Reklama

Reklama

Počas dňa je Arthur Poppington iba prostoduchý stavebný robotník, ale v noci si oblieka elastický kostým a brázdi ulice kriminalitou prežratého veľkomesta ako samozvaný strážca práva zvaný Defendor. Nemá žiadne superschopnosti, jeho zbrane pripomínajú skôr inventár kreslených grotesiek pre deti než sofistikované prostriedky pre boj so zločinom. Niet pochýb, že Arthur je psychicky chorý. Ale v skazenom reálnom svete môže byť naozajstným hrdinom iba cvok. V okruhu jeho známych dominujú len dve osoby - psychiatrička a mladá prostitútka, s ktorou sa spriatelil počas nočného pátrania v uliciach. Ale pozor, nepodceňujme nikoho, najmä nie tých, čo majú permamentné nutkanie konať dobro. Čo ak sa napokon stanú skutočnými hrdinami? (TV Wau)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (486)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Defendor je na první pohled „indie“ superhrdinskou komedií, ale to, jakým směrem se celý film nakonec vyvine, je více než překvapující. Superhrdinský koncept je nakonec dodržen, hrdina má dvě identity, nechybí tu ani hrdinův úhlavní nepřítel, maskovaný Defendor navíc udržuje vřelý vztah s kapitánem policie (zjednodušeně řečeno), což připomíná duo Gordon/Wayne v Batmanovi. Tohle vše je ale něčím, co do realistického světa zavedla až samotná hlavní postava, která jede podle zaběhlých komikových klišé, takže proto vystupuje, jak vystupuje, vypadá, jak vypadá a v konfrontaci s těmi, kteří na rozdíl od něho neberou komiks jako vážnou věc, působí jako směšná figurka. Hrdina na rozdíl od ostatních věří, že existuje ve světě, který funguje podle pravidel komiksů, proto musí mít druhou identitu při boji se zločinem, proto svého úhlavního nepřítele nazývá „Kapitán Průmysl“ a proto věří ve vlastní nezranitelnost. Titulní Defendor je ve skutečnosti psychicky nemocným člověkem, kterého v dětství postihlo nejedno trauma (ztráta matky/ztráta rodičů v Batmanovi) a jako obranu proti světu plnému kriminality si vytvořil idealistické alter-ego. Jeho konfrontace s realitou je neodvratná. Tento film je nakonec dramatem se sociálními a psychologickými prvky, které sice nabízí několik úsměvných momentů, které čerpají z konfrontace psychicky nevyrovnané osoby s reálným světem, což je podobný případ jako u filmů Rain Man nebo Forrest Gump. Ačkoliv by mohl být film z psychologického hlediska přeci jen propracovanější (nikoliv z hlediska komiksového filmu samozřejmě), bravurní herectví Woodyho Harrelsona to vynahrazuje mírou vrchovatou. Navíc mě potěšilo obsazení mého oblíbence Eliase Kotease a Kat Dennings, kteří utáhnou i několik těch hlušších míst, které se ve filmu vyskytují. Defendor je příjemnou alternativou ke komikovým filmům a jakožto tematicky originální a zajímavý počin dokazuje, že i tímto směrem vede cesta.80% ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Od superhrdinů přes obyčejného člověka po retarda. Tolik k spletitému vývoji superhrdinského žánru, který před časem uzavřel Defendor. Zlatý věk komiksu spustil ve třicátých letech nezničitelný Superman. Uběhl nějaký čas a nezničitelnost odstavila zpola kacířská, zpola láskyplná dekonstrukce superhrdinského mýtu ve Strážcích. Moore sejmul z hrdinů božský status a přiblížil je lidem, protože kdyby na to přišlo, zařvali by v éře sužované hysterií z atomové války skuteční lidé, ne okostýmované postavičky. Zlom přišel se Spider-Manem, který zavedl rovnítko mezi superhrdinu a obyčejného člověka. Proto nesnáším Spider-Mana, protože Peter Parker není ani spasitelským komplexem postižený excentrický multimilionář, ani smradlavá, ustrašená veš, dnes nazývaná nerd. Je to obyčejný kluk, patnáctiletý středoškolák, jakých najdete ve flísové mikině a nemožné košili po průmkách tisíce. Od teď to šlo s komiksovými hrdiny od desíti k pěti. Jestliže si doposavad vyžadovala funkce superhrdiny vlastnosti o třídu lepší, než jakými disponuje obyčejný člověk, Kick-Ass a Scott Pilgrim navlékl superhrdinský dres lidem o třídu horším, nerdům a třasořitkám. Odčlověčení a přerod k infantilní regresi završil retard Defendor, zrcadlově věrný protějšek Supermana. Hrdinský model zero to hero se otočil, démoni se zmenšili na mechanické hračky, kruh se uzavřel – z Lois Lanové je feťačka a děvka, z Clarka cvok, co má v jedné scéně v pazourech ceduli „slow“, protože je slow a žije ve světě, v němž se z předvčerejšku rodí zítřek, na rozdíl od Clarka, který plive krev v ódě na starou žurnalistickou pravdu, že není nic staršího než včerejší noviny (proto je nesmysl porovnávat kritické studie ze čtvrtletníku Film a doba s deníkařinou, kde se odevzdávají dva texty denně), a ze Supermana se stala přinejmenším srandovní figura z burlesky. Moc jí nepřispívá, že se drží ideálů, ač se jí to postavy ve filmu snaží rozmlouvat. Mohlo by se domyslet, kam dál tenhle vývoj superhrdinského žánru povede. Může být něco méně než retard navlečený do kostýmu? Může - samotný tvůrce retarda, jeho obhájce, komiksový scénárista hrající si na hero boye. Hodně o tom pověděl Resnais v Prozřetelnosti, kde prodělává hořečnatý sen umírající spisovatel. V mnohém tahle dekonstrukce hrdinů a jejich pád připomíná také vztah západní civilizace k Bohu. Na jeho svržení jsme potřebovali bezmála dva tisíce let. U komiksových hrdinů se to odbylo za pár desítek. Ruku v ruce to jde s překotným vývojem společnosti, kde lineární růst přerostl v exponenciální. Na co dřív stačila hodina, na to je třeba dnes minuta. Za pár let to bude sekunda. A pak jen její zlomek. To jen poznámka pro ty, kteří budou zase překvapeni zítřkem. Každopádně, věci jsou v pohybu. A to je vždy dobrá zpráva. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Skromnější prostředky, ušlechtilejší cíl. Defendor kicks nejen Kick-Ass´s ass a stačí mu k tomu pouhá maličkost - mít duši.. Komiks je ve Stebbingsově vydařené prvotině jen prostředkem a o nějakém jeho parodování nemůže být ani řeč. Takže, buďte v životě poctivý jak Arthur, za sebe a své blízké DEFEND(OR) ATTACK a pamatujte, že zbraně jsou jen pro zbabělce.. Dvojice W.Harrelson a R.Downey jr. chytla v posledních letech po jistém útlumu druhou hereckou mízu a já jim v jejich počínání ohromně fandím. A Elias Koteas? No podle té podoby si myslím, že mu ještě doteď posílá bohatý taťka DeNiro výživné.. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Ejhle, i film o chlápkovi se sníženou inteligencí může být normálním dramatem, v němž na každém rohu nečíhá na diváka nějaká superdojemná scéna. A film o superhrdinovi nemusí být trapná fraška. Slušelo by se poněkud zapracovat na režii a alespoň trochu vybrousit vizuál. Scenáristicky a herecky je film totiž bezchybný. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

