Režie:
Richard DonnerScénář:
David SeltzerKamera:
Gilbert TaylorHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Billie Whitelaw, Harvey Stephens, Patrick Troughton, Martin Benson, John Stride, Freda Dowie, Nicholas Campbell (více)Obsahy(1)
Narodil se v šest hodin, šestého dne šestého měsíce... Britsko-americký film Přichází Satan! režiséra Richarda Donnera patří ke komerčně nejúspěšnějším hororům s okultistickou tematikou, které prožívaly svůj rozmach ve Spojených státech 70. let. Působeni Satana je v Donnerově filmu dáno do souvislosti s politikou: americkému diplomatovi Robertu Thornovi je za podivných okolností podstrčen k adopci chlapec Damien, ve skutečnosti vtělení Antikrista. Po řadě záhadných nehod, jejichž oběťmi jsou lidé odhalující pravou tvář dítěte, vyhledá Thorn v zoufalství kněze, který mu vyjeví, co musí udělat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (591)
Měl jsem za to, že je tahle hororová klasika spíš komorní bubáckou záležitostí, odehrávající se až na výjimky v jednom obřím domě. Jaké tedy bylo mé překvapení, když v ní Peck procestoval skoro půlku zeměkoule a navštívil spoustu starodávných atmosférických míst! Prostě takové strašidelné mysteriózní dobrodružství! Nebojím se tvrdit, že kdyby někdo do prvního Indiana Jonese přidal 300% hororu, vypadalo by to zhruba nějak takhle (mrk mrk). ()
V 70. letech západní Evropou a Spojenými státy hýbala módní vlna satanismu, kterou pomohly rozpoutat i žánrové snímky, z nichž první byl Rosemary má děťátko a poté slavný Vymítač ďábla. Podobné to bylo koneckonců i v literatuře, protože v roce 1969 vyšla Le-Veyova Satanská bible. Producenti si řekli, že by bylo fajn naskočit do tohohle rozjíždějícího se vlaku a pověřili Richarda Donnera natočením snímku podle stejnojmenné literární předlohy. Donner použil jenom minima triků a zvláštních efektů, ale protože je to dobrý režisér, dokázal velice úspornými prostředky vytvořit úžasnou a, jak se později podle volných pokračování a remaků ukázalo, prakticky neopakovatelnou atmosféru. Pohybem kamery, náboženskou hudbou, sborovým liturgickým zpěvem a nejrůznějšími rekvizitami dokázal zhmotnit představy všudypřítomného, plíživě postupujícího zla, které přichází s osudovou nevyhnutelností díky biblickým proroctvím. Předtucha smrti je doprovázena např. temnými liniemi na fotografiích osob, které mají zemřít. Biblické motivy, které ohlašují příchod apokalypsy a Antikrista, jsou spojené s pochmurnou kostelní atmosférou. Zvláštní kontrast a napětí způsobuje srovnání démonického zjevu některých duchovních - fakticky kladných postav s nevinností maličkého dítěte, které s sebou nese zlo. Celý film evokuje příchod tmy, iracionálna a znejistění všeho dosud fungujícího materiálního světa. Doslova geniální je otevřený konec, kdy kamera ulpí na několik sekund na obličeji šťastně se usmívajícího dítěte. Z toho úsměvu jde strach...Celkový dojem: 100 %. ()
Slabší 4*. Tohle že má být jeden z nejlepších hororů všech dob? No nevim teda. První půlka vyloženě nuda, atmosféra nikde a když už by něco mělo vypadat děsivě, přijde vám to spíš k smíchu. Nějaká ta atmosféra se tak na plátno vplíží až v druhé půlce filmu, zhruba při návštěvě knězova bytu, ale i tak máte pocit, že se vlastně není moc čeho bát. Hvězda filmu Gregory Peck už je sice silně po záruce, ale pořád je vidět, že je na plátně velká osobnost a být tam místo něj nějaký průměrný béčkař, rozhodně by byl film o nějakou tu hvězdičku níž. Všemi vychvalovaná hudba ve filmu navíc zahraje jednou za uherský rok, mladého Damiana si užijete ještě míň a v některých chvílích vám to celé přijde zkrátka strašně naivní. Na lehce nadprůměrné hodnocení to stačí, ale na kultovní film? Hvězdičky za zásluhy nedávám. ()
Zručně napsaný děj, ve kterém jsou velmi efektní formou objasněny základní pojmy satanismu, neztratil ani po letech nic ze své chytlavosti. Gradace napětí stoupá s téměř „schodovitou“ přesností a spěje až ke konci, na němž by se měla závěrečná patnáctiminutovka vyučovat, protože já sám jsem chvílemi zapomínal dýchat. Zajímavá výprava ve stylu chladných velkolepých budov, které skýtá jak samotný dům velvyslance, tak i mnoho kostelů, po kterých se prochází nejistě pátrající Gregory Peck, kterého je radost sledovat a spolu s ním si prožívat téměř až nezdravé emoční vypětí, ke kterému nemalou měrou přispěla i hudba Jerryho Goldsmithe. Dle mého je Omen nejzdařilejší kousek svého subžánru. Přesto dávám „jenom“ čtyři hvězdičky, protože horory se satanskou tematikou mi nikdy řádně nepřirostli k srdci. ()
Obdivované dílo dnes 77letého Donnera, které (a je to asi dobře) nedisponuje takovými šokujícími sekvencemi jako Vymítač ďábla, který nutí ke srovnání. A stejně jako on se jen horko těžko sápe na 4hvězdičkové hodnocení. Nepomáhá mu tam zejména rozvláčné tempo, které ne a ne najet na tu správnou vlnu. Přesto má několik silných momentů (úvodní sebevražda chůvy, smrt fotografa, jakýkoliv pohled nové chůvy), poměrně slušně vykreslené postavy, Gregoryho Pecka a Jerryho Goldsmithe!! ()
Galerie (124)
Zajímavosti (65)
- Jedným z dôvodov, prečo Gregory Peck prijali rolu Roberta Thorna, bol pocit viny, že nebol pri tom, keď jeho syn Jonathon spáchal samovraždu v roku 1975. (The_Misfit)
- Gregory Peck (Robert Thorn) dostal za svou roli honorář 250 tisíc amerických dolarů + 10 % ze zisku. Film přitom v kinech vydělal více než 60 milionů dolarů, a to jen v USA. (HellFire)
- Aby štáb donutil paviány zaútočit na auto v zoo, musel ošetřovatel na zadním sedadle mávat s hlavou paviána vyrobenou z papíru. (HellFire)
Reklama