroda Ligy Tieňov, ktorá by si mohla svoje zákony vynucovať cez teror na nevinných občanov, tak ako to bolo za ich vodcu Ras Al Ghula. A preto vo svojom temnom odeve, bojuje priamo zo zlom sám a len z časti využíva pomoc overeného komisára Gordona, či skorumpovanej polície, ktorej v podstate necháva na starosť len zatýkanie dolapených či usvedčených zločincov nachádzajúcich sa na mieste činu. __Harvey. Harvey. Harvey Dent. __Silným spojovacím článkom medzi dobrom a zlom sa stáva postava prokurátora Harvey Denta/ TwoFace(Aaron Eckhart). Ten zastáva v prvom rade zákon a poriadok, jeho počínanie je impulzívne, pred ničím neustúpi a preto sa stáva veľkých postrachom podsvetia. Takže v jeho prípade ide o bieleho rytiera Gothamu, čím sa stáva stredobodom príbehu a jeho činy dávajú jedinečnú možnosť práve Batmanovi aby upustil od svojich zásahov v radoch podsvetia a ponechal všetko len v jeho rukách. Vložením tejto postavy do príbehu sa vytvára a mení aj milostný trojuholník Dent-Dawson-Wayne, čím vzniká vnútorný súboj dvoch silných mužov o ich lásku Rachel Dawsonovú. A práve Bruce Wayne, kvôli svojej tajnej identite to má o dosť sťažené. Jeho hlavný problém nastáva v tom, že má stanovené ultimátum od Rachel, kde by sa mal vzdať svojej hrdinskej kariéry Batmana. Samozrejme, že si to Bruce v plnom rozsahu uvedomuje ako moc mu je postava Batmana na príťaž. V prvom rade to je záťaž vo vzťahu k Rachel a preto by si rád úlohu ochrancu Gothamu vymenil práve s Dentom. Ten je na takúto úlohu pripravený a spočiatku mu jeho aktivity v čistení Gothamu od zločincov vychádzajú. Lenže to ešte netušil čo svojími činmi spôsobil. Lebo zahnaný mafiáni do kúta, využívajú svoje jediné tajné eso v rukáve a púšťajú na pľac nevyspytateľného Jokera. __„Why So Serious?“ __Najzásadnejšou postavou v príbehu sa stáva Joker, šibalský chlapík s bojovým maskovaným tváre, čo by chcel zmeniť svet podľa svojho zvráteného vkusu. Práve on tu ťahá po celý čas za nitky osudu. Presnejšie všetko čo sa tu udeje je prácou toho najprešpikovanejšieho plánu, plánu čo by mal vyústiť v úplný chaos medzi obyvateľstvom mesta Gotham City. A to čo si zaumienil, sa mu aj po celý čas darí a náramne. Nevyspytateľný sa stáva každý jeho krok a nikto pred ním nie je v bezpečí, rovnako ako občan mesta či policajt sa musí o svoj život strachovať aj akýkoľvek mafián. __ „Pokiaľ film Batman Začína bol o vzniku postavy Batmana, Temný Rytier je o vzniku temného zla v podobe Jokera.“ __Poznámka: U Nolana sa dá predpokladať, že nám eso z rukáva ešte len ukáže. A u tejto comicsovej sérii sa veľmi dobre udomácnil a dá sa očakávať, že v budúcnosti nám predvedie opäť silný príbeh. A pokiaľ by mal mať stúpajúcu tendenciu ako tomu bolo u tohto druhého pokračovania, tak sa máme na čo tešiť. Priznám sa že až teraz pociťujem aké prázdno ostalo po Heath Ledgerovi, zisk Oscara by bola len malá náplasť. K tržbám: Okrem bombastického zárobku v USA a prekonania niekoľkých rekordov sa filmu darilo aj mimo USA. Ide hlavne o krajiny Anglicky hovoriace, podľa očakávaní film sa stal megahitom v Ledgerovej Austrálii s tržbou $39,767,301 , tiež Anglicko nezaostalo za očakávaniami a z tržbou $88,834,901 sa stalo po USA druhé najziskovejšie pre tento film. Boli aj prekvapenia na začiatok spomeniem tie milé, ide o Nemecko kde comicsové filmy nemajú zrovna ustlané a tak tržba $29,669,980 bola viac než uspokojivá, prekvapil aj taký „malí“ Hong Kong s cifrou $7,549,781 , dokonca aj naše malé Slovensko celkom slušne obstálo s tržbou $260,188. Na rad prichádzajú sklamania tu sa moc k filmu nemali hlavne návštevníci kín v Japonsku s biednou tržbou $14,574,849 a v Rusku $8,589,052, v krajinách kde by sa dalo očakávať že film zarobí 3x viac než v konečnom dôsledku vykalkuloval. __/videl v kine 7x: 200%/ __bonusoví 7x bol na festivale Comics Salon 2012 () (méně) (více)

