Režie:
Darren Lynn BousmanKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Tobin Bell, Costas Mandylor, Scott Patterson, Betsy Russell, Lyriq Bent, Athena Karkanis, Simon Reynolds, Mike Realba, Marty Adams, Sarain Boylan (více)Obsahy(1)
Jigsaw i jeho učednice Amanda jsou mrtví. Dva ostřílení agenti FBI, agent Strahm a agent Perez, uslyší o vraždě detektiva Kerryho a pomáhají detektivu Hoffmanovi vyřešit, co zůstalo z Jigsawovy poslední hry. Ale velitel útvaru rychlého nasazení Rigg byl sám zatažen do vražedné hry a má jen hodinu a půl na to, aby zvítězil nad řadou zvrácených a hrůzných nástrah a zachránil starého přítele i sebe před strašlivým koncem. (Filmbox)
(více)Videa (4)
Recenze (564)
Soundtrack Charlie Clouser: 1. Payroll - Nitzer Ebb ,2. Collapse - Saosin ,3. Shame - Drowning Pool ,4. Tomorrow - SixxAM ,5. Misery Loves Company - The Red Jumpsuit Aparatus ,6. Eternal Rest - Avenged Sevenfold ,7. Life Is Good - Ministry ,8. Werewolf - Everytime Time I Die ,9. Trapped - Soulidium ,10. Better Think Again - Submersed ,11. On The Offensive - From Autumn To Ashes ,12. Spasmolytic - Skinny Puppy ,13. Beatcrusher - Dope Stars INC ,14. Dead Is The New Alive - Emilie Autumn ,15. Do You Want To Play A Game - Oxygen ,16. Crossing The Rubicon - The Human Abstract ,17. Dread Prevailed - The Red Chord ,18. Thrash Is Back - Fueled By Fire ,19. Just Begun - Charlie Clouser , ()
Ku příležitosti uvedení do kin už pátého dílu této nezmar série (a že prý v dnešní době nejde točit seriály na pokračování, jako byli v osmdesátkách Michael, Jason či Freddy ...) jsem si pustil pěkně po sobě 2 + 3 + 4 film během jednoho dne. A rozhodl jsem s eže k ním napíšu nový společný komentář, prootže jednak jsou všechny od stejného režisera a jednak jsou uplně stejné a to prosím pěkně neberte jako urážku. 2 až 4 díl si drží solidní laťku. Zachován je přitažlivý vizuál proplouvající napříč celou sériií. Díl od dílu je zajímavější "nesmrtelný" pan Skládačka v podání neokoukaného Tobina Bella. Pasti jsou díl od dílu sned lepší a vynalézavější. Herecké výkony spíše teda zase horší, ale dá se říct že ani jeden díl nejde kvalitou dolů a nedělá ostudu geniální jedničce. A proč ne. Saw má díky svému nabušenému (ano překombynovanému) ději mé sympatie mnohem víc než dějově prázdné X-té pokračování již zmiňovaných sériií jako byl Halloween, nebo Pátek třináctého. A navíc zatím ještě neslézávají do stoky k Hostelu těžícího z přemíry násilí. + překvapivá pointa co byla zatím pokaždé. Takže u mě Saw 2 až 4 shodně 60% až 70% dle momentalního rozpoložení. ()
Obsahuje spoilery ke předchozím dílům (ze čtvrtého jen náznaky)!!! Svým způsobem pro mě příjemné překvapení, ovšem jak v čem. Dostalo se mi odpovědí na (některé) otázky, které po konci trojky tížily mou zvědavou mysl, životní cesta některých nebohých skončila, pár přeživších se spolu s prímovým koncem filmu posunulo o krůček blíž ke konci té své, a já získal svůj důkaz o tom, jak velkou chybu tvůrci udělali, když nechali zemřít Kerry, Jigsawa a Amandu. Tyhle tři komplexní postavy, jediné původní z nepřekonatelného prvního dílu, byly pilíře série, její duší (ne, nejsem vadnej, jen mám rád Saw, ano, uvědomuju si, že mnozí by mezi ty dvě věci dali rovnítko, ale ne, prostě vadnej nejsem, nebo možná malinko jo). Čtyřka rozehrává "hru" bez nich, a je to zatraceně poznat. Těch pár flashbacků a záběrů na jejich mrtvá těla mi jejich faktickou absenci nevynahradí. Místo radostí a strastí těch tří sympaťáků nám tak zbývá spousta nových (umírajících) postav a taky těch pár známých (z prvního dílu nikdo) jejichž osud nebyl z předchozích dílů tak docela jasný. Smrtičky jsou brutální + superinteligentní agenti FBI jsou tupí až běda (což já nerad), ovšem pastičky důmyslné + umírači až na výjimky nesympatičtí (tzn. smrt jim přejeme... což já rád), napětí je slušné a odpovědi také, už tu ale není ta duše. P.S. po zhlédnutí pětky snižuju ze tří na dvě. Pětka je lepší, ale zase ne tolik, abych jí mohl dát čtyři, takže... ()
To, co ještě fungovalo v jedničce, tedy sukcesivní odvíjejí více linií, jejichž informace podporují vyznění ostatních a sbíhají se do přepisujícího finále, je tady již dojeno jak mrtvá kráva na poušti a film postrádá v návaznosti scén a přesouvání pozornosti jakoukoli logiku nebo soudržnost. Plácá se páté přes deváté, motivace postav na úrovni Ulice a vztah k nim vytvořit nelze, protože chybí dominantní příběh a cíl. Agresivní střihové pojetí to chvílemi zachraňuje, přesto jsem měl po dvaceti minutách chuť odejít od televize. O nic bych ostatně nepřišel. 20% ()
