Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

kiddo 

všechny recenze uživatele

Ve své podstatě hluboce nestranný film, který jede na velice podobné vlně jako Amenábarova Agora s tím drobným rozdílem, že do své kritiky fanatismem pokřivených ideologií tentokrát zahrnuje i militantní ateismus. Nezáleží na tom, jaké ideje stojí u základu křesťanství a ateismu: jakmile se jich zmocní fanatici, není mezi nimi rozdíl, ať už jde o manipulaci, touhu po moci a nenávist k těm, kdo se mnou nesouhlasí, což může vyústit v nefalšovanou a přesnou ateistickou kopii katolického čarodějnického procesu (nekecám). Vždy, když už hrozí, že se vaše sympatie přikloní na jednu stranu, udělá Smith něco nečekaného, čím vám ukáže, že všichni jsou stejní a že „vše je to o jen lidech“. Po Ravenous a Antikristovi je pro mě Black Death za posledních dvanáct měsíců dalším důkazem, že je možné s chytrým filmem nesouhlasit a přitom ho stále obdivovat. PS: Nemám ráda, když se lidi nedokáží vyrovnat se svým očekáváním a hodnotí snímek nikoli podle toho, jaký je, ale podle toho, jaký by ho chtěli mít. Black Death není ani vzdáleně horor, očividně neaspiruje na to být horor, proč ho tedy prokristapána hodnotit jako horor? ()

Zeck 

všechny recenze uživatele

Black Death dokáže zaujmout hned několika způsoby. Není to předem avizovaný boj udatných rytířů se zombie středověku. Je to detailní popsání morové epidemie, jejich následků a chování lidí té doby. Všemu sekunduje morální sonda do myslí diváků. V tomto filmu těžko rozpoznat dobro a zlo, zvlášť když kostky jsou rozhozeny tak nerovně. Na jedné straně víra v Boha, která s sebou táhne krev, upalování a vraždění. Na druhé čiré pohanství a ateismus, který pro mučení také nejde daleko. Sám jsem si nedokázal udělat obrázek o tom, kdo je hodný a kdo špatný, ale co tento film nabízí, je polárnost postav, které jsou odlišné jak to jen jde. Sean Bean už několikrát dokázal, že k němu nejlépe sedí role rytíře, nebo bojovníka, tady to opět potvrzuje a nebýt jeho, celá tahle show je poloviční. Ostatní postavy jsou rovněž zajímavé a dokáží si diváka získat. Co mě trochu mrzí, je minimum akce. Ta je ovšem poslední věc, o kterou v tomto filmu šlo. Pokud násilí plodí další násilí, tento film toho buď důkazem. 80% 15.08. 2010 ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

V rámci žánru je to určitě nadprůměr a umím si představit, že by se podobný námět mohl natočit nepoměrně horším způsobem. Přesto mi ten film úplně nesedí. Mé výhrady ovšem budou míjet většinu filmových fanoušků. V podstatě směřují k tomu, jestli se vám líbí literární tvorba Dana Browna nebo Umberta Eca. Oba píšou na první pohled totéž, při hlubším pohledu je mezi nimi ovšem zásadní rozdíl. Umberto Eco píše se špičkovou znalostí historie, estetiky a dobové filozofie, takže své hrdiny a jejich osudy zasazuje do z historického hlediska bezchybného prostředí, Dan Brown své dobrodružné příběhy píše s vědomím, že drtivé většině čtenářů je historická realita ukradená, takže to hází tak nějak od oka a jeho knihy při hlubším rozboru neobstojí. To pochopitelně nevadí tomu, aby měl větší komerční úspěch. Černá smrt funguje jako dobrodružný mysteriózní příběh, kdy divák může obdivovat temnou atmosféru země zasažené ničivou epidemií a střetem náboženských hodnot. Hluboké lesy, loupežníci a jejich krvavý střet s výpravou, močály tonoucí v oparu a tajemná vesnice, kde řádí čarodějnice, to všechno jsou žánrové rekvizity, které jsou zručně využité, a spolu se solidním obsazením vytvářejí i solidní divákův dojem. Jako historický příběh to ale neobstojí, protože konflikt mezi křesťanstvím a pohanstvím byl vybojovaný už o pár století předtím a křesťanství dokázalo lidovou pověrčivost a nejrůznější kulty úspěšně vstřebat. Jednotlivé náboženské hereze a konflikty probíhaly na jiné úrovni, ale to opravdu pro běžného filmového fanouška není podstatné. Spíš mi jde o takové ty scénáristické kotrmelce, jako když v bezvýchodné situaci dva vyčerpaní zajatí žoldnéři oslabení trýzněním se osvobodí z pout a během okamžiku zlomí odpor celé vesnice vzbouřenců. Přesto všechno má ode mě Černá smrt solidních 60 % celkového dojmu. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Horor o moru s panem Fazolkou, název jako má oblíbená značka lihovin! No co víc chtít? Snad už jen horor o moru s panem Fazolkou. Tohle nebyl Jim Beam! To jen Sean Bean vytáhl ze skříně kostým Boromira, vyměnil ve vlasech olej a vystřihl si ortodoxní kudlanku, která těm hnusným ateistům ukazuje, zač je toho zduřelá uzlina. Nicméně v žádném případě neurazil a navíc paní Fan Houtenová vyrostla tak, že bych si od ní klidně nechal zahřát pneumatiky před Velkou cenou! ()

sud 

všechny recenze uživatele

Luxusně temné historické drama se silným nádechem tajemna. Perfektní atmosféra, zajímavá myšlenka, výborný Sean Bean a neotřelá zápletka dělají z tohoto snímku nevšední podívanou. Mít tak charismatičtějšího hlavního hrdinu a nemít tak jaksi navíc závěrečných deset minut, bez uzardění bych mu udělil plný počet bodů. I takhle je to pěkných 80%. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Otisk Ulrichovi (Sean Bean) podrážky, na němž je patrná moderní inovace obuvy ve formě zřetelného vroubkování, je možné vidět ve scéně, kdy se vzdaluje od umírajícího vlka. V tehdejší době bylo možné setkat se výhradně s obuví bez vzorkované podrážky, tedy ploché. (Conspi)
  • V snímke je možné vidieť lekárov s maskami so zobákom, ktoré sa začali používať okolo roku 1600, avšak dej filmu sa odohráva už v roku 1348. (Fejpof)
  • Informácia, že Sean Bean (Ulrich) bude hrať vo filme hlavnú úlohu, pomohla navýšiť rozpočet. (misterz)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama