Režie:
Jaume Collet-SerraScénář:
David Leslie Johnson-McGoldrickKamera:
Jeff CutterHudba:
John OttmanHrají:
Isabelle Fuhrman, Vera Farmiga, Peter Sarsgaard, Karel Roden, Aryana Engineer, CCH Pounder, Jimmy Bennett, Margo Martindale, Rosemary Dunsmore (více)VOD (1)
Obsahy(1)
John a Kate tvoří navenek idylický manželský pár. Zdánlivě jsou šťastní a bezstarostní, ale ztráta nenarozeného dítěte je chtě nechtě bez přestání pronásleduje. V minulosti obou manželů se skrývají temná místa, zejména Kate si má co vyčítat. Aby alespoň zčásti zmírnila své utrpení, rozhodne se spolu s manželem k synovi Danielovi a jeho sestřičce, hluchoněmé Max adoptovat třetí dítě. Sirotek Ester ve svém rodném Rusku osiřela, její adoptivní rodina zemřela při požáru. Ušlechtile působící a inteligentně se vyjadřující dívka si ihned získá jejich srdce. Zdá se, že je pro narušený domov přímo požehnáním. Postupně ovšem začíná vycházet najevo, že s osobností Ester to není až tak jednoduché. Je prostě "jiná". V jejím podání to znamená skryté, manipulativní a krvavé zlo, jehož hranice lze těžko odhadnout. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (1 219)
Pro me docela prijemny prekvapeni. Sice ne pribehove, tyhle posahany deti jsou v hororu kazdou chvily, ale je fajn, ze "roztomila holcicka" si nehraje na roztomilou moc dlouho a uplyne chvilka a zacne vyvadet. A nastesti ne nejak skryte, kdy by clovek jen hadal, co provedla, tady jde pekne otevrene do akce a pomaha si treba kladivem nebo benzinem. Akorat je skoda, ze i pres par hodne silnejch scen a par slusnejch lekacek nema film buhvijak napinavou a hororovou atmosferu. Nicmene i ty slabsi chvile zachrani herci, Sarsgaard a Farmiga hrajou na horor skvele, Roden v pidi rolicce potesi a Fuhrman je proste perfektni, sice to pusobi tak trochu na efekt - ted se tvar mile a ted se honem mrac a jeji neustaly vyskakovani na vsech mistech soucasne je trochu prehnany, ale funguje to a jeji zaverecna promena me fakt prekvapila, docela zajimava pointa. Takze celkove slusny 4*. ()
SPOILERY! „Hovorili ste, že s ňou nie sú problémy.“ – „Nie sú. Problémy majú ľudia okolo nej.“ Zo začiatku som sa nechal s chuťou unášať príjemne pomalým tempom, atmosférou rozčľapkanej zimy, sústredenými hereckými výkonmi (Peter Sarsgaard), klavírom a psychologickým príbehom o poničených rodičoch a ich adoptovaných deťoch. Bohužiaľ, scenár sa čoskoro nečakane zvrtol (v Columbovi sme tiež poznali identitu vraha od začiatku, ale tam to fungovalo) a postavy začali jednať ako stovky iných postáv v stovkách iných psycho-hororoch. Tvorcovia ma chytili až ku koncu, keď Karel Roden povedal do telefónu vec, ktorá na mňa mrazivo zapôsobila a povedal som si „fuj, teraz by som určite nechcel byť v koži hrdinov“ (tento zvrat mi pripomenul pamätnú vetu Dr. Housea „Milí rodičia, vaša dcéra má gule.“). Ale to už bolo neskoro. Na to, že produkovali Susan Downeyová, Joel Silver, Robert Zemeckis a Leonardo DiCaprio, slabé. Diváci ale boli spokojní a komorný film za 20 miliónov odmenili celosvetovou tržbou 78. ()
