Režie:
Sidney LumetScénář:
Paul DehnKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
Richard Rodney BennettHrají:
Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller (více)Obsahy(2)
Albert Finney jako Hercule Poirot v nejslavnějším detektivním případu Agathy Christie. Britský film, oceněný Oscarem. Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou - od Istanbulu až po Calais - se jedné prosincové noci roku 1930 stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho cestujícími, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v jugoslávském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického milionáře - a jaký byl její motiv...
Námět tohoto románu poskytl A. Christie skutečný případ - únos v rodině světoznámého letce a amerického národního hrdiny Charlese Lindbergha. Oscara získala Ingrid Bergmanová jako nejlepší herečka ve vedlejší roli, snímek byl nominován v dalších pěti kategoriích (A. Finney jako nejlepší herec, scénář, kamera, kostýmy, hudba). Získal také řadu cen Britské filmové akademie. Za zmínku stojí jeho hvězdné obsazení - kromě jmen, uvedených v noticce, např. ještě: Jean-Pierre Cassel, Wendy Hillerová, Sean Connery, Martin Balsam, Vanessa Redgraveová nebo Anthony Perkins.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (352)
Od Agathy Christie jsem dosud nečetla žádné dílo a ani samotný Hercule Poirot mě nikdy příliš "nebral." Pod jeho jménem se mi vždy vybaví David Suchet, který bude zřejmě navždy s jménem Poirot spojován. Sidney Lumet je skvělý režisér a Orient Expres je zase legendární vlak. Do toho ještě Agatha Christie a "hvězdné" obsazení. Předpokládaným výsledkem je napínavá a propracovaná detektivka odehrávající se v "mrazivé" atmosféře vlaku zapadlého ve sněhu. Herecké legendy pěkně pohromadě, zatímco se do nich s diplomacií, profesionalitou a inteligencí pouští Albert Finney. Vysoce mě potěšila přítomnost Anthony Perkinse, který vypadá pořád stejně, jakoby od roku 1960, kdy obýval svůj tajemný dům na kopci, neuběhla žádná doba. Své postavě opět propůjčil onu "Normanovsky" roztomilou nervozitu, vystrašený pohled a cukání v obličeji i ústech:) Při scéně, kdy jej Hercule vyslýchá a Anthony jako pan McQueen hovoří o své matce, jsem se musela zasmát. Vypadá to, že se jejího stínu nikdy nezbaví:) Závěrečné, mistrovské rozluštění záhadné vraždy je intelektuálně naprosto vyčerpávající. A přesto jsem neměla pocit, že bych se v Herculeových dedukcích (miluju to slovo) nějak ztrácela. Sice jsem pak zvažovala, kdo že to vlastně nakonec "bude," ale to je jen drobná vločka, která dopadla na "vyčištěná" kupé:) ()
Ač na mne budou mnozí koukat jako na vyvrhela, nejsem velkým příznivcem Agathy Christie. Nic proti její osobě, ani jejím románům nemám, ale neoblíbil jsem si je, jako třeba Holmesovky, nebo hard school. Zfilmování jejích detektivek mě také povětšinou nechalo chladným, až na čestné výjimky - a jednou z nich je Vražda v Orient expresu. Po celou dobu jsem nenašel jediné hluché místo a jedinou nudnou chvilku. Režie se zhostil Sidney Lumet, člověk, který prostě nedokáže natočit film podle zajetých linií a postupů. Pokaždé musí alespoň v něčem malém jít vlastní cestou. V tomto případě obsadil do role Hercula Poirota Alberta Finneyho. Oproti Davidu Suchetovi, který je literárnímu Poirotovi asi nejvíce podobný a Peteru Ustinovovi, coby usedlému korpulentnímu pánovi je Albert Finney absolutně jiný. Jeho Poirot je esencí přívětivosti, záludnosti a buldočí tvrdošíjnosti (připoměl mi dost radu Vacátka), skrývající pod usedlou slupkou temperament. Jeho závěrečné výstupy jsou neuvěřitelně strhující a na flashback rekonstrukce vraždy nikdy nezapomenu. Herecké obsazení je do poslední roličky hvězdné a skvostné (za zmínku nejvíce stojí Ingrid Bergman, Jean - Pierre Cassel a Sean Connery). Zkrátka netradiční a velmi příjemné překvapení. 100%. ()
Výborné herecké obsadenie a réžia od skúseného S. Lumeta, to snáď nemôže dopadnúť zle. Ale...Najväčší problém vidím v pomalom rozjazde a istej nezáživnosti v prvej polovici filmu. To obrovské množstvo známych mien diváka navnadí, ale v skutočnosti veľký priestor nedostávajú. Každý si tu odkrúti svojich 5 minút slávy a predá žezlo ďalšiemu. Príbeh a dialógy fajn, ale nestačí to. Film z dnešného pohľadu dosť zostarol, navyše ten zahmlený vizuál filmu akosi nepristane. Fakt neviem, či je to len kvalitou kópie alebo vysielania na čt. Možno to bol režisérov zámer. Tak či tak, veľmi ma to nenadchlo. 60%. ()
Škoda, že som si niekedy z mladosti pamätal šokujúcu pointu známeho kriminálneho príbehu. Tým pádom som bol ochudobnený o solídne záverečné prekvapenie. Na druhej strane sa tak divák môže sústrediť na iné aspekty filmu, napríklad hviezdnych hercov a porovnávať film s inými adaptáciami, prevažne televíznymi. Ja som videl iba tento film a ťažko môžem Lumetovi niečo vyčítať, natočil ho presne tak, ako si to príbeh vyžadoval. ()
Uf, no neviem neviem-mám rád detektívky, tie old-school asi najviac, ale Vražda v Orient Expresse ma nudila aj rozčulovala, čo je pre mňa samého malým šokom zvlášť z toho dôvodu, že režisérom je borec menom Sidney Lumet!!! Vadila mi tá prehnaná teatrálnosť všetkých postáv a najviac mi liezol na nervy samotný Albert Finney, ktorý mi pripomínal skôr nejakú karikatúrku alebo niečo medzi psychopatom, detektívom a Adolfom Hitlerom (v niektorých pasážach:) Áno , Hercule je excentrik, ale napr. v podaní Petra Ustinova si zachováva aj isté dekórum a nevyzerá ako šašek. Pod vplyvom všetkých negatívnych aspektov a vnemov mi začala vadiť aj tá vykonštruovanosť príbehu aj konečné rozuzlenie a už ma celé to negatívne nastavenie neopustilo:) Som sakra sklamaný a dôvody prečo tak nízke hodnotenie nech vyrieši Poirot!!! ()
Galerie (126)
Photo © Paramount Pictures / Joe Pearce
Reklama