Režie:
Alejandro AmenábarScénář:
Alejandro AmenábarKamera:
Hans BurmannHrají:
Ana Torrent, Fele Martínez, Eduardo Noriega, José Luis Cuerda, Nieves Herranz, Miguel Picazo, Julio Vélez, Xabier Elorriaga, Pilar Ortega, Paco HernándezObsahy(2)
Thriller o studentce filmové fakulty, která si jako téma diplomové práce vybrala násilí v audiovizuálním průmyslu, je prvním filmem tehdy 23letého španělského režiséra Alejandra Amenábara. Angela v té chvíli ovšem ani netuší o existenci tzv. "snuff" filmů. Svět, ve kterém se nedopatřením ocitne, se před ní otevře ve chvíli, kdy je v projekční místnosti nalezen jeden z jejích profesorů - shodou okolností vedoucí její diplomové práce - mrtev. Angele se dostane do ruky kazeta s filmem, který pan profesor sledoval těsně před svou smrtí. Ve chvíli, kdy ji vkládá do videa, ještě netuší, že se stane svědkem něčeho strašnějšího, než si kdy dokázala vůbec představit. A že po stejné kazetě už pátrá někdo jiný. Někdo, pro koho je důležitější než cokoliv jiného a kdo se nebude ohlížet na nic a nikoho. Bude mít Angela dost důvtipu a duchapřítomnosti, aby unikla? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (260)
Amenábarovi, ako milovníkovi "iných" filmov vyšla už táto rozcvička /rozumej debut/ na výbornú. Téma menom snuff mohla režiséra zviesť na rôzne chodníčky - a najmä sa mohol doslova schovať za atraktívnosť témy a - iba šokovať. Našťastie nás šokoval čímsi iným, šikovne vystavaným, riadne zimomravým príbehom, ktorý sa vám vypáli do pamäti ako žeravé znamenie. Ako "diplomovka" z filmárčiny excelentné! ()
Tenhle film na pomezí hororu a thrilleru nesází tolik na vytváření strachu, jako spíš na práci s diváckým očekáváním. To se projevuje trochu jinak načasovanými lekačkami (nepřicházejí ve chvíli, kdy by je někdo čekal), ale zejména tím, že publikum po celou dobu neví, komu má vlastně věřit a podezřelý střídá podezřelého prakticky z minuty na minutu. Do poslední chvíle si člověk nemůže být úplně jistý, kdo v „tom“ jede a kdo ne. Atmosféra je slušná, napětí také nechybí, i když jsem čekal asi něco drsnějšího. A když pominu poněkud rychlé vzplanutí svetru a ne úplně pochopitelnou narážku na v té době již neexistující Československo (o jaký film jako mělo jít?), vidím to na slušné 4*. ()
No to byla ale hovadina. Hlavní hrdinka aspiruje na titul Nejtupější nána a dialogy nejspíš psala troska v poslední fázi heroinové závislosti, protože tolik sraček z úst herců jsem v jednom filmu snad ještě neslyšel. Pravda - na vině může být i děsivý český dabing, ale já se obávám, že ve španělštině to nebude o mnoho lepší. Ono to ani nejde. A aby toho nebylo málo, tak režisér celou tu hrůzu natahoval seč to jen šlo, takže když už jsem si myslel, že už je fakt konec, došlo k dalšímu nesmyslnému zvratu, který vlastně ani zvratem nebyl. Jediné, co činilo celý film občas zneklidňujícím, byla v jistých momentech hudba a jekot týraných. 10% ()
Kvalitní horor z prostředí filmové školy, který je děsivý v okamžicích, kdy by jiné horory asi ztratily atmosféru a stalo se z nich to samé jako ze stovek dalších, jen temný film bez atmosféry. Postavy jsou zajímavé a film využívá nejen několika postav, ale také skvělého prostředí vysoké školy audiovizuální kultury, která je plná tunelů a temných místností. Některé scény jsou trochu zbytečné, hlavně představy, které si někdy divák musí až zpětně uvědomit, že nebyly skutečné. Přesto je 125 minut dlouhý horor s velmi dobrý a po dlouhé době jsem se dočkal okamžiků mrazení v zádech a snad i strachu. To, že v půlce tušíte kdo všechno udělal není zas tak hrozná...tentokrát. ()
Oceňujem hlavne schopnosť vyvolať napätie (u mňa sa prejavovalo najmä "sedacím komplexom", t.j., že som neustále musela sedieť na jednej z nôh až pokým som do nej nedostala kŕč, a intenzívnym obhrýzaním nechtov) - ako seriózne, pri Angelinej snovej pasáži, v ktorej jej Bosco držal nôž pod krkom, sa to priam nedalo vydržať. On the other hand cca jeden a pol hviezdičky u mňa strhol trochu-viac naivný dej, ktorý sa po toľkých thrilleroch posledného desaťročia dal ľahko predvídať. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (12)
- V pokoji Angely si můžete všimnout plakátu k filmu My Own Private Idaho. (TomikZlesa)
- Chema (Fele Martínez) sleduje španielsky film Leyenda Del Viento Norte (1992). (Sticks)
- Film Diplomová práce byl nominován na 8 cen Goya. Získal jich nakonec 7: za nejlepší film, nejlepší začátečnickou režii („Mejor dirección novel“ - Alejandro Amenábar), nejlepší herecký objev v mužské kategorii (Fele Martínez), nejlepší původní scénář (Alejandro Amenábar), nejlepší produkci (Carlos Bernases), nejlepší střih (Mª Elena Sainz de Rozas) a nejlepší zvuk. (Estrecha)
Reklama