Režie:
Jean-Jacques AnnaudKamera:
Jean-Marie DreujouHudba:
Simon FranglenHrají:
Samuel Labarthe, Jeremie Laheurte, Élodie Navarre, Pierre Lottin, Jesuthasan Antonythasan, Chloé Jouannet, Maximilien Seweryn, Kevin Garnichat (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Hrdinský příběh těch, kteří riskovali své životy při nebezpečné záchraně symbolu Paříže. Nervy drásající snímek režíroval držitel Oscara a matador světové kinematografie Jean-Jacques Annaud, který má na svém kontě filmy Jméno růže, Nepřítel před branami či Sedm let v Tibetu. Film v neúnavném tempu rekonstruuje události 15. dubna 2019, kdy katedrálu Notre-Dame zachvátily plameny a celý svět toho byl v přímém přenosu svědkem. Spolu s hasiči se vydáváme do míst, která zůstala divákům obrazovek skrytá – přímo do nitra hořící budovy. Snímek tak nabízí téměř fyzický zážitek, který nikoho nenechá chladným. Režisér a scenárista snímku Jean-Jacques Annaud se soustředí na věrohodné zachycení boje s nekontrolovatelným živlem, ale především upozorňuje na nezměrnou odvahu a obětavost záchranných sborů. Bez jejich nasazení by nejznámější katedrála světa lehla popelem. (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (86)
Prizná sa, že to túto katastrofu moc zmapovanú nemám a len tak letmo som to zaregistroval správach. Každopádne som rád, že sa niekto do toho pustil a natočil to. Bavilo ma postupne zachraňovanie pamiatok, neschopnosť hasičov a pomaly horiaci a rozpadúvajúci sa Notre Dame. No príbeh je viac menej nula bodov. Napriek tomu Annaud vie ako zaujať diváka a prestrihy medzi reálne zábery sú skutočne silná káva. Klobúk dolu všetkým, ktorý sa toho zúčastnili. 75% - 4* ()
Po té netflixácké katastrofě jsem si tímhle filmem výrazně napravil chuť. Annaud pořád umí a i když mi na francouzských filmech zpravidla cosi neurčitého vadí, Notre-Dame brûle zaujme tím, jak dobrá je to montáž fiktivní dramatizace s herci a reálných záběrů. Zároveň je to ale jako celek velice obstojná rekonstrukce událostí, které jednak otřásly Francii a jednak daly za vznik jednomu lahůdkovému smetanovému memu. ()
Povedlo se to. Notre-Dame v plamenech potěší příjemně civilním filmovým uchopením, kdy žádná z postav snímku není „ta hlavní“ a každý jen plní svou roli v procedurální pavučině akcí a reakcí v rámci reálné události. A je to hlavně velmi působivě natočené. Speciální efekty jsou na takové úrovni, že jejich začlenění skvěle splývá s použitými reálnými záběry a přechodu mezi nimi si prakticky vůbec nevšimnete. To se málokdy vidí. ()
Francouzské 4/15, při kterém mohly být postavy klidně zabírány jen zezadu, protože hlavní roli si uzme posvátná relikvie z vápence, olova a dubového dřeva. Annaud původně uvažující o dokumentu těžko mohl něčím překvapit, tak alespoň vsadil na částečné napětí při záchraně artefaktů a oslavu lidské pospolitosti tváří v tvář potenciální zkáze symbolu. Apropo, doufám, že Emmanuel při svých hovorech s Kremlem nemlčí.. ()
nejlepší Annaudův film od Jména růže. Po logicky pomalejším rozjezdu vrhá diváka prakticky přímo doprostřed katastrofy, k čemuž využívá kombinaci klasického filmu a reálných záběrů z televizních kamer a mobilů přihlížejících a je to pekelná jízda, která by mohla dávat školení jiným katastrofickým filmům. Někdy si sice nedokáže odpustit zbytečné vsuvky jako neposlušná holčička, která se musí běžet pomodlit do již hořící katedrály a podobně, ale třeba to, že pořád dokola zdůrazňuje důležitost katedrály - ať už jako památky, nebo z pohledu náboženství - a staví hasiče do pozice hrdinů vůbec nevadí. Hasiči hrdinové jsou i bez hašení katedrál a tady poté co naráželi na jednu překážku za druhou to měli asi ještě těžší než obvykle. A samotná katedrála důležitá je taktéž. Nejsem věřící, ale když sem měl tu možnost jí před lety navštívit i na mě jako obyčejného ateistu dýchla ta monumentálnost a kus historie a do dnes je to jedna z nej staveb kterou sem měl možnost vidět na živo. Jelikož sem viděl dabovanou verzi, tak si pátou hvězdu nechám ještě v záloze pro originál, ale i v češtině k ní zas tak moc nechybí...85% ()
Galerie (26)
Photo © Pathé / Mickael Lefevre
Zajímavosti (5)
- Ve filmu se objevil i tehdejší prezident Francie Emmanuel Macron. (Duoscop)
- Natáčení filmu probíhalo také ve francouzských městech Paříž, Versailles a Saint-Denis. (GASTON73)
- Nejsložitější scénou bylo zřícení věže uvnitř katedrály. Zvonici museli postavit v měřítku a zapálit ji uvnitř zvukové kulisy. Pro tuto scénu byl štáb minimální, všichni měli ochranné pomůcky a natáčela se na jeden záběr, přičemž se natáčelo dvanácti kamerami najednou, jenž byly umístěny v nouzových boxech, které chránily vybavení. (BMW12)
Reklama