Režie:
Jerry SchatzbergScénář:
Garry Michael WhiteKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
Fred MyrowHrají:
Gene Hackman, Al Pacino, Dorothy Tristan, Ann Wedgeworth, Richard Lynch, Eileen Brennan, Rutanya Alda, Penelope Allen, Audrianne Waters, Karen Lamm (více)Obsahy(2)
Na prašné silnici kdesi na jihozápadě se potkají dva tuláci. Propuštěný trestanec Max (Gene Hackman), který má rád teplo (a proto má na sobě několik vrstev svetrů) a taky hospodské rvačky, kvůli nimž se často dostává do konfliktu se zákonem, a bývalý námořník Lion (Al Pacino), křehký důvěřivý mladík, který cestuje za svým dítětem, jež nikdy neviděl. Oba muži spojí své síly a cestují ve dvojici, stopem, na nákladních vlacích, jak se dá. Nejdřív do Denveru za Maxovou sestrou, pak do Detroitu za Lionovou ex-manželkou a nakonec do Pittsburghu, kde má Max našetřené peníze a hodlá si za ně otevřít umývárnu aut. Jejich tragikomická anabáze za štěstím v netečném světě má však víc zákrut, než oba předpokládali. Nakonec to nejcennější, co na své cestě získají, je vzájemné přátelství... Snímek Strašák (1973) režíroval bývalý fotograf Jerry Schatzberg (nar. 1927), jenž předtím zaujal působivým portrétem narkomanů Panika v Needle Parku. Do hlavních rolí obsadil nastupující herecké hvězdy Hackmana a Pacina, kteří se mu odvděčili mistrovskými výkony, překonávajícími i slabší místa v původním scénáři Garryho Michaela Whitea. Film měl svou mezinárodní premiéru na MFF v Cannes, kde byl oceněn Zlatou palmou (ex aequo s britským snímkem Námezdní síla). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (178)
Schatzbergův snímek se snaží kráčet ve stopách Půlnočního kovboje a věnuje svou pozornost dvěma outsiderům na periférii města a společnosti, jenže něco tam skřípe. Podle mě nefunguje tak, jak by měla, dramatická rovina příběhu, protože film jsem sledoval v 10 hodin dopoledne a především v první půli jsem se nevyhnul mikrospánkům. Ten, kdo zná Schatzbergovu tvorbu, nemůže počítat s rychlým tempem, ale tempo není to, co bych Strašákovi vyčítal. Spíš sám příběh a jeho peripetie a možná mi i chyběl tak silný hudební motiv, jako Everybody's Talking at Me. S hereckým projevem Hackmana a Al Pacina problém nemám, přesto je výsledný dojem průměrný, tak na 55 %. Sympatická mi ale je volba tématu. Moc filmů s touhle tématikou ve Spojených státech nevzniká. ()
Jak vidím, mnozí porovnávají Strašáka s Půlnočním kovbojem, a také mně se tahle idea (nebo spíš iluze) dostavila – a tak jsem se z ní snažil něco vytěžit. A nakonec se mi oba filmy pomíchaly tak, že jsem začal to lepší připočítávat "kovbojovi" a to horší "strašákovi". Na každém filmu je však (kromě aktuálního sledování) důležité i jeho doznívání v mysli. Teprve po jeho zažití {Němci tomu říkají "Nachgeschmack", Angličani "aftertaste", Češi na to nemají žádné poetické slovo kromě "ocasu"} se mi oba filmy opět oddělily a zaujaly svoje jedinečné místo. ()
CITÁT - Myslíš, že se vrány bojí strašáka ?....... Dva tuláci a stejná cesta. Jeden je "plánovač" druhý je "veselá kopa" oba se spojí, aby si splnili svůj americký sen. CITÁT - Mám před sebou půlku života a tu strávím mytím aut........ Max má namířeno do Pitcburku, kde si chce otevřít myčku aut a to za každou cenu. Není to ale tak jednoduché. Život (scénář) mu nastaví pár překážek. A pomalu se z něj stává strašák. Cesta za americkým snem se odehrává převážně na korbách nákladních vlaků používaných k přesunu. Nespěchaj, ale pomalu spějou ke konci cesty. CITÁT - Napil bych se........ Byla to dlouhá cesta. Veselá i smutná. Jako život sám. (LION - Al Pacino a MAX - Gene Hackman) ()
Ta zdlouhavost a "civilnost" mi nevadila ale nemůžu se ubránit dojmu, že to je další film, který byla větší zábava natáčet, než na něj později koukat. Nechat diváka na konci viset v prázdnotě uprostřed dramatické situace, to zavání znouzectností a osobně mě to trošku nasralo. Celkový dojem by napravil možná jen Scarecrow 2 natočený dnes se 70.letým Pacinem a 80.letým Hackmanem :D Dva staříci a krachující myčka-to by byl panečku biják. ()
Jen kvůli tomu, že je ten závěr je dost silný a někam to v něm konečně dospěje, tu slabou čtvrtou hvězdu dám. Ono to totiž vůbec není špatné, natočené a zahrané je to slušně, s postavami se tady taky pracuje a úvod i závěr se mi líbil, jenže i tak mi to přišlo (hlavně uprostřed) přišlo poněkud rozvleklé a za silný bych skutečně označil jen ten závěr. Ale co se děje týče, tak se podle mě vyvíjel uvěřitelně, takže v tomhle problém nemám. Jen ten film prostě není silný celkově a popravdě jsem celou dobu přemýšlel nad tím, jak by to asi vypadalo, kdyby se takového námětu chopil Wenders... Slabé 4* ()
Galerie (48)
Photo © Warner-Columbia
Zajímavosti (7)
- Gene Hackman prohlásil, že role Maxe Millana v tomto filmu je jeho vůbec nejoblíbenější ze všech rolí, které kdy dostal. (D3VIL)
- Když se jdou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) na začátku filmu nasnídat do jídelny, v jukeboxu hraje píseň zpěváka Michaela Nesmithe Silver Moon. (D3VIL)
- Ve scéně, kdy jsou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) vyhozeni z kuchyně, kde žádali o práci, Liona polije jeden z kuchařů vodou. V dalším záběru, když dvojice odchází, má však Lion košili suchou a následně zase mokrou. (Marator)
Reklama