Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Dante SpinottiHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Al Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer, Tom Sizemore, Diane Venora, Amy Brenneman, Dennis Haysbert, Ashley Judd, Mykelti Williamson, Wes Studi, Ted Levine (více)Obsahy(2)
Jsou stejně schopní a stejně posedlí. A stojí proti sobě... Lupič Neil McCauley se specializuje na akce, při kterých jde o velké peníze. Ať už připravuje přepadení pancéřového vozu nebo vyloupení banky, vždy se může opřít o spolehlivé spolupracovníky. Každý jeho zločin je pečlivě naplánovaný a provedený s dokonalou profesionalitou. Když McCauley připravuje svou poslední velkou loupež, po které se chystá na odpočinek, je mu už v patách policejní detektiv Vincent Hanna. Potíž je v tom, že Hanna je stejně schopný a stejně posedlý svou prací jako McCauley. Oba muži toho mají společného víc, než se na první pohled zdá: ani jednomu z nich to například v soukromí neklape. Vincentu Hannovi se hroutí už třetí manželství, McCauley pro jistotu nikdy s nikým nenavázal trvalý vztah. Oba by si vlastně mohli skvěle rozumět. Jenže stojí na opačných stranách zákona a jejich setkání nemůže skončit nijak jinak, než soubojem na život a na smrt… Režisér Michael Mann (Miami Vice, Lovec lidí, Poslední Mohykán) natočil strhující kriminální příběh, ve kterém se vedle akčních scén soustředil na podrobný popis toho, jak jeho hrdinové žijí v soukromí a jak své činy připravují. Při uvedení do kin se reklamní slogany zmiňovaly o tom, že se zde poprvé na plátně setkali dva z největších amerických herců Al Pacino a Robert De Niro. Pravda je, že oba předtím hráli ve filmu Kmotr II (1974), kde však neměli žádnou společnou scénu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 453)
Přesahová, poctivá a skvělou atmosférou zahalená, v podstatě dokonalá policejní krimi s totální all-star-game ve střetu dvou z největších herců všech dob. Ale vůbec nejvíc zde cením zobrazení Los Angeles a výbornou práci s kamerou. "What do you say I buy you a cup of coffee?" (x) P.S. prequel/ sequel KNIHA je vynikající a kéž by podle ní vznikl i film - má to jediný háček, Pacino a DeNiro už jsou na role moc staří, Kilmer (nyní hlavní postava) těžce nemocný. Takže leda zvolit špičkový přeobsazení, ten materiál stojí za to. ()
Scénář: Michael Mann .. Brilantní kriminální drama, které zdobí motiv nuceného střetnutí dvou sympatických a své branži plně oddaných chlapů, jenž mají mnoho společného, ale oba rozděluje ten zpropadený zákon. Formální stránka je, díky pečlivosti scénáristy a režiséra v jedné osobě, velice kvalitní a zahalena do napínavé atmosféry. Stejných kvalit dosahuje kamera a stejně tak potěší hudební doprovod. Velmi obsáhlé a zářivé je obsazení. Vedle své oblíbené hlavní hvězdy, Los Angeles, krásně industriálně chladné a neonem prosvícené, režisér přivedl ještě mnoho zajímavých a kvalitních herců, které i tak zastiňují perfektní Robert De Niro a Al Pacino. Jejich společná linie „polda chytá zloděje“ by stačila na samotný (kratší) film, ale dočkáme se spousty pohledů (nejen) do jejich soukromí, díky němuž si oba velmi oblíbíte a ač to nebudete chtít, jeden v tom boji padne.. Finále je sice zajímavé, ale vyústění je nepřekvapivé až hanba a postrádá, stejně jako finále Collateral, odvahu náročnějšího diváka potěšit a snímek vyvést ze zaběhnutých žánrových kolejí. 95%. ()