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Absolutně geniální dílo, které se významně otisklo do filmových análů a které opět posunulo kontinuálně (nikoliv zlomově, Temný rytíř nic „nového" nepřinesl) blockbusterové hranice. Několik poznámek na krabičkách od sirek: ____ 1, I když Joker, tematizující otázku sv. Augustýna „unde malum?“ („kdo do mne vložil zárodky zla?"), nemá minulost (tedy vlastnost, ze které se chce vymanit Batman odchodem ze scény), ani plány (vlastnost Harveyho, později relativizovanou), a tím oba soupeře převyšuje, jelikož se chce jen bavit, tak přesto je anarchistický Joker zasazen do striktně neanarchistického kauzálního filmu příčin a následků. Ale očividně mu to nevadí. A divákovi taktéž ne. Ale je to paradox. ____ 2, Temný rytíř ukazuje, že v dnešním mediálním světě hyperrealit tvoří samotné sledování filmu jen nepatrnou část zážitku. Stěžejní jsou akty před-filmem (development, trailery, virální reklama, utváření horizontu očekávání, načtení komiksů, znalost Batmanovských předobrazů) a po-filmu (čekání na Oscary, teoretické analýzy a kulturní glosy, sledování ratingu a umístění filmu na databázích). ____ 3, Zatímco se Nolanův předchozí film, Dokonalý trik, vyznačoval nespolehlivým vyprávěním a balamutil diváka, Temný rytíř díky komplikované fabuli (příběhu) musí poskytovat divákovi náskok a řadu vodítek, aby si mohl příběh v klidu poskládat. Kupříkladu tehdy, když na sebe Harvey bere podobu Batmana, nebo když Batman cestuje do Hongkongu (a divák „ví“, zatímco Lau „neví“). Takže ve výsledku je divák napřed před postavami, ale vypravěč (respektive film) má navrch před divákem. ____ 4, Styl , tj. zvuk, střih a kameru – co snímá (prostor před kamerou) a jak to snímá (švenk, zdvih, nájezd, podélná jízda, jeřáb, kombinovaný pohyb) – neopisuje Temný rytíř z módní bourneovské trilogie, nýbrž z trilogie matrixovské. Problémem jsou častá narušení oněch neviditelných procesů, jimiž je film utvářen, a vytrhnutí diváka z příběhu přechody mezi scénami, což sice místy zachraňuje hudba (protože hudba ve filmech sceluje dva sousedící záběry), ale ve většině případů Nolan striktně vyklene závěr (akční) scény a ihned poté střihne na dialog nebo ptačím pohledem na Gotham vše utne. To je jedna z výzev kinematografie do budoucna: jak točit filmy skutečně kontinuálně a beze švů a nesekat děj mezi akci a dialogy. Jeden ze způsobů tkví v paralelních vyprávěních, jak ukazuje Speed Racer, a koneckonců i Temný rytíř v řadě sekvencích (pochopitelně to vyžaduje mistrovský scénář a storyboardy) – za (i) kolem Jokera ve vězení a dvou unesených či za (ii) na konci, kdy se přestříhává mezi budovou a tankery. Na druhou stranu je akce neředěná, realistická (jen jedna zpomalovačka) a mistrovsky natočená a ozvučená. ____ 5, Kamera nabízí několik výborných kompozic. Za (i) na začátku při loupeži couvá a sleduje klauna A, poté ji do záběru vběhne klaun B, jenže ten scénu opustí a kamera se navrací (vše v jednom záběru) ke klaunovi A. Nebo (ii) spousty decentralizovaných záběrů, kdy akce uhýbá doleva a kamera jde doprava. Kupříkladu helikoptéra je ve středu, poté se namotá do lan a směřuje doleva, ovšem (dokumentaristické) kameře