Esther mi v hlavě bourala veškerý zákony nervy drásajících okamžiků a neočekávaných zvratů. A mohl za to především tatík z rodiny, kterého si zahrál Peter Sarsgaard. Ten totiž za celej film svý vlastní manželce nedal vůbec nic za pravdu a pořád jí jenom kritizoval. Já sám se divím, že to Vera Farmiga vydržela, ale už jenom pro tenhle fakt, díky kterýmu vlastně film byl tak brutálně napnutej, mě to štvalo. I když to perfektně fungovalo. Další věc je, že jsem se těšil na Rodena a on si tam zahrál jenom na chvíli jednoho estonského doktora. Tak, zaplaťpánbůh za to, ale má na víc, to je jasný. Přesto je Orphan snad jeden z nejvíc ne, hnusných, ale nervy drásajících filmů, co jsem snad kdy viděl. Půl hodiny před koncem jsem si neuvěřitelně přál, aby byl konec, ale to bych zase přišel o tu hromadu zvratů, co se tam nakonecukázala. Dobře natočeno, od malé Isaebelly Fuhrman perfektně zahráno. Klobouk dolů. Pět nemůžu dát, protože mi při sledování bylo odporně, žaludek se mi svíjel v křečích a já se málem udusil, když jsem si uvědomil, že jsem v několika scénách přestal dejchat. ()
Jaume Collet-Serra, ten neumětel, který má na svědomí zoufalou rutinu House of Wax, má kočírovat zlé dítko, která teď (teoreticky) půjdou do kurzu? Netuším, jestli mu někdo od té doby domluvil, anebo jej v Hollywoodu drželi pod sedativy, ale takhle (i do budoucna) ano! Vzhledem k námětu to jde docela mimo zavedené hororové postupy posledních let a tak sledujeme dvě hodiny PRECIZNÍ psychologické hry, které stvrzují svatou pravdu, že horor je hlavně o postavách, které v něm sledujeme. Napínat diváka tím, že spolu postavy víceméně jenom vedou dialog, chce dneska odvahu, ale pokud to sem tam vrzne, podrží scénáristu dokonalí herci. Dospělí bez chyby, děcka jakbysmet, ale z dvanáctileté Isabelle Fuhrman mrazí (i když dle fotek na IMDb je to vlastně taková roztomilá holka). Škoda, že nakonec Serra neměl koule i na to, aby se zbavil tradiční žánrové neřesti, klišovitého závěru. Ať už si DiCaprio se Silverem pořádně uvědomovali, co vypouští do světa nebo ne, ještě jednou prosím, že takhle rozhodně ano! ()
Neupírám Sirotkovi řemeslnou zručnost, je to dobře obsazený, zahraný a zrežírovaný hororový thriller, který je zároveň bohužel taky k uzoufání předvídatelný, klišoidní a je pro něj typické chování postav svědčící minimálně o absolutní ztrátě pudu sebezáchovy, spíš ale o předčasné demenci. Nemám rád filmy, kde jsem neustále dva kroky před režisérem. Thriller má vyvolat napětí, horor pro změnu strach. Obojí se nedostavilo, zkrátka na mě tenhle snímek nefungoval. Celkový dojem: 25 %. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (30)
- Kate (Vera Farmiga) zmíní Johnovi (Peter Sarsgaard), že Esther hrála bezchybně Petra Iljiče Čajkovského, ale neuvede, o jakou skladbu se jednalo. (noelcoward73)
- Ve filmu zazní také píseň „The Glory of Love“, kterou napsal Billy Hill a nahrál Benny Goodman v roce 1936. Později vzniklo několik coververzí. Skladba již byla dříve použita v několika soundtracích (např. v britské fantasy komedii Rozmarný duch – 2020, kterou původně napsal jako divadelní hru Noël Coward). (noelcoward73)
- Film byl z větší části natáčen v Kanadě, ve městech Toronto (např. scéna ve škole se točila v Centennial College Center), Port Hope a Montreal. (Chatterer)
Reklama