Josef Střecha
nar. 03.11.1907
Úvaly, Čechy, Rakousko-Uhersko
zem. 29.03.1985
(77 let)
Praha, Československo
Biografie
Josef Střecha se narodil 3. listopadu 1907 v Úvalech. Odešel do Prahy a studoval v letech 1924 – 1926 na grafické škole. Záhy však odešel k milovanému filmu a odbyl si praxi ve vinohradských ateliérech a laboratořích A – B a pařížských ateliérech Paramountu. Jako laborant, asistent kamery a kameraman byl zaměstnán ve známé firmě Bratři Deglové (1926 – 1932). Poprvé stál za kamerou s rakouským kameramanem Viktorem Glückem na koprodukčním snímku PRAŽSKÝ MONTE CHRISTO (1929).
K vlastní samostatné kameramanské práci se dostal až roku 1933 ve zvukové éře, v příběhu MIZEJÍCÍ SVĚT (1933). Pracoval pro barrandovskou A – B (1932 – 1934), Nationalfilm, Elektafilm, Lucernafilm, Bavariafilm a UFA. Po MIZEJÍCÍM SVĚTĚ následovaly desítky dalších, které musel často Střecha svoji citlivou, vkusnou a zkušenou kamerou „zachraňovat“. Zachraňoval například snímky podprůměrných a průměrných režisérů (V CIZÍM REVÍRU, ROZPUSTILÁ NOC, MATČINA ZPOVĚĎ, DĚTI NA ZAKÁZKU, ARMÁDNÍ DVOJČATA, KLATOVŠTÍ DRAGOUNI, SVÁTEK VĚŘITELŮ, ŠTĚSTÍ PRO DVA, OKÉNKO DO NEBE, KONEČNĚ SAMI, STUDUJEME ZA ŠKOLOU, ADVOKÁT CHUDÝCH, ZLATÉ DNO aj.).
Z filmů z let 1933 – 1945 musíme vyzvednout jeho kameru u životopisného KARLA HYNKA MÁCHY (1937) režisérky Zet Molas, Holmanova a Slavíčkova válečného ZBOROVA (1938), dramatech SOUD BOŽÍ (1938) a CESTOU KŘÍŽOVOU (1938) Jiřího Slavíčka a komedie PROVDÁM SVOU ŽENU (1941) Miroslava Cikána. Za okupace byl Němci donucen pod jménem Josef Strecher natočit několik německých filmů (JENNY UND DER HERR IM FRACK, EIN ZUG FÄHRT AB, DIE SCHWACHE STUNDE, SCHUSS UM MITTERNACHT, EIN FRÖHLICHES HAUS, LIEBESBRIEFE, SIEBEN BRIEFE, MÜNCHNERINNEN, SPUCK IM SCHLOSS aj.). Nasnímal rovněž řadu dokumentárních a etnografických filmů (JESENÍKY, MODERNÍ SLOVENSKO, VLAST VÍTÁ, KOLESA DĚJIN, PÍSEŇ O SLETU nebo MUŽI VE FRAKU).
Po válce opět natáčel různé horší snímky či komedie (PRÁVĚ ZAČÍNÁME, POSLEDNÍ MOHYKÁN, NIKDO NIC NEVÍ, ŽELEZNÝ DĚDEK, DNES NEORDINUJI, PÍSNIČKA ZA GROŠ, MARIE, PLAVECKÝ MARIÁŠ, HAŠKOVY POVÍDKY ZE STARÉHO MOCNÁŘSTVÍ, DIVOTVORNÝ KLOBOUK, NEJLEPŠÍ ČLOVĚK, OBUŠKU, Z PYTLE VEN!, SVATBA JAKO ŘEMEN), ale také dramata, závažné a vysoce umělecké snímky (V HORÁCH DUNÍ, AŽ SE VRÁTÍŠ..., EXPRES Z NORIMBERKA, SYNOVÉ HOR, BOMBA, O VĚCECH NADPŘIROZENÝCH, 105 % ALIBI, VŠUDE ŽIJÍ LIDÉ, KDE ALIBI NESTAČÍ, známé INTIMNÍ OSVĚTLENÍ, NA KOLEJÍCH ČEKÁ VRAH a také ČLOVĚK NENÍ SÁM).
