Režie:
James GunnKamera:
Ben DavisHrají:
Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Vin Diesel, Bradley Cooper, Lee Pace, Michael Rooker, Karen Gillan, Djimon Hounsou, John C. Reilly, Glenn Close (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V tomto akcí nabitém, výpravném vesmírném dobrodružství se odvážný dobrodruh Peter Quill stává středem zájmu nájemných zabijáků poté, co Ronanovi, mocnému padouchovi s plány ohrožující celý vesmír, ukradne tajemnou kouli. Aby neúnavnému Ronanovi unikl, je Quill nucen spojit své síly se čtveřicí pozoruhodných hrdinů – Rocketem, po zuby ozbrojeným mývalem, Grootem, humanoidem, který připomíná strom, vražednou a tajemnou Gamorou a pomstychtivým Draxem Ničitelem. Když ale Quill objeví skutečnou moc koule a hrozbu, která se v ní ukrývá a ohrožuje celý vesmír, musí udělat vše pro to, aby nesourodá skupina táhla za jeden provaz a v posledním zoufalém souboji se pokusila zachránit osud celé galaxie. (Falcon)
(více)Videa (28)
Recenze (1 955)
Barevný Marvelovský koktejl, který jede na podobně bláznivě vlně jako třeba Thor: Ragnarok. Strážci galaxie jsou vydařeným příspěvkem do subžánru "Marvel on Drugs." Já osobně mám radši vážnější Marvel, ale občas se podívat na nějaký podobný úlet není na škodu. Například po Infinity War to člověku rozhodně zvedne náladu:) Navíc retro soundtrack a výskyt walkmana v blockbusteru to je pro mě jak dělané. Zalíbil se mi Rocket Raccoon, i když jsem nečekala, že tak miloučký mýval bude takový výbušný drsný sprosťák. A samozřejmě Peter Quill je elitní týpek :D "Parta pitomců, co stojej v kroužku.", "Víte, já věřím, že nikdo není stoprocentní pičus." ()
„Čo to robíš?“ – „Bombu.“ – „Tu???“ – „Chcel som ju potom dať do krabice.“ – „A to ako pomôže???“ Nádhera, parádna sebranka stroskotancov, ktorí sa musia najskôr naučiť držať pokope a kryť si chrbát, aby za niečo stáli. Všetci sú báječní (najviac asi Michael Rooker?), množstvo scén je skrátka fenomenálnych a je tam plno ikonických záberov (Racoon stojaci na Grootovi a s revom páliaci z rotačáku). Množstvo scén je úžasných a pôvabných. Hoci sa to s trikmi občas preháňa a nie zakaždým sú také kvalitné, ako mali a mohli byť, je vám to fuk, pretože po vizuálnej stránke je to proste jedna veľká žranica (dizajn lodí, miest, planét...) a postavy sú ozaj veľmi sympatické a životné, áno vrátane hovoriaceho stromu a medvedíka čistotného. Parádny je tiež bombový retro soundtrack a absurdné, pomilovaniahodné hlášky („Existoval raz muž menom Kevin Bacon.“, „Je to imbecil.“, „Už ma nikdy nevolaj lingvista.“) Cinemax Trenčín 2014 ()
Gunn zase dokázal, že to dokáže ! Dejte tomu borci něco už z premisy ujetého a úspěch se dostaví hned při prvním promítání. Svět Guardians je sci-fi realm velice podobný Mass Effectu (Citadela, anyone ?) .... a když už tu povídám o jedné videohře, na kterou jsem si během promítání vzpomněl, tak ještě zmíním scénu, kdy se Guardiani dostanou do SPOILER neproniknutelné komnaty Ronana, SPOILER ihned jsem si vzpomněl na závěrečný showdown s Darth Nihilem ... a kdo ne, tak hru buďto nehrál anebo ju nedohrál a je sračka :) Guardiani jsou jednoznačně nejlepší Marvelovka zatím ... jedná se o perfektní symbiozu totální nahláškované zábavy s více než sympatickymi hlavními hrdiny a parádně našlapané akce ! V tomto případě by vás to při nakoukávání "doma v tém klídečku" opravdu hodně bolelo v řiti, že jste to neviděli v kině. ()
Zbystřil jsem hned jakmile jsem se dozvěděl, že takový vysokorozpočťák točí režiśer PG PORN, trailer byl celkem svěží, jako ale vážně jsem nečekal, že týmovka složená z pěti z těch největších kreténů v celý galaxii - hejsek s walkmanem, zelená černoška, pogumovanej Batista, parodie na Stromovouse, a hlavně, ten militantní rambomýval - bude možná nejlepší Marvelovkou do dneška. Vymyká se dosavadní šabloně a... celý film byl super balanc špičkových velikánských digitálních triků/ masek a lehký akční komedie, plus super soundtrack charaktery záporáci, načež ten závěr prostě přesahově dojal. Překvápko. ()
Galerie (231)
Photo © Marvel
Zajímavosti (155)
- Navigační systém Plenitelů promlouvá hlasem Roba Zombieho. (Mikahu)
- Peter Quill (Chris Pratt) si na konci filmu otevře dárek od své matky, který mu dala, když umírala (ve stejný den byl i unesen). Je v něm kazeta s jejími oblíbenými písněmi. Tento typ kazet se začal prodávat až okolo roku 1993, ale Peter byl unesen v roce 1988. (holyterry)
