Obsahy(2)
Tlačítko "REC" stiske mladá televizní reportérka a její kameraman, kteří natáčejí noční směnu v místní požární stanici. Po chvíli přijímají hasiči tísňovou výzvu staré ženy, která je uvězněna ve svém domě. Když dorazí na místo, ozve se strašidelný křik. Tím začíná dlouhá noční múra a unikátní dramatická televizní reportáž. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 515)
[REC] je návrat k podstatě zombie subžánru, k společensko-kritické reflexi, kdy dění sledujeme z pohledu kameramana dokumentujícího nastalou situaci - stejně jako v Reevesově CLOVERFIELD anebo ve stejném (sub)žánru u Romera v DIARY OF THE DEAD._____ Expozice je dostatečně dlouhá na to, abychom se seznámili s postavami a byli uvrženi do akce, a tentokráte se nedokumentuje proto, že jsou tím lidé posedlí - jako v CLOVERFIELD - či proto, že se jedná o filozofické vyjádření - jako v DIARY OF THE DEAD, ale z toho důvodu, že se tohle musí zaznamenat, jinak by tomu nikdo neuvěřil a nikdo jiný to za ně neudělá._____ [REC] se navrací do dob NIGHT OF THE LIVING DEAD a těchhle klasik žánru, když nám ukazuje, že ti, kteří nás mají chrání - ať už policisté anebo vědci - nás nakonec oddělají. Stylistická promyšlenost, která ale působí autenticky a vytváří si zajímavá alibi na kompoziční nedostatky je obdivuhodná, atmosféra filmu pohlcující a lekačky natolik efektivní, že jsem se z nich vzpamatovával ještě dlouhou dobu. Možná lepší než CLOVERFIELD, který se musel přizpůsobovat na žánrové požadavky katastrofických filmů. Španělsko mi poslední dobou dělá vyloženou horrorovou radost... ()
Paradoxně tím co ubírá filmu na jeho věrohodnosti je až přílišná snaha o realističnost. Vcelku přirozeně vypadá [Rec] řekněme tak prvních 10 minut, jenže pak přichází první nakažený a několik maličkých kiksů úplně základní premisu rozhodí. Když zapomenu na to podivně nahrané přetáčení zpět na scénu střelby, zbývá ještě naprosto nečekaně reagující reportérka, která se začně chovat jakoby viděla zombie. Normálně nemám s logikou u hororů žádný problém, ale to co je možné vidět [Rec] je opravdovým vrcholem blbosti. Naopak na druhou stranu je třeba režisérům připočíst snahu o co největší využití potenciálu domu. Zatímco v první fázi herci pobíhají jen v jedné části, ke konci uvidíme stísněný prostor v plné kráse. Navíc to zhasínající světlo v chodně je naprostá nádhera. Když už to nakousli i ostatní, tak i já musím dohnat, že v autentičnosti tohle nesahá Blair Witch ani po kotníky. Podivné prostřihy a zvuky kamery zbytečně vytrhávají diváka z děje a způsob nasnímání ruší v podstatě téměř vždy. Navíc postava kameramana se v některých momentech zaměřuje na naprosto absurdní detaily (hlavně závěr je tedy z jeho pohledu šílenost, když místo neustálého sledování anorektičky kontroluje svou spolupracovnici). [Rec] bohužel nepřekvapil ani z hlediska originality. Ty nejzajímavější scény jsme již několikrát mohli vidět (podkroví v Nenávisti...) a lekačky samotné jsou tak dlouho natahované, že v podstatě tušíte několik dlouhých vteřin (někdy i déle) co se přesně stane. Ničím nezajímavá nuda, s poněkud legračním koncem. Podivnou estrádu s policisty za okny raději úplně ignorovat. Že se bát nebudete dokazuje i koment známého strašpytla Toma Riddlea, který ani v domě plném chorých agresorů nevyhnal z hlavy neustále se opakující myšlenky o své dívce. ()
Zase jednou paradni horor, jehoz nejvetsi problem je rozklepana amaterska kamera. Teda on to neni ani tak problem, filmu to pridava na atmosfere a realisticnosti, jenze me takovahle kamera, ktera je posledni dobou skoro vsude, zacina pekne srat. Jinak po vicemene nudnejch 15 minutach (coz je pochvala, vetsinou uvod trva pulku filmu) se de hned na vec, parta lidi je zavrena v baraku a zacnou hororovy sceny, prvni pulku filmu je to spis o jednotlivejch scenach, kdy se vzdy chvily nic nedeje, aby na vas pak tvurci vytasily nakou lahudku, ale v druhy polovine filmu se to uz solidne rozjede a zaverecna dvacetiminutovka je paradni masakr. Neda se sice rict, ze bych se nak desne bal, coz je dany tim, ze se jednotlivy lekacky daj lehce predvidat, ale i tak obcas vystrasi a navic ma film solidni atmosferu a ani s krvi nijak nesetri. Jinak pointa, co se to vlastne deje, neni nic zvlast originalniho, ale vubec to nevadi a konec je paradni, i pres fakt, ze je jasny, kdo se dostane do finale. Hodne slusnej horor, ale na 5* bych to nevidel. ()
Další příspěvek do soutěže Edy Hrubeše, tentokrát z katalánské Barcelony. Nejdřív udělá menší virvál neposedná důchodkyně (typický činžákový konflikt ohledně týdenního úklidu na patře), načež naběhne hygienik v ochranném obleku (že by hledal dres Realu Madrid?) a zombie orgie v uzavřeném prostoru tak mohou nerušeně začít. Do posledního dechu vše snímá kameraman Pablo, profík každým coulem, který by nepřestal točit ani s vykousnutou krční tepnou. Španělský horor se v posledních letech začíná stávat nejen evropským pojmem.. ()
Je to pecka. Já jako milovník zombií jsem prostě rád za každej žánrovej zářez a toto je navíc "originálně" pojato pohledem zvědavého kameramana. Reportérka byla sympaťačka a celé to dost odsejpalo. Konec byl fakt nervydrásající a ta béčková církevní laboratoř na konci - eňo ňuňo. Psychobilly song v závěrečnejch titulkách pak už jen dovršil mojí dobrou náladu z tohohle filmu. ()
Reklama