Režie:
John LandisScénář:
John LandisKamera:
Robert PaynterHudba:
Elmer BernsteinHrají:
David Naughton, Jenny Agutter, Griffin Dunne, Rik Mayall, Frank Oz, John Woodvine, Sydney Bromley, Lila Kaye, Alan Ford, John Landis, Vic Armstrong, John Altman (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Dva američtí přátelé putují po Británii, ovšem zabloudí a ocitnou se uprostřed rašeliniště. Zničehonic je napadne podivné zvíře, jednoho zabije a druhého zraní. Přeživší kamarád se probouzí v nemocnici, pronásledován hrozivými sny a halucinacemi, ve kterých ho jeho mrtvý kamarád děsí sdělením, že v sobě nese prokletí vlkodlaka...
Dva američtí vysokoškoláci, David a Jack, putují po Británii. Jednoho dne však zabloudí a ocitnou se uprostřed rašeliniště. Zničehonic je napadne podivné zvíře, Jacka zabije a Davida zraní. David se probouzí v nemocnici, kde se o něj stará doktor Hirsch a krásná sestra. Pacienta pronásledují příšerné sny, ve kterých ho vždy navštíví jeho mrtvý, rozkládající se kamarád Jack a šílený pes, který útočí na Londýn. David přežil, ovšem díky kletbě se vždy při úplňku sám promění v děsivé monstrum...
(Cinemax)
Videa (2)
Recenze (190)
Jsou filmy, které nikdy nezestárnou. Pak jsou takové, které ano, ale třeba až za padesát let. No a pak jsou filmy, jako Americký vlkodlak, které už zub času ohlodal notně. V roce 1981 film třeba šokoval, vylekal a poutal pozornost, ale dnes už je dosti vyčpělý. To, na co čekáme, se začne odehrávat až po hodině projekce a až závěrečná část filmu vylepšuje celkový výsledný dojem. Tři sekvence stojí za vidění 1) První proměna, která probíhá takřka před divákovými zraky v přímém přenosu a je velmi působivá. 2) Scéna v metru. 3) Závěrečná Davidova proměna v porno kině a následný masakr v ulicích Londýna. ()
První polovina filmu je téměř geniálně zpracovaná, tedy do chvíle, kdy se David začne prvně měnit ve vlkodlaka. Jenže po tomto přijde jen pár neslaných, nemastných vražd a ještě ke všemu to zbytečně sráží prvky komedie, které bych zrovna v tomto tématu vynechal. Navíc ten konec přišel až moc rychle. A to jsem byl na začátku na blatech fakt pokáknut skoro až na záda. Škoda. ()
„Nějakej nahej Američan mi ukradl balónky!“ Příběhově nic moc převratného (co taky u vlkodlaků pořád vymýšlet), postavy nic moc, herecké výkony ne zrovna oscarové, ale film má hodně povedené a do detailu vyvedené masky a scéna vlkodlačí proměny rozhodně patří k těm nejlepším, na kterou můžete ve filmu narazit (jen škoda toho zbytečně komického hudebního doprovodu – ono obecně hudba samotná mi tu přišla dost nevýrazná a místy až nevhodná). Stejně tak v mnohých scénách výborná kamera a hodně povedené nápady (chlapec rozmlouvající s křovím, rozmlouvání s oběťmi) jinak průměrný film pozvedávají na poměrně vysokou úroveň. Podobně tomu je i s humorem, který je fakt zábavný, jen mi ho tam připadlo trochu moc. Ale mají to v té Anglii hezké sestřičky. ()
Strašidelné momenty se tu střídají s až bláznivě komediálními, což paradoxně nenarušuje horrorově temné vyznění příběhu. Dodává mu jen lehce bizarní příchuť a naprosto specifickou, vůbec ne nepříjemnou náladu. K té přispívá i množství popových songů, většinou z 60. let, odlehčujících atmosféru v místech, které by mohly vyznívat až příliš makabrózně. Vytvářejí krátkodobou iluzi bezstarostné prázdninové komedie, z níž je ovšem divák vždy velice brzy vytržen nějakou tou hrůzností. Každá píseň (v paměti asi nejvíce utkví chytlavá „Bad Moon Rising“ od Creedence Clearwater Revival) se tématicky nějak vztahuje k vlkodlačímu tématu – všechny mají totiž v názvu slovo měsíc. Pokud bychom se zaměřili na čistě horrorové prvky, pak úvodní atmosférická čtvrthodinka z anglických vřesovišť, některé snové sekvence, a děsuplná scéna z londýnského metra patří k tomu nejlepšímu, co v žánru vzniklo. Jestli ještě pořád váháte, zda obětovat hodinu a půl života tomuto na csfd nepříliš dobře hodnocenému snímku, pak vás možná přesvědčí poslední argument: An American Werewolf in London obsahuje nejlepší přeměnu člověka v monstrum v celých dějinách filmu! ()
Za veľkou mlákou mimoriadne populárny, no v našich končinách takmer neznámy komediálny horor. Balans medzi humorom, napätím a nechutnosťami síce nie je vyvážený tak dokonale ako napríklad u Sama Raimiho, no stále ide o jeden z vrcholných filmov s vlkodlačou témou. Jedna z najslávnejších scén premeny bola hlavným dôvodom pre udelenie Oscara za masky.8/10 ()
Galerie (75)
Zajímavosti (32)
- Při natáčení filmu byl zasažen díky vizuálním efektům vrtulník a zahynuli 3 herci včetně dětí. (domkis)
- Na konci závěrečných titulků je blahopřání ke sňatku princezny Diany a prince Charlese : Lycanthrope Films Limited wishes to extend its heartfelt congratulions to lady Diana Spencer and His Royal Highness the Prince of Wales on the occasion of their marriage - July 29th 1981. (mahler)
Reklama