VOD (1)
Série(5) / Epizody(58)
Obsahy(1)
Gomora, seriálová adaptace úspěšného románu Roberta Saviana, nás zavádí do temných a nebezpečných uliček Neapole, kde se nachází centrum zločinecké organizace Camorry. Poté co je Pietro Savastano, jeden z největších a nejobávanějších kmotrů neapolské mafie, zajat a poslán za mříže, jeho prává ruka, třicetiletý Ciro Di Marzio, spatřuje svou příležitost v tom, že se konečně stane novým vůdcem. Jeho čas však ještě nedozrál. Zatímco je Pietro ve vězení, velení zpočátku přebírá jeho manželka Imma, protože jejich syn Genny - Pietrův právoplatný dědic - se v Hondurasu zaučuje v "řemesle". Soupeřící klan vedený Salvatorem Contem mezitím spřádá plány, jak zneškodnit Savastanovy jednou provždy. Válka o převzetí kontroly nad "systémem" právě vypukla, a to na území, které stále bojuje, aby nadvládě zločinu a bezpráví nepodlehlo. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (156)
Jako první mě napadlo, že členové Camorry nemají vkus. Teplákovku pokládají za společenské oblečení, v domě je pozlacené všechno od rámu televize po záchodovou štětku a kdo nemá v uchu diamantovou náušnici, jako by nebyl. Pak se děj rozběhl a já jsem podobné úvahy pustil z hlavy. Neapolská mafie je parta opravdu drsných chlapů, kteří žijí podle svého vlastního kodexu. Ten stojí na třech pilířích - loajalita ke klanu, láska k rodině, víra v Boha. V tomto pořadí. Vše ostatní je slabost. Zapomeňte na Kmotra a jeho téměř romantické líčení mafiánských praktik. Gomorra ukazuje podsvětí v celé jeho syrovosti, odpornosti a nekompromisnosti. Pro spoustu lidí to může být problém, protože se není s kým ztotožnit. Všechny postavy jsou záporné, nemorální, špatné a jejich neúspěch je zisk pro společnost. Vtip je v tom, že sledujete "svoje" zlé bojující proti zlým, jejichž příběh neznáte. Postavy si tuto ironii pochopitelně neuvědomují, při pohledu zvenčí je ovšem nepřehlédnutelná. Gomorra je těžko stravitelná, jak pro svou morální relativitu, tak pro svůj občas až dokumentární styl. Nedává odpovědi, neidealizuje ani neodsuzuje. Nezúčastněně popisuje tu část společnosti, kterou by většina lidí pro svoje vlastní dobro nejraději sprovodila ze světa. Díky vynikající atmosféře, skvělým hereckým výkonům a zdrcujícímu ději je ovšem vysoce návyková. ()
Mladý grázl se starým grázlem tankujou benzín do kanystru. Mladý grázl se starým grázlem podpálí jinému mladému grázlovi byt. Mladý grázl se starým grázlem příjdou domů, políbí na dobrou noc své děti a manželky, abychom viděli, že i grázlové mají rodiny. Jiní grázlové prodávají drogy. Další grázlové si pujčujou prachy od jiných grázlů. Mladý grázl se starým grázlem a skupinou dalších grázlů vezmou zbraně a přepadnou skladiště jiných grázlů. Semele se přestřelka ve které chcípá starý grázl. Mladý grázl ho oplakává a já si dělám naděje, že to nebylo míněno jako dojemná scéna. Pak už tak nějak nekoukám... Poslední dobou je masturbopudné točit seriály, kde tvoří hlavní role záporné postavy. Když na to lidi koukají, proč ne. Já ale postrádám smysl koukat na příběh, který postrádá kladnou postavu a ve kterém je policie pouze kulisa, která jim kazí kšefty. Na to jsem asi příliš normální. ()
