Režie:
Sean S. CunninghamKamera:
Barry AbramsHudba:
Harry ManfrediniHrají:
Adrienne King, Betsy Palmer, Harry Crosby, Laurie Bartram, Jeannine Taylor, Kevin Bacon, Mark Nelson, Robbi Morgan, Peter Brouwer, Walt Gorney, Rex Everhart (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Vítejte v táboře Crystal Lake. Jeho historie je krvavá a místní říkají, že je prokletý. Je to dokonalé místo, kde může psychopat za svitu romantického úplňku zabíjet zamilované táborové vedoucí jednoho po druhém. Původní vyvražďovačka režiséra a producenta Seana S. Cunninghama vedla ke vzniku fenomenální filmové série a stovek imitací. Díky atraktivnímu obsazení (včetně mladého Kevina Bacona) a kreativnímu způsobu, jakým brutální syn zbožňující matky používá ostré nástroje, nepřestává tento klasický krvák napínat, inspirovat a děsit. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (491)
Jako by se Sean S. Cunningham snažil propašovat mezi listy Carpenterova Halloweena průklepák, aby dostal jeho přinejmenším 70ti procentní kopii. Ovšem narozdíl od legendárního zabijáka s bílou maskou, tady už šlo jen o likvidaci teenagerů zastřešenou pod rouškou hororu. Celkový scénář je poměrně suchý, scény vražď nikterak originální a i když Kevina Bacona v jedné z jeho prvních roliček okrají slušně, nedá se najít nic převratného. Ten kdo si pustí nejdřív některý z následujících dílů (teda spíš těch 3kou počínaje) asi si bude drobátko klepat na čelo, neb něco jako šílenec s hokejovou maskou se tu opravdu neobjeví. Možná, že je to na jednu stranu dobře, neb máti dokáže mít leckdy větší vražedný apetit než její pasterizovaný synáček, ale pro jednu z dnes již kultovních sérií to neznamené víc než 3 hvězdičky. To je jako postavit si stan na mraveništi. Sice si odnesete krásný trampský zážitky, ale za poštípanej zadek to opravdu nestojí. ()
Nechápu proč zrovna tento nezajímavý film odstartoval slavnou sérii. Nejenže je scénář primitivní (to by u tohoto typu filmů až zase tak nevadilo), ale je to i nezajímavě natočeno. Zajímavé je tu jen sledovat počátky Kevina Bacona a originální sledování vraždy z pohledu vraha. Ale hrůza, děs, napětí? K tomu je třeba více. ()
Když jsem shlédl Jasona X, říkal jsem si, že je to hodně špatný film, ale sakra ten Jason musí bejt borec. Jason X Fredie mě ještě víc ujistil o "tom klukovi s brankářskou maskou a velikou mačetou" a byl Frediemu velmi dobrým soupeřem. Pak naše vase skvělá televize Nova pustí 14náctého v sobotu (ano, den po pátku 13náctem... tohle by klukům z Hollywoodu neuniklo!) v 23 hodin a něco minut první díl jeho N-talogie. Čekal jsem a dočkal se. Bohužel výsledek mě zklamal natolik, že i ty dvě hvězdičky jsou ještě dost nepřiměřené. Škoda, že nemám chuť dát téhle slátanině, která mě vůbec nevyděsila a která svou vírou v sílu spojení matka-syn pohnojila začátek celé série. Budiž vám někdy odpuštěno... ()
(40%) Tento původní PÁTEK TŘINÁCTÉHO mě moc neoslnil. Chápu, že je to starý film, takže bych některé ty starší aspekty měl tolerovat, ale i tak mi to celé přišlo dost nudné a nezajímavé. Dokážu ocenit starší kousky, třeba série Halloween je až na některé slabší díly dost obstojnou záležitostí. No, srovnávat Pátek třináctého s ničím nebudu. Tempo je pozvolné, sem tam někdo zemře a to většinou podříznutím hrdla, bodnutím nožem či sekyrkou apod. Už jen ty vraždy mají docela hrozné efekty. I na tu dobu znám lépe zvládnuté snímky. Nemůžu říci, že je tu něco nelogického, jen jsem se k tomu nemohl pořádně dostat. Postavy byly celkem ok – naštěstí žádní extra trapáci. Finále je už úplně o ničem. Matka Jasona je naprosto pitomá, při té scéně, kdy se objevila, jsem fakt přivíral oči. No, uvidíme zda-li mi sednou další díly, ale nějak extra se do toho nepohrnu, případně tuto sérii celou asi nezvládnu. ()