- Chris Pratt uvedl, že inspirací pro roli Star-Lorda byly postavy Han Solo (Harrison Ford) a Marty McFly (Michael J. Fox). (glumka)
Vlastně hrozná blbina – různobarevná parta sociopatů se žene za stříbrnou koulí, aby zabránila vesmírné genocidě –, ale těžko jí odolat. Heroické interplanetární dobrodružství se zde potkává s ironickou béčkovou space operou, která je nicméně stále serióznější a méně divná, než byste od bývalého spolupracovníka Tromy čekali (Gunn je spoluautorem scénáře Tromea a Julie a knihy All I Need to Know About Filmmaking I Learned from the Toxic Avenger). ___ Není moc pravděpodobné, že by se takhle nesourodá partička dala dohromady, a tak jsme celí film přesvědčování, že z nich fungující tým skutečně být může. Charakterový vývoj postav se omezuje na proměnu tvrdohlavých individualistů v týmové hráče, která je šikovně zapracována do hlavní dějové linie – vícekrát musí být plán změněn za pochodu, protože postavy tupě sledují vlastní cíle a komplikují nebo oddalují tím dosažení cíle hlavního (Groot ve vězení, Drax na Knowhere). Film poměrně přímočaře směřuje k tomu, aby společenští outsideři mohli být akceptováni systémem (který dialekticky reprezentují mírumilovná demokratická planeta Xandar a vojenská organizace Nova Corps), nalézt spřízněné duše a stát se členy pomyslné nové rodiny (jejímž symbolem se v zřejmě nejsentimentálnější scéně filmu stává velký živý strom). ___ V zásadě ale platí, že čím hloub pod povrch filmu půjdete, tím spíše jím budete zklamáni. Akční scény jsou velkolepé, poměrně přehledné, vtipné tak akorát, jenomže ne vždy slouží vyprávění. Například přetahovaná po prvním pokusu prodat orbit by se vůbec nemusela odehrát nebo by mohla trvat pár desítek vteřin, a dopad na hlavní dějovou linii by byl stejný. Schéma „intergalaktický terorista chce za užití supersilného artefaktu (který není ničím víc než MacGuffinem) zničit/ovládnout vesmír“ už je navíc dost ošoupané a film jeho klišovitost nedokáže shazovat tak jako například třetí Iron Man. ___ Dlouho jsem na druhou stranu neviděl blockbuster, který by byla slast sledovat už jenom pro jeho vizuální stránku – a často jenom pro ni. Zatímco zápletka, oidipovský narativ v jeho nejtradičnější podobě, nápadně připomíná Novou naději (mladý muž vyrůstající bez rodičů, jehož otec bude asi dost temnou postavou, je vtažen do dobrodružství, v němž půjde o životy milionů) i laciné Star Wars imitace jako Sador, vládce vesmíru, Ledoví piráti nebo Poslední hvězdný bojovník (jejichž plakáty očividně inspirovaly plakát Strážců Galaxie), obrazotvornost výtvarníků byla zřejmě napájena kýčovitými scenériemi z nové Star Wars trilogie, temnými vizemi H. R. Gigera (planeta v obří hlavě) nebo campovou estetikou Flashe Gordona. ___ Vedle dechberoucího vizuálu, který si díky delším záběrům a množství do hloubky komponovaných celků a polocelků (jež mj. slouží ke zviditelnění motivu týmové (ne)sehranosti) můžeme patřičně vychutnat, jsou Strážci Galaxie pozoruhodní svým paralelním cílením na několik věkových skupin. Oproti jiným sebe-uvědomělým žánrovým pastišům totiž nenabízejí větší požitek pouze divákům obeznámeným s různými fikčními světy (Star Trek, Godzilla, Django), ale také divákům znalým různých referenčních rámců, zde konkrétně naší přítomností a 80. let minulého století. Tuto dualitu v diegezi zpřítomňuje Quill. Na jedné straně bezproblémově zapadá mezi současné nerdovské hrdiny s vlastním, od autorit neodvozeným systémem hodnot, kteří se více než o živé bytosti starají o své technologické hračky (walkman, maska) a jsou chodícími popkulturními encyklopediemi. Quill je ale zároveň dítětem 80. let, kam spadají nejen objekty z jeho palubní desky (starý kazetový magnetofon, troll doll, nálepka s ALFem), ale také většina citovaných filmů (Footlose, Dobyvatelé ztracené archy, Kačer Howard). Také hudbu, kterou poslouchá (přirozeně z osmdesátkového walkmanu), kterou mu nahrála absentující matka a která opakovaně zasahuje do vývoje vyprávění, můžeme chápat jako připomínku období jeho dětství, tzn. 80. let. Pakliže jsou vzorem hrdinovo jednání a uvažování 80. léta, chápána jako období návratu ke konzervativním hodnotám, variuje se zde schéma z Návratu do budoucnosti, kde musela být naopak osmdesátá léta „opravena“ podle vzoru nevinných let padesátých. Co všechno dnes vzhlížení se v hodnotách reprezentovaných reaganovskou Amerikou osmdesátých let implikuje, ponechám raději na jiných, ale moc dobrý pocit z toho nemám. 80% Zajímavé komentáře: kiddo, Psema, Messiአ() (méně) (více)