Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Eric SaarinenHudba:
Don PeakeHrají:
Suze Lanier-Bramlett, Robert Houston, Martin Speer, Dee Wallace, Russ Grieve, John Steadman, Virginia Vincent, Michael Berryman, Lance Gordon, Peter Locke (více)Obsahy(1)
Tuctová americká rodina s novorodeniatkom a dvoma psami si to hasí skrz vyprahnutú púšť do Kalifornie. Naskytnú sa problémy, minivan musí zaparkovať a naši hrdinovia sa ocitajú mimo civilizáciu, v zapadnutej plošine, pripomínajúcej mesačnú krajinu. Ide o priestor pre vzdušné cvičenia vojenských stíhačiek. A hlavne... brúsi si na nich zuby rodina domorodých kanibalov, žijúca v poblízkej jaskyni. Nízkorozpočtový horor, natočený za 230 tisíc amerických dolárov sa stal prekvapivým hitom. (POMO)
(více)Videa (1)
Recenze (134)
Hills Have Eyes je výrazne horší oproti TEXAS CHAIN SAW MASSACRE. Obidva filmy sú si podobné a dajú sa zrovnávať, ale asi vo všetkých ohľadoch vyhráva TEXAS. Avšak ja patrím medzi fanúšikov pravého hororu, mám rád zhruba každý starší drsnejší horor (aj tie najdrsnejšie) a tento tiež. Horor o rodinke (s príjemnými a peknými babami, no čakal som že sa trochu osmelia a ukážu niečo pekné, no nič, tak nabudúce), ktorá nešťastnou náhodou uviazne v púšti, z čoho majú hlavne radosť členovia tunajšej zmutovanej zaostalej rodinky, ktorá túži po ich mase a trochu teroru. A vo vyprahlej púšti bez civilizácie začne boj o prežitie. Film s peknými ženami, úchylným (miestami) komickým ksichtom Michaela Berrymana, príjemnou hudbou a atmosférou. Trošku tradične natočený horor. Wesov LAST HOUSE ON THE LEFT je na tom lepšie (je o dosť drsnejší, úchylnejší, násilnejší a atmosferickejší). Ale aj Hills Have Eyes je dobrý. P.S: Zaujímavé zaobchádzanie s novorodencom, už v tak mladom veku v horore obklopené úchylákmi – paráda. ()
Wes Craven je tak trochu packal, ale nutno uznat, že občas má výborné nápady. V každém z uplynulých desetiletí měl alespoň jednu světlou chvilku, kdy se mu podařilo výrazně zaujmout vskutku široký okruh publika. V 90. letech to byl Vřískot, v 80's Noční můry z Elm Street, a v 70tých právě Hory mají oči. Ty disponují výborným námětem, což ostatně potvrdil i úspěšný Ajův remake, v němž bylo znovu dobře zúročeno hned několik silných scén. Např. působivé přepadení karavanu je v obou zpracováních takřka totožné (a v žádném z nich nechybí papoušek :-). Hory byly jedním z největších horrorových kasaštyků amerických kin druhé poloviny 70.let, a lebkoun Michael Berryman se stal díky nim nadlouho velice populárním maskotem. (Zvláště mezi rockery se Berryman těší dodnes mimořádné oblibě: Mötley Crüe ho prostě nemohli nemít ve videoklipu Smokin' In The Boys Room, a shock-rockový šílenec Rob Zombie zase ve svém filmu Devil's Rejects.) Na Horách, co mají oči, jsou pěkně vidět Cravenovy hlavní neduhy i klady: Ochotnická topornost a diletanství, které je současně přebíjeno obrovským nadšením pro věc, a nesmírnou odvahou vyhýbat se zaběhaným postupům, u podobných snímků běžným. Nejlepší filmy Wese Cravena totiž disponují jedním velkým kladem: Uměním nepředvídatelnosti. Jak ve Vřískotu, tak v Nočních můrách, ani tady nikdy dopředu nevíte, co vás v následujících chvílích čeká, a jakými podivnými zákruty se bude příběh ubírat. Víte, že něco se dít určitě bude, to ano. Ale kdy, jak a co, kdo přežije, a kdo zemře, to vskutku nelze spolehlivě předpovídat. Jsou horrory které nestárnou. Cravenovy Hills Have Eyes k nim bohužel nepatří. Jak ale ukázal úspěch Wrong Turn (jedné z novějších variací stejného tématu), příčina tohoto zestárnutí určitě nespočívá v samotném námětu. Ajova nová (mnohem bombastičtější) verze zase dokazuje, že problém není ani ve scénáři. Problémem je určitá levnost podání filmu, a jeho nechtěné diletanství. Tyto mouchy však rozhodně nevadily tisícovkám spokojených diváků, které v 70. letech udělaly z tohoto snímku hit, jenž se stal kultem. Jak už bylo řečeno, geniální diletant Wes Craven později ještě několikrát prokázal, že úspěch Hor nebyl náhoda, a že dobré (i když ne úplně originální) nápady obvykle dojdou ocenění. A to přesto, že jejich zpracování může být všelijakých (klidně i pochybných) kvalit. ()
Tak jsem se chtěl podívat na originál, ale zjistil jsem, že remake byl úplně stejnej (kromě zpracování, ale děj úplně ve všem stejnej). Ke koncu to bylo nesnesitelně a strašně uřvaný. Vlčáci chytří jak nějakej komisař Rex a záporáci úplně blbí (jak kdyby už tak nestačil jejich životní úděl, voni ještě musí být tak neuvěřitelně blbí). Ten zubatej kudrnatej vypadal jak čert z nějaké pohádky. A ten frája s knírkem zas jak z videoklipu Beastie Boys Sabotage. Jedinej vymakanej je ten z plakátu (Michael Berryman), kterej ani pro tuhle roli nepotřeboval nijak zvlášť maskovat. Plno nelogičností nechávám rač plavat a je mi z nich trapně. Wes Craven není takovej borec, jak si všichni myslí. PS: haha, teď si čtu svůj komentář k remaku a vtipně jsem tam taky poznamenal něco o komisaři Rexovi, takže to už nemůže být náhoda! ()
V roku keď som sa narodil, natočil americký režisér Wes Craven svoj tretí celovečerný film. Bol to nízkorozpočtový horror "Hory majú oči". Ja som ho prvý krát videl ako žiak prvého stupňa základnej školy a bol som z neho celý posratý. Mám taký pocit, že to bol vôbec môj prvý horrorový film, ktorý som mal odvahu si pozrieť. Dá sa preto povedať, že práve tento snímok vo mne prebudil vášeň pre horrorovú tvorbu, ktorá ma drží dodnes. Som rád, že sa mi po dlhých rokoch podarilo znova zhliadnúť tento kultový hixploitation. **** ()
Craven stále ututláva inteligenčnú nízkosť tam, kde začal a neprináša okrem naturalizmu veľké možnosti uplatnenia strachu. Teda jeho teleportné stelesnenie sťa hôr a samoty využíva celá rada béčkových tvorcov a šibrinkovanie s rôznymi kamerovými uhlami je účelné. Hory majú oči je preto ekvivalentom bláznivých psychopatov, ktorý svoju hlúposť a sexuálnu frustráciu odbavujú na nevinnosti zaseklých turistov uprostred sveta nikoho. A protipólom, ktorý pre temné hory predstavuje neistota teritória, ktorá labilnejšieho jedinca obklopuje. Lenže on ju združil a zakčnil, čoho výsledkom je brutálny nárez, miestami ťažko neprístupný. Keď si ale predstavím, čo všetko sa natáča dnes, prižmúrim. ()
Reklama