Obsahy(1)
Geniální skladatel Jára Cimrman a jeho opereta. U příležitosti zahájení provozu slavného vídeňského "Riesenradu" byla vypsána soutěž o nejlepší operetu. Odeslal ji také Čech - Jára Cimrman, a to rozmáchlým sedmihodinovým dílem "Proso". Díky své snad jediné záporné vlastnosti - drobnému škudlilství - nepodal zásilku s partiturou doporučeně, což umožnilo Franzi Lehárovi, Johannu Straussovi, Oskaru Nedbalovi a dalším členům poroty, aby si geniální operetní fresku doslova rozebrali. Vědecký tým českých cimrmanologů dokazuje po mnoha desetiletích, že autorem světově proslulých melodií z Netopýrů, Polských krví a mnoha dalších operet je zapomenutý Pojizeřan Cimrman. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (221)
V době vzniku hry se do Prahy nejezdilo na Ježíše Superhvězdu nebo na Bídníky. Vrcholem návštěvy vesničana v Praze byla návštěva Karlínského divadla, kde hráli nějakou operetu a když měl opravdu štěstí, viděl i Pepíčka Beka nebo Pepíčka Zímu. Opereta byl určitý měšťácký způsob popisu sexuálního života buržoazie, který byl zaobalený tanečními čísly. Cimrmani tuto formu operety zparodovali dokonale. ()
Tomuhle ja rikam dokonaly inteligentni humor. Nikdy nemuze byt nic vtipnejsiho, inteligentnejsiho a lepsiho. Neni mozna. Tohle je dokonalost a genialita v jednom. Sverak se Smoljakem a Cimrmanem (tato trojice :-D) jsou neprekonatelnym duem. Cimrman diky nim obvzivl. Ta dokonalost, ze spousta lidi veri, ze vazne zil, je neskutecne vtipna, az vhanejici slzy do oci. Vsechna dila jsem impozantni a perfektni. Tezko je hodnotit jednotlive, ale pravdou je, ze jedno z mych nejoblibenejsich je prave toto. Nejuzasnejsi humorovy vkus vubec. Uchvatne a recberouci bez vyjimek. Kdybych mohla dat hvezd padesat, dala bych. ()
Seminář mi pro změnu tentokrát nepřišel příliš vyvážený, na jednu stranu pár úseků bylo vskutku vynikajících, ovšem momenty se našly i slabší, holt nejde přednášet 45 minut vkuse a stále zábavně... Hra na tom byla podobně, na Svěráka je vždy radost pohledět a Miloň Čepelka se také nenechal zahambit, práve naopak ("Děvka!"), jenže zábava to nebyla vždy z třídy nejvyšší, po skončení jsem měl poněkud lhostejné pocity. 7/10 ()
Říká se, že o mrtvých jen dobře, ale Ladislav Smoljak zpívá opravdu strašně, byly to pro mě nejhorší pasáže hry. Hra je samozřejmě humorná a sem tam vám střelí facku povedený vtípek, ale připadala mi tak nějak celkově suchá, mnohdy byl humor jakoby nucený (ve stylu, teď by tam měl být nějaký vtip, musíme nějaký vymyslet). Vcelku to na mně působilo jako jakýsi recyklát již u cimrmanů viděného a použitého. Navíc je to asi poprvé, kdy mi připadalo, že jindy výborní Svěrák a Čepelka tady místy až neuvěřitelně přehrávají a snaží se (v konečném důsledku na úkor jeho samotného) ten vtip jakoby ještě popotlačit, aby byl zjevnější a důraznější. Ale dá se to a je to i zábavné. Naše staré hodiny, bijí čtyři hodiny. ()
Slabší kousek... Premiéra v den rezignace Důbčeka 17.4.1969...normalizace startuje...a divadlu začíná krušných 20 let...😢 Při přípravě stejnojmenného divadelního představení v roce 1969, z kterého je tento záznam, byli přizváni režisérem Smoljakem jako hudební konzultanti skladatel Jan Klusák a dirigent Pavel Vondruška, za odměnu jim bylo dovoleno si zahrát pár představení. Jan Klusák nakonec v divadle uvízl do roku 1975 a Pavel Vondruška hrál až do své smrti. Smoljaka to dost štvalo, protože Jan Klusák nebyl u režimu dobře zapsán a tak mě strach o existenci souboru. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (23)
- Postava studenta cimrmanologie byla napsána na tělo Petru Bruknerovi. Avšak později se stala rolí, kterou prošel každý začátečník. Kromě Petra Bruknera např. Josef Koudelka, Jan Kašpar, Václav Kotek, Bořivoj Penc a další. Zdeněk Svěrák to definuje tak, že: „V semináři má představitel většinou trému, ale k té roli se to hodí, protože je tak i napsána. A ve druhé části tam vlastně na konci chvíli sedí, pak se zvedne, a artikuluje ten záznam z pásku, aby to vypadlo, že to říká on, pak odvede Zeppelina a pak se ještě na závěr vrátí. Pro začátečníka ideální role.“ (mnaucz)
- Ladislav Smoljak, který na tomto záznamu hraje vězně Aloise Kulhánka, se v roce 2007 sám přeobsadil do role Hraběte Zeppelina, aby měl kdo alternovat Miloně Čepelku poté, co Pavel Vondruška v této hře přestal hrát. Po něm roli Aloise Kulhánka zdělil Petr Reidinger. (mnaucz)
- Tato hra se jako první hrála na zájezdě, a to v roce 1970 v plzeňském klubu Alfa. (mnaucz)
Reklama