Galerie (45)
Zajímavosti (17)
- Film byl natočen za 32 dnů. (Elisebah)
- Rigg (Lyriq Bent) má ve filmu zbraň Beretta 92FS ráže 9x19mm. (dc125)
- Darren Lynn Bousman režíroval již dva předešlé díky. Smlouvu na režírování dvojky podepsal hned dva týdny předtím, než jednička zabodovala v kinech, tedy v době, kdy nikdo nevěděl, jak bude první film úspěšný. (Rodriguez)
Mám rád jedničku. Docela dobře snáším i dvojku. Upřímně nesnáším trojku. Čtyřka se mi dostala do rukou až teď, před premiérou pětky... mno. Začneme pitvou Jigsawa, která je kromě své nevěrohodnosti především zbytečná/samoúčelná. Obsah kazety vyloudí úsměv (ano, ono opravdu zazní, že Jigsaw nedá pokoj ani po smrti!) a následně nás vrhne do první "pastičkové scény". Protože tvůrci už sami pravděpodobně spoléhají na zdegenerovanost svého obecenstva, nenásleduje klasický prolog v podobě důvodů uvěznění a principu pasti, nýbrž jen krátká krvavá šou mezi chlápkama, která není preventivně ani zakončená (mami, on ho bouchal kladivem do hlavy!) Opět střih, a jsme na místě pastičky z dílu předchozího, koukajíc na zbytky fízlačky, které mašina vyrvala žebra z těla. A taky smutně zoufalou tupost scenáristů, rvoucím přítomným postavám do úst sračkovitá klišé kalibru protipancéřového. To je ale nářez, že jo? (Mami, proč nám ukazujou tu paní?) Pokud pomineme samozřejmost, s jakou Jigsaw a spol. dokáží vždy budovat složitá zařízení, fungující přesně a nezastavitelně, a s jakou vždy ví i ty nejjemnější detaily o životech svých obětí, včetně natolik vymakaných psychologických profilů, aby odhadli každičký jejich krůček i v extrémně stresových, nepřehledných situacích, zůstávají důvody na tom samém bodě - Jigsaw je prostě magor, s touhou činit se bohem pokory, bolesti a vykoupení jiných. A má nudný, opatrně v průběhu pokračování odhalovaný, ryze schematický životopis. Flashbackovitá přehlídka mordů, dokreslující věci z dílů minulých a neustále něco/někoho/někomu vysvětlující, snažící se dát všemu jakousi pochybnou logiku, z něj opravdu charismatickou, nebo nedej bože zajímavou thrillerovou postavu neudělají. Jen spolehlivě rozmělňují tehdy čerstvou krev moderního thrilleru. Ono vůbec pro všechny další díly Saw platí pravidlo, že nejsou samostatně obstojnými produkty. Promlouvají formou updatu, něco jako "stáhněte si ke svému Saw nejnovější pack přídavných služeb, dostanete pár nových pastiček, uvidíte pár scének z dílů předchozích, přihodíme i pár screenshotů mrtvol a jako bonus vám dáme ruční pilku s Jigsawovým podpisem!!!" (Mami, proč teď říkají, že je to takhle, když ten pán minule říkal, že je to takhle?) Zpět ke čtyřce. Trošku předběhnu a rovnou vybalím její klady - netrvá dlouho a její zápletka je natolik překombinovaná, že nestihne výrazněji nudit. To je vše. Postavy jsou zajímavé asi jako smrk po ročním pobytu v lesích, což spočívá především v jejich bleskurychlém představení a instantní likvidaci (nepoznáš a zapomeneš). Ano, oběti strašlivě řvou a strašlivě umírají. Krev cáká na všechny strany, končetiny létají, kovové nástroje trhají, řezají, bodají a drtí ostošest. Fatálně bezvýznamné "hlavní" postavičky běhají a v lepším případě tápou, aby mohli diváka potěšit svými tuctovými domněnkami, v horším případě rovněž umírají. Bolestivou smrt tudíž mohu nazvat jediným magnetem série, jelikož u některých scén se pořád dají přivírat oči... technicky fungují, působí naturalisticky. Ve výsledné ultrakombinatorice smrti a utrpení se člověk naštěstí nevěnuje faktu, že celému zdejšímu univerzu chybí logika. Rozstřílí diváka další dávkou množin, rovnic a souvislostí a uhání k dalšímu dílu. Technická stránka je OK. Sice už jsme ty cool tmavé filtry, videoklipovitý střih, skákající kameru a všeobecné pošmourno viděli asi tisíckrát, ale nasnímáno je to řemeslně slušně. Pokud to shrnu, čtvrtý Saw je překombinovaný, brutální, pod povrchem (byť jen kousíček!) prázdný a tupý, hezky vypadající a zcela zbytečný. A očekávatelné kroky tvůrců beze zbytku přišly. Saw je průser. Nicméně, komu se líbila trojka, bude se mu asi líbit i čtyřka, stejně jako tomu, kdo čeká jen klipovitou přehlídku drastických mordů. () (méně) (více)