Josef Střecha natočil pro Alfreda Radoka sugestivní protiválečné drama DALEKÁ CESTA (1949), které se z části odehrává i v terezínském ghettu a stalo se nejlepším Střechovým snímkem. Plně v symbióze v představě režiséra nasnímal řadu skvělých světelně a polohově upravených záběrů s řadou detailů a metafor (můžeme vyjmenovat například míč připomínající hákový kříž, rozmluvu hlavních představitelů přes židovský svícen, pohledy ze „žabí“ perspektivy a nezapomenutelné záběry z ghetta a z Terezína).
Ve třicátých letech se mihl jako divák ve fotbalové komedii Václava Binovce NAŠE JEDENÁCTKA (1936). K pravidelnější herecké práci se dostal až v 70. letech, kdy si jako důchodce přivydělával hraním v barrandovských snímcích. Jeho menší, zavalitější postava, hlava s vysokým čelem, po stranách zcela šedivými vlasy a lysinou a chraplavý hlas se objevily téměř v šedesátce titulů, př. COŽ TAKHLE DÁT SI ŠPENÁT (host v hotelu), DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ (ošetřovatel), „MAREČKU, PODEJTE MI PERO!“ (Hujerův příbuzný), KULOVÝ BLESK (kamarád), „ZÍTRA TO ROZTOČÍME, DRAHOUŠKU...!“ (kameraman), BOŽSKÁ EMA (režisér Národního divadla), „CO JE DOMA, TO SE POČÍTÁ, PÁNOVÉ...“ (starý Novák), TRHÁK (vrátný), VRCHNÍ, PRCHNI! (host), KOUZELNÉ DOBRODRUŽSTVÍ (učitel) a desítky dalších.
Spolupracoval jako kameraman (MAGNETICKÉ VLNY LÉČÍ, POPEL) a herec (seriály TŘICET PŘÍPADŮ MAJORA ZEMANA, NEMOCNICE NA KRAJI MĚSTA, ARABELA, MALÝ PITAVAL Z VELKÉHO MĚSTA a NÁVŠTĚVNÍCI) i s Československou televizí. „Za obětavou práci pro rozvoj československé kinematografie“ získal Stříbrný odznak vzorného pracovníka ministerstva školství a kultury (1958). Jeho ženou byla herečka Jiřina Bílá (1921 – 1999), se kterou často hrál ve filmu, a synem je režisér Jiří Střecha (*1954). „Herec“ a kameraman Josef Střecha zemřel 29. března 1985 v Praze ve věku nedožitých sedmdesáti osmi let.
Kameraman
Dokumentární | |
---|---|
1946 |
Cesta k barikádám |
1945 |
Kolesa dějin |
Vlast vítá |
|
1938 |
Film o státním rybníkářství |
1936 |
Jeseníky |
Svátek práce ve Zlíně 1936 |
|
1932 |
IX. slet všesokolský v Praze |
Mizející svět |
Koncerty | |
---|---|
1955 |
Václav Talich diriguje Slovanské tance Antonína Dvořáka |
Krátkometrážní | |
---|---|
1965 |
Magnetické vlny léčí (TV film) |
1947 |
Muži ve fraku |
Herec
Seriály | ||
---|---|---|
1983 |
Návštěvníci |
|
Návrat do budoucnosti (E15) |
||
Po nás potopa (E14) |
||
Prozrazení (E13) |
||
více epizod (4) | ||
1982 |
Malý pitaval z velkého města |
|
1980 |
Arabela |
|
1978 |
Třicet případů majora Zemana |
|
Štvanice (S03E05) |
||
1977 |
Nemocnice na kraji města |
|
1971 |
Pan Tau |
Dokumentární | |
---|---|
1978 |
Díky, pane Kříženecký (TV film) |
Magistři smíchu |
Fanklub
(8)- Valdorffun kameraman
- farfalla kameraman
- Sculli_CZ kameraman
- Cucina_Rc kameraman
- JA.RO.KO. kameraman
- shampoo33. kameraman
- corbatin kameraman
- Brepti kameraman