Většinou hodnotím po sériích, ale tady jsem to všechno vzal tak nějak jedním vrzem. Jo, docela mě to nadchlo... ze začátku víc než ke konci, protože pak se už všechno skoro tak nějak opakovalo. Ale to je jedno - kladem je to, že je to hodně realistické, násilné a mafiánské. Místama mi to hodně připomínalo Nula nula nula a hle, on to má na svědomí také Stefano Sollima, Leonardo Fasoli a Roberto Saviano. K ději: pořád se to točí kolem velkejch prachů, ale stejně jsme pořád ve čtvrtích, kde to vypadá jak někde v chudinském ghettu nebo na sídlišti Chánov. Soupeří se tam v ovládání míst, kterejm bych se já zdaleka vyhnul. Ono i to lepší prostředí pro smetánku není zrovna moje představa luxusu. K Itálii a Italům najednou cítím tak trochu pohrdání, že ten jejich stát vlastně stojí za hovno. A asi proto se jim tam tak dobře hraje na mafiány. Ale to nic nemění na tom, že i když to postupně začíná skomírat, pořád to je seroš, kterej mě chytnul a užil jsem si ho. Ještě pár poznámek: každej je tady černovlasej a tím myslím opravdu každej - náznak blonďáka potkáme jen, když se tam objeví Rusové. Italské ženy nejsou pěkné a nikdy se nesmějí. Oni všichni jsou tady neustále vážní jak tvrdej chleba na topení. Kvízová otázka na konec: kolikrát si myslíte, že jsem si říkal: "karta se obrací"? Odpověď: sám nevím, protože to bylo furt. Sliby, důvěra, zrada a furt dokola. Marco D'Amore mi do role moc neseděl a navíc začal postupně přibírat na váze a chovat se pitomě... celé to postupně trochu zhlouplo, hlavně v páté sérii. Bylo to dobré, ale jednou stačilo. ()
Po zhlédnutí čtyř sérií musím konstatovat, že Gomora je bezesporu nejlepší seriál z mafiánského prostředí, jaký jsem kdy viděla. Přitom všechny série drží laťku kvality tak vysoko, že nedokážu říct, která se mi líbila nejvíce. Fascinující je, že tu vlastně není nikdo vyloženě klaďas, přesto jsem si vždycky našla někoho, s nímž jsem sympatizovala, než začal být ještě větší magor v zabíjení než ostatní. Maximálně mě ale zaujaly postavy Ciro Di Marzio a Genny Savastano. Většinou jsem fandila jednomu nebo druhému, takže když Ciro na konci třetí série odešel do věčných lovišť, myslela jsem, že čtyřka bude tak trochu o ničem. Můj předpoklad se naštěstí nepotvrdil a po několika dílech jsem si na Cira už ani nevzpomněla. Gennyho nový obchodní zájem a dění kolem Patrizie Santoro mi jeho nepřítomnost plně vynahradily. Celkově bych chtěla vyzdvihnout úžasnou autentičnost velké většiny scén, propracované charaktery hlavních aktérů i vesměs skvělé herecké výkony. Taky hodně ujíždím na ústředním songu, který seriálu až neuvěřitelně přidává na atmosféře. ()
Drsná sonda do neapolského sídláku a ve třetí sérii i do centra. Je to naprosto profesionálně natočené a má to stále spád. Vraždy jsou na denním pořádku, ale to jsem čekal. Co mě na Gomoře utkvělo nejvíc je velice povedený vývoj postav. Jasně, chcípá to tam hodně a často, ale ti přeživší se musejí měnit, aby přežívali dále. Taky kvituji, že nedošlo k nějakému zromantizování mafie, ale opravdu tu jsou všichni zmrdi. Není tam kladná postava. A i když někomu fandíte, tak byste vedle něj určitě nechtěli bydlet, protože všichni tam páchají nejtěžší zločiny na nevinných lidech. Vztahy mezi hlavnímy protagonisty se divoce mění a já si blahořečím, že žiju v ČR a nemusím tohle řešit. Kdybych žil jejich život, tak dostanu infarkt už ve dvaceti letech. ()
Galerie (957)
Photo © Sky
Zajímavosti (20)
- Písnička, která hraje v závěrečných titulcích, je „Nuje Vulimme 'na Speranza“ od NTO' & Lucariello. (Duoscop)
- V scéne, kde Malammore (Fabio De Caro) sleduje z výšky sídliskového balkóna opätovný rozbeh drogových obchodov dona Pietra (Fortunato Cerlino), hrá skladba od talianskeho rapera Enza Donga s názvom „Secondigliano Regna“. (Patrik200s)
- Nakrúcanie prvej série trvalo 30 týždňov a okrem Neapola prebiehalo v Miláne, Ferrare, Ríme a v Barcelone. (Sufferer)
Reklama