... a poslední hvězdičku Defendor získává za konec, který má rozhodně koule a neutápí celý snímek ve zbytečně přeslazeném moři. Protože těch několik posledních minut mne skutečně zaujalo, a já si uvědomil, že bez takové pointy by do toho Harrelson nejspíše ani nešel. A u Woodyho ještě chvíli zůstanu, protože ten chlapík stihnul v roce 2009 zazářit ve čtyřech docela odlišných filmech (a pouze Messengera jsem zatím neviděl). Jako herec má očividně kreativity na rozdávání, a v jeho případě je to jedině dobře. No a jinak? Jinak je tento snímek mírně nadprůměrnou komedií o tom, když se někdo "nezletilý" příliš kouká na Kick-Ass - komedií, která se nebojí zahrát i na dramatické struny. A tak, i když jsem se během toho asi 10x podíval na hodinky, jsem spokojen. Velmi. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (7)

  • Pro Petera Stebbingse je to první režijní a scénáristický počin. (HellFire)
  • Okrem narážok na jedného z najznámejších superhrdinov - Supermana a jeho partnerku L. Lane, je vo filme počas jedného vypočúvania spomenutý napríklad aj veľmi známy vyšetrovateľ, a to poručík Columbo. (MikaelSVK)
  • Scenár k filmu bol hotový už v roku 2005. (Greenpeacak)

Související novinky

Fresh Film Fest 2010 v Praze

Fresh Film Fest 2010 v Praze

28.07.2010

Letošní sedmý ročník Mezinárodního festivalu debutů a studentských filmů Fresh Film Fest proběhne od 25. do 29. srpna v Praze, kam se přesunul z Karlových Varů. Pětidenní filmová přehlídka se… (více)

Reklama

Reklama