Reklama

Reklama

Schindlerův seznam

  • USA Schindler's List (více)
Trailer 1
USA, 1993, 195 min

Předloha:

Thomas Keneally (kniha)

Scénář:

Steven Zaillian

Hudba:

John Williams

Hrají:

Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)
(další profese)

Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)

(více)

Videa (8)

Trailer 1

Recenze (1 782)

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) No nevím, když existují věci jako Saulův syn, Obchod na korze a Daleká cesta, tak mám prostě problém vnímat Schindlerův seznam jako "stěžejní dílo světové kinematografie". Potom si musím vědomě připomenout, že existuje víc než jeden tvůrčí přístup a že tak to je v pořádku, ale taky si zároveň nemůžu pomoct, abych se na některé ty přístupy nedívala trochu spatra. Sice vykřikuji "Oh the humanity!" každou minutu aspoň třikrát, ale stejně... Například ta často citovaná scéna s děvčátkem v červeném kabátě by byla o moc působivější, kdyby nebyla tolik přerušovaná střihem, kdyby byla snímaná ze sjednocené perspektivy delší dobu a teprve po ní kdyby následoval (jeden a delší) záběr do tváře Oskara Schindlera, který to "všechno vidí". A posledních dvacet minut... no byla to Stevenova volba. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

ano, film se mi líbil. ne, obsah a popisované události filmu se mi nelíbily. když to srovnám s předlohou, kterou jsem četl hodně dlouho před viděním tohoto filmu, takže zvládla v mé hlavě mezitím zbožštět, nesahá to tomu ani po zrohovatělou kůži na patě. nejen že je to strašlivě ořezaný a zjednodušený, ale navíc ještě třeba Amon Goeth je tu udělanej málem jak hodnej semtam střílející kámoš strejda (věřte mi, že v knížce mi byl odpornej, tady jsem se dokonce někdy zasmál aji jeho vtipům což u lidí mi odporných nedělám). A Oskar je nejdřív jen podnikatel, kterej se žene za ziskem a potom náhle, z ničeho nic, spasitel a zachránce všech. Nechci to snižovat, obávám se, že bych něco takovýho asi pravděpodobně nedokázal (ale nedostal jsem se ani do podobné situace, takže jistě to nevim a snad nebudu vědět nikdy), ale ten film mi přišel jen jako další, trochu líp zpracovanej Hollywoodskej doják (od slova dojit prachy i dojmout). Pokud se vám to líbilo, knížkou budete nadšení (a to i v případě, že jste za svůj dlouhej život přelouskali stěží level nebo bravo nebo ženu a život). Když nad tím tak přemýšlím, přišlo mi to hodně povrchní (třeba již zmíněný Amon), obsahově odfláknutý (třeba ten seznam, kterej tady sepisoval Schindler sám a vůbec události kolem odjezdu) a konec (kde si Deus ex machina málem ušoupal prdel, jak měl napilno). co se týká té holčičky s červeným kabátkem, tak to není inspirace Trierovou Evropou, jak píše Dudek, ale jedna z velmi výrazných linií knihy. ta holčička prošla tím šílenstvím bez jedinné újmy, všude kolem ní se vraždilo a ona jako by nic neviděla, jen prošla. ale nakonec ji taky dostali. to bohužel z filmu nijak moc nevyplynulo. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

V následujícím textu bych se chtěl dopustit možná poněkud neobvyklého výkladu Schindlerova seznamu, který vychází z toho faktu, že sadisti jsou lepší než technokrati. Tento paradox je zároveň odpovědí na to, co mají vlastně společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč je film neustále staví bok po boku. Když říkám, že sadisti jsou lepší než technokrati, narážím tím na tu skutečnost, že ve vyhlazovacích táborech za druhé světové války působili pouze dva druhy SS-manů - na jedné straně byli krutí sadisti užívající si svou moc, vzpomeňme třeba Otto Molla, údajně nejhoršího dozorce z celé Osvětimi, nechvalně proslulého vhazováním lidí za živa do spalovacích jam. Na straně druhé pak byli spíše technokrati a administrátoři jako velitel Osvětimi Rudolf Höss, kteří nikomu konkrétně neubližovali a starali se hlavně o logistiku tábora, klidně třeba nasedli do auta a jeli shánět po Polsku ostnatý dráty. Rudolf Höss dokonce chápal slavný nápis „Arbeit macht frei“ nad branou do tábora, který zde byl na jeho rozkaz umístěn, nikoliv cynicky a posměšně, jak se většina lidí domnívá, nýbrž pravdivě a docela upřímně v souvislosti se svoji vlastní workoholickou povahou. Odsud je patrno, proč jsou sadisti lepší než technokrati – sadista jako člověk utápějící se v krutostech na jednotlivcích je ve výsledku mnohem lepší než technokrat stojící za milionem mrtvých. Lidé jako Himmler si toho byli pochopitelně velmi dobře vědomi, a jakmile se u nějakého výše postaveného SS-mana zjistila přemíra sadismu, byl ihned odvolán, neboť takový člověk nebyl zpravidla efektivní a zdržoval díky svým krutým kratochvílím masové vyvražďování. ____ Předchozí úvod byl nutný, protože jen díky němu se dá pochopit, co mají společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč jsou ve filmu stavěni vedle sebe. Film má vlastně tři části, přičemž v každé z nich se obě tyto hlavní postavy chovají trochu jinak. V první části je Amon Göth klasickým sadistou, střílejícím vězně z balkonu své vily, a Oskar Schindler se žádného velkého zachraňování ještě nedopouští, maximálně tak vytáhne z vagonu svého účetního. Kdyby chtěl ale zachránit celý vagon, nezachrání nikoho. Schindlerovo malé dobro je tak ve skutečnosti velkým dobrem, stejně jako je velké zlo Götha malým zlem, protože si nepočíná jako technokrat. A poněvadž malé zlo = velké dobro, jsou obě postavy v první části jasně propojeny. Klíčová tu je večerní scéna na balkonku, kde Amon Göth vytýká Schindlerovi, že není nikdy opilí. Opilý sadista versus sebeovládající se Schindler jsou vlastně pro dobro věci totéž. Ve druhé části se situace ovšem obrací, neboť Amon Göth se na naléhání Schindlera promění v „Amona Dobrotivého“ a jako císař začne svou moc projevovat tím, že i když má veškeré oprávnění zabíjet, často to neudělá. Už nestřílí z balkonu, dokonce povolí Schindlerovi pokropit odjíždějící vagony vodou z hadice. Naopak Schindler začíná mnohem více riskovat a jeho velké dobro se tak může velmi snadno převrhnout v malé dobro = velké zlo, neboť dojde k odhalení a potrestání všech viníků. Velkého zla se dopouští i ze sadisty do technokrata se přeměněny Amon Göth a obě postavy jsou tedy opět propojeny. Ve třetí části na konci se vracíme k situaci z první části. Schindler neustále pochybuje, jestli toho udělal pro záchranu lidí dost, nicméně je jasné, že ano, protože kdyby toho udělal víc a pokoušel se zachránit více lidí, došlo by nejspíše k odhalení a nepřežil by nikdo. Jeho malé dobro je tak velkým dobrem. Oproti tomu Amon Göth je za zločiny proti lidskosti oběšen, neboť i když ve třetí třetině filmu takřka zmizí z plátna, jeho sadismus zřejmě přece jen asi vyplul na povrch, jak je z potrestání patrné, jelikož v soudních procesech s válečnými zločinci se často stávalo, že sadisti dostali smyčku, zatímco lhostejní vykonavatelé jenom doživotí. Velké zlo Götha bylo tak malým zlem = velkým dobrem, protože díky své neefektivnosti a krutým kratochvílím zdržoval celou nacistickou mašinérii. Propojenost obou postav, Oskara Schindlera a Amona Götha, tak zůstává důsledně dodržena až do samotného závěru. () (méně) (více)

