Úsvit mrtvých

• USA Dawn of the Dead (více)

Mrtví se probouzejí a jejich jediným cílem je získat čerstvé lidské maso, kterým se živí. Celou zem zachvátí šílená panika a zbylí lidé zoufale bojují o holé životy. (Interdomino)

Recenze (269)

Webb

[7/10] (Target, Laurel) (Technicolor /// Produkce: Claudio Argento, Dario Argento, Alfredo Cuomo, Richard P. Rubinstein /// Scénář: George A. Romero /// Kamera: Michael Gornick /// Hudba: Dario Argento, Agostino Marangolo, Massimo Morante, Fabio Pignatelli, Claudio Simonetti) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

st.ranger

Překvapivě hrozná nuda a zmatenost. Problémem bude jistě to, že jsem viděl Snyderův remake, který si z tohoto filmu bere akorát myšlenku a místo pro přeživší. Celý film je ale spíše úsměvná komedie, začátek působí velice zmateně a ani pobíhání v supermarketu za nic nestojí. Kromě několika zásadních hlášek, které mají působit kritiku společnosti mi tento film nic nenabídl a akorát mohl sloužit jako inspirace pro remake, který je podle mě tím nejlepším zombie filmem vůbec. ()

J*A*S*M

Myslel jsem, že druhá projekce pomůže - a ono ne. Romerův Úsvit mrtvých jsem poprvé viděl někdy před čtyřmi lety a vůbec se mi nelíbil. Od té doby jsem si ale zvyknul na starší hororovou tvorbu, tak jsem dal filmu druhou šanci, ale nedopadlo to příliš dobře. Ono se to jednak vůbec nesnaží fungovat jako horor (není zde ani jedna scéna, u které by se člověk měl bát, ale to by v zásadě nevadilo), jednak to ale příliš dobře nefunguje ani jako vážné společensko-kritické drama, neboť se postavy zpravidla chovají jako šílení idioti (a je strašně zajímavé, že někteří fanoušci, kteří v dnešní době nadávají na sebenepatrnější projev nelogického chování postav v moderních hororech, jsou se starým Úsvitem spokojeni). A to ani nemluvím o komických vsuvkách, které pravidelně neutralizují i tu trošku pochmurné atmosféry, kterou se Romerovi sem tam podaří vykouzlit navzdory zombíkům, jejichž vzhled dnes už působí vyloženě směšně (stejně jako zdejší gore, přičemž pro to NENÍ žádná omluva, neboť Italové ve stejné době měli v hororech gore o několik tříd lepší). Ve výsledku průměrný film. Se Snyderovým remakem neporovnatelné. ()

ancientone

Skvelé je prelínanie žánrových (akčný a hororvý film) a reportážnych postupov, cez ktoré sa do filmu vnášajú mnohé subkultúrne a sociologicky relevatné elementy, vrcholiace v nájazde motorkárskeho gangu. Škoda prílišnej epizodickosti, ktorá sa ukáže najmä pri sledovaní directors cutu a paradoxne nepomáha jasným (a inak plne funkčným) sklonom k pikaresknosti. Romero je v Úsvite veľmi doslovný vo svojje sociálnej kritke, tá však ostáva naďalej najsilnejšia v čisto vizuálnych a neverbalizovaných momentoch. No a samozrejme je to zaslúžený kult. Srdiečko. Alebo skôr mozoček. ()

Kusko.t2

Dawn of the Dead mal vo filmovej histórii opodstatnenie a zmysel, keďže vzbudil v tej dobe záujem o zombie film v širšom meradle, a mal význam aj pre mňa, keďže ma priviedol práve k takýmto klasikám drsnejšieho hororu. Pravá atmosférická zombie pecka, načrtávajúca aj kritiku konzumného života spôsobom vlastným pre Romera a to prostredníctvom bezhlavého, mátožného zombieka bez cieľa blúdiaceho v supermarkete. Atmosféru to má obstojnú, nemŕtvych sa tu vyskytuje na haldy, príjemná hudba od Goblinu (aj keď soundtrack Dawn of the Dead nepatrí asi medzi ich vrcholy), parádne gore efekty, ...čo viac si je možné priať. Zombie kultovka, ktorá aj napriek svojej dlhšej minutáži (director's cut: 139 min.) utečie ako voda. Príjemný pocit z nej však pretrváva! ()

Zajímavosti (72)

• Natáčení v obchodním domě bylo odloženo na dobu po Vánocích, protože by bylo příliš nákladné, aby se sundávala a znovu instalovala vánoční výzdoba. (Mr.Hudson)
  • Někteří motorkářští nájezdníci byli členy místního motorkářského klubu The Pagans Motorcycle Club a motorky byly jejich vlastní. (Mr.Hudson)