trvá zhruba jednu sekundu, než si toho všimne. Nebo (iii) rozhovor kolem Nataši. Kamera se zde střídavě pohybuje po a proti pohybu hodin a krouží kolem čtyř hovořících, záběry do obličeje (konvenční formule záběr-protizáběr) používá až u konce. ____ 6, V Hollywoodu se mluví o zrychlování střihu, jenže už třeba film Až na krev si vyloženě liboval v dlouhých a nepřerušovaných záběrech, a stejně tak Nolan, který stříhá jen tehdy, když je potřeba, a to i v akčních scénách. Vyložený opak epileptiků jako Bay (který potřebuje v Transformers na vzlet stíhačky 20 záběrů) nebo T. Scott, kteří ale za klipařinu často schovávají neschopnost vyprávět, respektive horší scénář. Z jejich filmů se tudíž často stávají pouhé atrakce. ____ 7, Mizogynie Temného rytíře je až zarážející. V Hollywoodu obvykle platí, že část příběhu slouží mužům a část ženám. Ne tak tady, kde vše je zúženo na chlapský boj a se ženami se mluvit odmítá (mafián Salvatore Maroni na diskotéce), zabíjejí se, jsou mláceny (Ramirézová na konci), je jim vyhrožováno (Rachel na party), slouží jen jako pouhý katalyzátor citového vydírání (Barbara). ____ 8, Temný rytíř nabídne zhruba deset vtípků, ovšem žádný z nich netlačí na pilu a je chytře umístěny, a dokonce i patetické scény jsou za (i) pozvednuty důvtipnou kompozicí (Barbaru sledující Batman, kterého sleduje zase syn Gordona), nebo (ii) přehlušeny kompozicí audivizuální (závěr, kdy je vysvětlována synovi úloha Batmana). ____ 9, Filmové herectví náleží k těm prozatím nepříliš důkladně prozkoumaným oblastem kinematografii a vyloženě argumentovaný rozbor hereckých výkonů přesahující vágní dojmy a výkřiky lze nalézt obtížně. Přesto jistá definice existuje: Čím více vnímáte fiktivní postavu a čím méně osobu herce, tím lepší výkon je podáván. Chci tím říct, že za celých 152 minut jsem ani jednou neviděl Heatha Ledgera a ani jednou na něj nepomyslel a vnímal pouze stanislavského, non-brechtovského Jokera, před kterým se musí sklonit i metonymický Javier Bardem aka Anton Chigurh z opusu Coenů, jemuž splácí dluh mince si oblíbivší Harvey Dent. ____ 10, Dále je třeba vyzdvihnout nečernobílou psychologii a propojení ústřední trojice v ekosystému Gothamu, do kterého umístil scénárista Nolan mazaně všemožný paradigmata současnosti (sociologický nominalismus, terorismus, logoterapii, město jako soubor znaků). ____ 11, Ačkoliv celý film pracuje s kompletní hloubkou pole (ostré je to vzadu i to vpředu), v několika případech izoluje obraz snímané herce od prostředí, ve kterém se nalézají, a to pomocí minimální hloubky ostrosti. Jako by herci vystupovali z obrazu (nepodstatného „prostředí") a stávali se klíčovým bodem. Toto nastane za (i) při rozhovoru Batmana s mafiánem poté, co ho hodí z výšky, nebo za (ii) u dialogu Two-Face s psychopatickým schizofrenikem, který chtěl spolu s Jokerem zabít starostu. ____ 12, A v neposlední řadě dává Temný rytíř hlasitě najevo, že je načase odhodit stereotypní představu o Hollywoodu coby maligním západním imperialistickém hegemonovi a přežitý dvojí metr komerce / art zavřít definitivně do almary. Protože Nolan a kol. nezrealizovali nic jiného než nejdražší umělecký film všech dob. () (méně) (více)