Jeden ze špičkových akčních thrillerů a to snad ve všech ohledech a ve svém žánru trvalá záruka kvality..Film je od začátku až do konce napínavý, má skvělou opravdu nadupanou atmosféru, vynikající ozvučení, hudbu, realisticky natočené scény (vyloupení a útěk z banky a následovný snad desetiminutový masakr v ulicích LA), strhující děj, film prostě nemá skoro žádná hluchá místa a ta děsivá skoro tříhodinová stopáž vám uteče ani nevíte jak. Rozhodně film nenudí a jen tak lehce vás nenechá vydechnout..Herecké výkony i ty vedlejší jsou přímo fantastické a na velmi vysoké úrovni. Charismatičtí tahouni filmu Al Pacino a Robert De Niro zde sehráli dva hlavní party, jsou to muži, kteří se až do nádherné scény improvizovaného rozhovoru při posezení v kavárně skoro neznají, oba stojí na opačných stranách zákona. Jeden na straně zákona, ale přitom strašný cholerik a druhý vůdce profesionální zločinecké party, nelítostný, ale, když ho pak už poznáte líp, tak také velký sympaťák..A teď kdo s koho? Jde o to komu víc fandíte, kdo se vám za tu dobu víc vryl po kůži, s kým prostě sympatizujete? Nikdo z nich nechce udělat samozřejmě chybu. Jejich vzájemný souboj dokonale vystihuje a naplňuje onen samotný název filmu. Vřele doporučuji, jen škoda toho konce. I když jsem tak trochu čekal, jak to asi dopadne, tak bych to přeci jen, možná ukončil trochu jinak, ale to je věc názoru... ()
Arcidílo. Každý záběr je geniální, každý do posledního - jak inscenačně, tak opticky. ____ Domnívám se, že za kvalitu a specifičnost filmu můžou především uměle prodlužované záběry, konzervující v sobě dění jako mouchu v jantaru. Mann nechává kupř. po každé replice ještě chvíli běžet čas a občas počká, než dá druhé postavě příležitost zareagovat. Jako by film neustále meditoval a běžel v nepřiznaném spirituálním módu. Dopomáhá tomu i zvolený OST. ____ S Heat se vážou mj. mazaný přechody mezi scénami. Kupříkladu (i) hrdina odchází z letiště – střih – záběr na jeho boty – střih – hrdina vchází do budovy vzdálené od letiště desítky kilometrů. Nebo (ii) hrdina odchází po dialogu a nasedá do auta – střih – záběr na auto – střih – v autě sedí někdo jiný a rozvíjí se zas další scéna. Nebo (iii) zlomení vazu – střih – otvírání flašky. Později tyhle mazaný přechody vymizí, jelikož příběh už je částečně vybudován a zmonolitněn. Ale je to zkrátka zajímavější než tuctový řetězení scén. ____ Dále mi v hlavě uvízlo kočkování u kontejnerů na konci, kde se přepíná mezi hledisky obou postav. Chvíli sledujeme dění očima De Nira, chvíli očima Pacina. Ono totiž Mann divákovi neposkytne celkový pohled na situaci, a stejně jako nevědí oba hrdinové, kde je s bouchačkou ukrytý jejich sok, neví to ani divák. Přitom na scéně je všehovšudy pět kontejnerů, není to prostorová hádanka. ()
Trochu mi vadilo, že film až moc sklouzává do pozice "podívejte, vždyť gangsteři můžou bejt taky lidi". Ovšem atmosféra a Mannova práce s akcí stojí zato. Postavy v průběhu filmu vystřídají většinu moderních útočných pušek. Napočítal jsem Kalašnikov, M16, Colt Commando, Heckler a Koch (nebo CETME), Galil a FN. Plus nádherně majestátní hudba nakonec. Update: Tak, shlédnutí Affleckova The Town mě přinutilo k závěru, že žáci zatím nepřekřičeli mistry, hodnocení jde na max. ()
Galerie (171)
Zajímavosti (80)
- Postava Natea, kterou hraje Jon Voight, byla inspirována bývalým zločincem Edwardem Bunkerem, který se později stal spisovatelem, scenáristou a dokonce i hercem. (don corleone)
- Režisér Michael Mann původně zvažoval obsadit do hlavních rolí Nicka Nolteho a Jeffa Bridgese. (Epistemolog)
Reklama