Piatok 13 prišiel do kín 2 roky po Halloweene a tvorcovia sa ani nesnažili zakrývať, že ho vykradli: úvodné drastické prejavenie zla relatívne nesúvisiace s neskorším dejom, nezastaviteľný vrah a orientácia na tínedžerské postavy s dôrazom na ich sexualitu, čo v tých dobách rovnalo sa smrti, dospelí sú z deja až na výnimky vyčlenení, aby mladistvým nemal kto pomôcť. Je prekvapivé, že namiesto úbohej kópie sa zrodil fenomén, ktorý sa s Halloweenom a Nočnou morou z Elm Street zaradil medzi základný pilier slasherov a v nasledujúcich desaťročiach dostal množstvo sequelov, remakov a crossoverov, ktoré zarobili stovky miliónov dolárov. On sám sa potom stal pojmom, legendou a žánrovou klasikou. Dokonca vytvoril samostatnú odnož slasheru: tzv. „táboráckú“ alias camp slasher (ďalej napr. Sleepaway Camp). Tvorcovia sú na seba zbytočne prísni, ak o svojom poklade hovoria ako o kópii. Ono to vlastne s Myersom až tak veľa spoločného nemá. Miestami je to naopak dokonca diametrálne odlišné. Kým tvorcovia Halloweenu stavili na mesto, Dušičky, napätú atmosféru a gore obmedzené na minimum, banda okolo režiséra Cunninghama si naopak vybrala letný tábor v čarokrásnom lone divokej prírody s jazerom a táborom pre deti, namiesto ponurej jesene siahla po vrcholiacom lete plného kúpania a opaľovania a gore nie že obmedzila na minimum, ale ho práveže vyhrotila extrémnym, na tú dobu šokujúcim spôsobom. Nenajala naň totiž nikoho menšieho, než klasika gore splatteru Toma Saviniho (a jeho kamoša Tasa N. Stavrakisa, práca oboch pánov bola nezabudnuteľná v Romerovom Úsvite mŕtvych). Pánov v ich krvavom úsilí bezprecedentne podporil zanietený kameraman Barry Abrams. Atmosféra bezstarostného letného tábora je parádna, ale najlepšie na nej je, že sa do nej postupne zákerne zakrádajú nepríjemné predzvesti veci budúcich. A tie veci vôbec nie sú príjemné. Napr. neustále povedačky miestnych o „prekliatí“ tábora pri Crystal Lake. Kasting je sympatický; hoci tu nájdete aj Harryho Crosbyho (syn legendárneho speváka a herca Binga Crosbyho), viac zaujme Walt Gorney ako Bláznivý Ralph (vrátil sa aj v dvojke), začínajúci Kevin Bacon, fajn ústredná hrdinka v podaní Adrienne King a samozrejme Betsy Palmer. Betsy nadávala ako zle platená kuchárka, scenár považovala za sračku a napokon v tom hrala len vďaka tomu, že sa jej pokazilo auto a potrebovala si zarobiť na nové. Hoc je jej prínos do série nespochybniteľný a mrazivý, neviem, či sa mierne nezveličuje. Herečka má totiž vo filme dá sa povedať len hŕstku scén. Ale zas o to nezabudnuteľnejších. Prijatie snímky divákmi bolo rozporuplné. Rodinný príslušník herečky Jeannine Taylor dokonca vyhlásil, že zažil vojnu a toto bolo horšie. Stavanie na násilí a sexu mnohým nevyhovovalo, z filmu sa každopádne stal hit. Len behom prvého víkendu zarobil okolo 6 miliónov, do roka a do dňa vznikla dvojka a jednotka pri skromnom 500-tisícovom rozpočte zarobila šialených 60 miliónov, čo z nej na desaťročia urobilo jeden z komerčne najúspešnejších hororov v histórii. Inak, vedeli ste, že legendárny Manfrediniho hudobný motív nie je zmesou náhodných (pa)zvukov, ale ide o „kikiki-mamama“ (teda o začiatky slov „kill“ a „mamma“, čo sú slová, ktoré vo finále hovorí istá postava)? A všimli ste si, že hudba znie len v scénach s vrahom? A že ruky Betsy Palmer vo finále sú podozrivo chlpaté? Sú to totiž ruky jedného z maskérov. Na snímke vo viacerých funkciách vypomáhal budúci solídny hororový režisér Steve Miner, ktorý následne natočil dvojku a trojku. Slávne finálne vynorenie v scenári nebolo; vzniklo dodatočne po tom, čo film videl producent a napadlo mu, že by to na koniec chcelo nejakú šupu, že tomu niečo chýba. Režisér to tam teda dal, hoci mu to k predchádzajúcemu konceptu nesedelo. Možno i preto sa „poistil“ a zaklincoval to scénou v nemocnici, kedy je vlastne ono vynorenie svojím spôsobom popreté (alebo nie?). () (méně) (více)
Galerie (178)
Zajímavosti (93)
- Matku Jasona (Ari Lehman) měla původně ztvárnit herečka Estelle Parsons. Roli nakonec získala Betsy Palmer. (Stocki)
- Ve scéně, kdy Alice (Adrienne King) běží zpátky do chatky poté, co objevila Billa (Harry Crosby), začne dávat různé zábrany před dveře, přestože se dveře otevírají směrem ven. (henrycruel)
- Film bol zakázaný v Chile, Fínsku a na Islande. (Paldiny)
Reklama