Gimli 

všechny recenze uživatele

Temný rytíř se zřejmě napoprvé nedá pobrat. Od začatku do konce neustále graduje a staví na již řečeném či udělaném. Ovšem děje se tam toho tak moc, že bez absolutního soustředění se to prostě nedá stíhat. Všechny Nolanovy filmy mají podle mě ohromnou dynamiku, ale zde je to dohnáno mnohem dál. A to v dobrém slova smyslu, protože jedno zhédnutí prostě nestačí. A podobně jako u Mementa začínají některé souvislosti vyplouvat na povrch až po X-tém zhlédnutí. Podruhé jsem si Temného rytíře podstatně víc užil, došlo mi, že téměř v každém záběru je ukryta nějaká informace, která později hraje alespoň maličkou roli v něčem větším. A stejně mi toho opět mnoho uniklo. Krásné na tom je, že Nolan předpokládá, že divák dává pozor, a trapně a zbytečně nevysvětluje to, co již bylo řečeno. Temný rytíř není o akci nebo dialozích. Je o atmosféře, která vzniká kombinací brilantních dialogů, hereckých výkonů, skvělé akce a parádně padnoucí hudby. To vše je režijně bezchybně ukočírováno. Pokud se vám po zhlédnutí bude zdát, že něco nesedí, že je něco zůstalo nedořešeno apod., prostě koukněte znovu. A většinou zjistíte, že to tam celou dobu bylo, jen jste si toho nevšimli. A tohle na Nolanových filmech miluju. Nutí vás dívat se na ně znovu a znovu a stále se dá něco nového odkrývat! Jasných a bezdebatních 100%, i když na poprvé těch 100% bylo trochu rozpačitých, protože mě to tak převálcovalo, že jsem nevěděl, kde mi hlava stojí. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Nekonečný chaos v rukou jediného muže, dobro a zlo, jimž chybí hranice, fantastické hi-tech hračky, parádní herci, suché bonmoty, jedno kouzelnické vystoupení a hlavně dvě a půl hodiny neředěného dobrodružství, kde Nolan skáče z jednoho vrcholu na ještě vyšší, aby přitom smysluplně rozvíjel chytlavý děj a zároveň nezapomínal na akci, u které ti slabší vlhnou. Od Bourneova ultimáta je tu konečně film, který rezolutně odmítá pojmy jako ‚time-out‘ a ‚hluché místo‘. A ta stísňující hudba, před tím, než Joker předvede další číslo… no, dalo by se pokračovat do nekonečna. Film roku? Pravděpodobně. ()

Galerie (481)

Zajímavosti (264)

  • Při scéně, kdy Batman (Christian Bale) zastaví kamion s Jokerem (Heath Ledger), chtěl režisér Christopher Nolan použít co nejméně počítačových efektů, a tak byl pod návěs kamionu umístěn obrovský píst, který byl poté počítačově odstraněn. Situaci zachycovalo najednou 7 kamer. (cpt.Lachtan)
  • V scéne v 43. minúte filmu, kedy zvešiavajú obeseného Batmana, je aj karta Jokera, na ktorej je napísané: "Will the real Batman please stand up?" Je to priama referencia na najväčšieho amerického rapera z Detroitu Eminema, konkrétne na jeho skladbu "The Real Slim Shady", kde zaznie: "Will the real Slim Shady please stand up?" (stafino)

Související novinky

Batman se blíží k půlmiliardě

Batman se blíží k půlmiliardě

14.03.2022

Druhý týden v kinech a chválený komiksový snímek The Batman už se pomalu ale jistě blíží k půlmiliardě dolarů z celého světa. Film o druhém víkendu zaznamenal jen 42% propady, díky čemuž si v… (více)

Nový Batman bude rekordně dlouhý

Nový Batman bude rekordně dlouhý

21.01.2022

Těšíte se na chystaný snímek The Batman od režiséra Matta Reevese (Válka o planetu opic)? Pak vás možná potěší zpráva, že si pro vás tvůrce vydupal u studia zatraceně tučný kus stopáže. Snímek totiž… (více)

Willem Dafoe jako Joker?

Willem Dafoe jako Joker?

19.01.2022

Herec Willem Dafoe (Spider-Man: Bez domova, Maják, Vražda v Orient expresu) dlouhé roky poslouchá ze všech stran, že by byl perfektní volbou na postavu Jokera. Batmanův arcizáporák a jedna z… (více)

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

09.01.2022

Jonathan Nolan, bratr slavnějšího Christophera Nolana a zároveň zkušený televizní veterán, jenž má na kontě věci typu Lovci zločinců nebo v titulku zmiňovaný Westworld a rovněž pomáhal psát scénáře k… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno