Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (5)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (741)
Je to sice stopadesátá první variace na téma přepadení banky, ale moc se mi líbila díky sympatickému ironickému (a snad i cynickému) humoru, který nezapře, že režisérem je Spike Lee. Herci jsou výteční - dostala mě zejména Jodie Foster, která si svou roli právnické mrchy opravdu vychutnává (škoda, že nemá větší prostor) a Denzel Washington jako drsný a sympatický polda, který je vlastně taky trochu hajzl. :o) A zapomenout nelze na skvěle padnoucí hudbu, která láká k pořízení si soundtracku. ()
Od Spika jsem kromě nejnovějšího Spojence viděl zatím dva filmy - Krvavé léto v New Yorku a 25. hodina - oba se mi moc líbily. Spojence v mých očích sráží žánrová nevyrovnanost, nebo spíše nefunkčnost, osciluje mezi vážným lupičským thrillerem s tématem (nebo poselstvím - jak chcete) a odlehčeným ležérním dramatem s humornými okamžiky. Herci jsou typově dobře vybraní, nelze jim nic vytýkat, ale k opravdovému předvedení hereckých schopností nemají příležitost, emoce se nekonají, stejně tak vzájemné vztahy - všichni jsou oportunističtí solitéři. Spikeovské motivy (život etnik v NY, situace v USA po ter. útocích) probleskují, stejně tak atraktivní formální stránka, ale naroubování vážna nefunguje. Spike odlehčil. Jde o solidní zábavu, ale i přes originální řešení zápletky ve mně díky výše napsanému nezanechal výraznější dopad a vyšumí do ztracena. 70% ()
Nemůžu si pomoct, ale Spike opět potvrzuje svoje tvůrčí tápání: koncept auteurství jako by se u něj svrknul na pár formálních štyků a vkládání rasových a post-11/9 referencí všude, kam se dá. Na jedné straně je gut, že dal únavně přechytralému, zvraty taženému scénáři vlastní senzitivitu a improvizaci, na druhou stranu tím pohřbívá naděje na subtilní, sevřenou žánrovku a nechává po sobě pro něj typickou spoušť. Sice místy velmi svěží, celkově ale neubalancovanou, bez těžiště v podobě pevného tvůrčího záměru. Žánrová šaráda (scénář) se tu potkává s dvojicí „pasáckých“ černých detektivů a zcizujícícmi společenskými komentáři (režisér), a to nemluvím o napůl fascinujícím, napůl nefungujícím pokusu o hold filmu noir (viz výborný basový soundtrack, „cizí“ elementy typu Fosterové femme fatale nebo nacistického motivu, dráždivé dialogy mezi ženou a muži, stylové vedení kamery, hrdinův klobouk). Podle mě je Leemu planeta malá a roste pro žánr sci-fi. Jen tam se odkazy sršící a společensky zodpovědný tvůrce může dostatečně vyřádit. Spike Trek! ()
Dokonalé zblbnutí diváka. O loupež přece vůbec nejde. Lee boduje v pro něj typických vedlejších aspektech. Politická nekorektnost a spousty menších, či větších rasistických narážek ve všech možných podobách. Ať se potom tedy nikdo nediví, že je loupež, na první pohled tak lákavá a plná nápadů, ve finále neuvěřitelně jednoduchá. Nějakou kostru přece tahle tématická směska mít musela. Obsazení výtečné - především Washington a Plummer. V podstatě se tu nic závratného neřeší, ale dialogy jsou natolik úderné a aktuální, že se na to člověk podivá rád i znovu. Takhle se točí multitématický film bez pořádného tématu. ()
Když vám lupič v bance řekne, že z ní vyjde předními dveřmi, věřte mu.. Heist filmů jsou natočeny mraky, ale jen úzká minorita z nich vás takhle vtáhne do hry. Elegantní forma, chytrý scénář, trefný humor a Leeho vytříbený smysl pro detail, etnickou problematiku a především jeho milovaný New York, asi už navěky trpící syndromem 11.září. V dnešní době je takřka neuvěřitelné, že se v rámci žánru autor spolehnul výhradně na herce pohánějící motor příběhu a akční scény zcela vynechal (když už se jedna objeví, je to vlastně jen vize policejní akce). Povznášející, vidět zase jednou v mainstreamu slovo ostřejší než meč.. Samozřejmě se najdou nesrovnalosti v logice (když se v bance zadržují lidé proti své vůli, je to kriminální čin - ať už se ztratí cokoliv a AK-47 jsou, achtung spoiler, sebeplastovější), nicméně Inside Man patří k tomu druhu zábavy, kterému leccos prominete. Kdybych se někdy rozhodl udělat banku, beru si do týmu postavu C.Owena, klauna Belmonda z Bezva finty a Kalouska. První by vymyslel plán, druhý by se staral o zábavu a třetí by mi poradil, jak s "vydělanými" penězi naložit, aby na mě nikdo nikdy nepřišel.. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- V kanceláři majitele banky Arthura Case (Christopher Plummer) visí obraz Paula Cézanna "Hráči karet". (don corleone)
- Snímek byl natočen za 39 dní. (don corleone)
- Na konci filmu si čte Frazierova (Denzel Washington) přítelkyně Sylvia (Cassandra Freeman) knihu "Gotham Diaries", jejíž spoluautorkou je Tonya Lewis Lee, manželka režiséra. (don corleone)
Reklama