berg.12 

všechny recenze uživatele

Je jasné, že téma se ve filmu a výsledném účinku odráží silnou měrou. Ale důvod, proč mě Schindlerův seznam zaujal více než třeba Polanského "Pianista" je jeho filmová stránka. Spielberg věří tomu co dělá a dělá to srdcem. A ať už se mu vytýká cokoli, síla jeho filmové výpovědi, v kombinaci s hudbou Johna Williamse (který tentokrát překonal sám sebe), je obrovská. A fakt, že v této podobě dokázal filmem oslovit nejširší divácké publikum, ji v mých očích nijak nesnižuje. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Genialita z rukou Stevena Spielberga se přenesla na filmové plátno v podobě odzbrojujícího válečného dramatu. Psát další superlativy by bylo nošením flašek Bechera do poslanecké sněmovny a tak jdeme vypsat ty zápory, které nám všem tak vadí. A to - žádné nejsou. Možná by někomu mohl vadit typický Spielbergovský konec, který by si mohl dát patentovat... Já byl spokojen s každou minutou, každičkým prohozeným slovem, každým výstřelem a každým novým záběrem. To hovoří za vše. ()

Galerie (117)

Zajímavosti (145)

  • Částečná replika koncentračního tábora Płaszów byla pro film zbudována v nedalekém bývalém kamenolomu Liban, ve kterém během druhé světové války část vězňů tábora skutečně otročila. Dodnes (2015) jsou tam k vidění filmové rekvizity – sloupy na ostnatý drát a cesta dlážděná (falešnými) židovskými náhrobními kameny. (Jaro_slav)
  • Vo väčšine krajín hrá na konci filmu pieseň „Jerusalem of Gold“. Keď bol film uvedený v Izraeli, diváci sa usmievali, lebo pieseň bola napísaná krátko pred Šesťdennou vojnou medzi Izraelom a arabskými krajinami v roku 1967 ako pop song, a tak pre túto krajinu pieseň nahradili skladbou „Eli Eli“, ktorú napísala židovská poetka a výsadkárka, pochádzajúca z Maďarska, Hannah Sennesh, počas druhej svetovej vojny. (Raccoon.city)
  • Oskar Schindler (Liam Neeson) používal vo filme automobil Horch 951 Pullman-Cabriolet by Gläser, ale v knihe to bol Adler limousine. (Raccoon.city)

Související novinky

Spielberg se vrátí do druhé světové?

Spielberg se vrátí do druhé světové?

19.04.2018

Steven Spielberg nám v březnu dodal Ready Player One a momentálně chystá pátého Indiana Jonese. Po Indym, jehož comeback proběhne 9. července 2020, se režisérská legenda vrhne na remake West Side… (více)

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

01.08.2016

David Koller, Dasha, Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Ondřej Ruml, Michal Dvořák a další hvězdy v sobotu 27. srpna vystoupí na velkolepém multimediálním koncertu filmové hudby pod poděbradským zámkem… (více)

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

08.12.2015

Pražské Rudolfinum bude 22. prosince hostit ojedinělý koncertní projekt s názvem STAR WARS: a musical show. Jedná se o koncert orchestrální hudby z šesti dosud uvedených filmů z prostředí slavných… (více)

Dva koncerty filmové hudby

Dva koncerty filmové hudby

01.09.2012

Pražský filmový orchestr zve všechny příznivce filmové hudby na své další dva velké koncerty. První z nich se koná v neděli 14. října v 19.30 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Diváci budou mít… (více)

Reklama

Reklama