Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film založený na skutečných událostech při nechvalně známém "Stanfordském vězeňském experimentu", který proběhl v roce 1971. Uměle vybudované vězení se nachází v prostorách výzkumné laboratoře - kompletně s celami, mřížemi a s neustále přítomnými kamerami. Na dva týdny je najato za slib vysoké odměny dvacet mužů ke hře na vězně a dozorce. "Vězni" jsou uzavřeni a musí se podvolit zdánlivě mírným pravidlům. "Dozorcům" je nařízeno jednoduše udržet pořádek bez použití fyzického násilí. Každý má možnost skončit v kteroukoli chvíli, čímž ale pozbyde nároku na odměnu. Na začátku nálada mezi oběma skupinami je poměrně dobrá. Ale už brzy nastanou hádky a dozorci používají stále drastičtější metody k udržení pořádku... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (310)

Phobia 

všechny recenze uživatele

Zajímavé téma v nepříliš zdařilém zpracování. Nemůžu si pomoct, potenciál tohoto filmu byl ve všech ohledech větší: mohlo to být drsnější, atmosféra mohla být lepší, psychologie více do hloubky, akce vymakanější a hlavně ti herci... Těžko se vžívám do příběhu, když postavy jsou jedna vedle druhé všední až nesympatické a je mi volné, co s nimi bude (případně jim přeju ošklivou smrt, ať už proboha neopruzují). Nápad a myšlenku tohoto filmu nicméně velmi oceňuji, jde každopádně o to lepší z německé produkce. 60% ()

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Uveriteľnosť a logika príbehu + psychológia postáv na škodu veci škrípu ako hrdzavé pánty. Hierschbiegel si skrátka uľahčuje cestu k záverečnému posolstvu, spoliehajúc len na silu námetu a Moritzovu charizmu. S ambiciózneho diela sa tak stáva polotovar, ktorý v podaní lepšieho šéfkuchára mohol chutiť podstatne onakvejšie. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Poměrně slušně udělaný thriller o jednom experimentu, který se zvrhne. Po psychologické stránce je to slabší záležitost, po stránce průběhové je to mnohem kvalitnější a po stránce dějové je to děsivě strhující. Kam až se může dostat lidské chování lze pozorovat na nepovedeném experimentu, který simuluje vězeňské prostředí. Experiment se zvrhává celkem brzy. Představitelé dozorců se vžívají do svých rolí tak silně, že je jen otázkou času, kdy přijde otřesný skutek. Dozorci jsou provokováni nejagilnějším představitelem vězně číslo 77 Tarekem Fahdem (Moritz Bleibtreu), který chce podrobnosti experimentu prodat médiím. Ale do obranného mechanismu dozorců se promítají jejich přílišné vžití do rolí, jejich osobní životní frustrace a opojný pocit nadřazenosti moci. Ve svém zapojení do projektu promítají své jinak nenaplněné ambice a pro představitele vězňů nastává postupné omezování základních lidských práv a očistec nedůstojným ponižováním. Z vězňů: číslo 38 Steinhoff (Christian Berkel), profesionální voják rozhodných činů, číslo 82 Schütte (Oliver Stokowski), pomalu vykrvácí po připoutání k židli, číslo 69 Joe (Wotan Wilke Möhring), vzdávající experiment po psychickém zhroucení a dalších osm (Stephan Szasz, Polat Dal, Danny Richter, Ralf Müller, Markus Rudolf, Peter Fieseler, Thorsten Dersch a Sven Grefer). Z dozorců: agilní a ambiciózní Berus (Justus von Dohnányi), nejvíce se vyžívající v ponižování druhých, imitátor Elvise Eckert (Timo Dierkes), muž nízkých pudů, nešťastný Bosch (Antoine Monot Jr.), násilně přiřazený k vězňům pro jeho lidskost, a dalších pět (Nicki von Tempelhoff, Lars Gärtner, Jacek Klimontko, Markus Klauk a Ralph Püttmann). Z dalších rolí: profesor Klaus Thon (Edgar Selge), snažící se experiment vyhrotit, doktorka Jutta Grimm (Andrea Sawatzki), snažící se upozornit na vzrůstající nebezpečnost experimentu, a Dora (Maren Eggert), nová spřízněná duše Tareka. Kam až může dospět lidské chování? Navíc pokud je mu dána určitá úloha a možnosti a v jeho činech se promítají i jeho osobní frustrace? Až do velmi krutého zacházení a pošlapávání lidskosti. Bohužel je to obraz lidské společnosti a jejich činů. Lidé dokáží být velmi krutí k ostatním, často se nechávají strhnout hrubou silou a jako stádo ovcí se podílejí na zvěrstvech. A v tom je ta největší nebezpečnost lidstva, která se pak často mění ve válečnou rozepří. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

O Stanfordském experimentu jsem slyšel jenom z rychlíku, čili jsem moc netušil, co mě čeká.  Prvních pár minut jsem si zvykal na německý studený přístup k dramatu a sotva mi to přestalo vadit, uvědomil jsem si, že celý skupinový experiment se de facto blíže roztáčí jen kolem ústřední postavy a ostatní "vězni" až na pár výjimek tvoří jen bezejmennou hromádku neštěstí. Alespoň dozorci dostali trochu větší prostor a jejích pestré  metamorfózy ze zakuklených pokrytců v ukázkové psychopaty  celkovému dojmu zase zvedaly laťku.  Závěrečný výbuch násilí pak zřejmě nebyl dle skutečnosti, během experimentu nikdo nezemřel, ale psychologická uvěřitelnost nedostala ani touhle invencí viditelné trhliny a poslední třetina je pětihvězdičková. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Psychologické termíny a rozbor celého tohto príbehu z odborného pohľadu prenechávam kompetentným, ale určite je nad čím sa zamýšľať a vyvodzovať závery na ďalších pár desiatok skúmaní a pozorovaní. Filmársky perfektne odvedená práca najmä z laického hľadiska, herci zvládli psychológiu postáv na jednotku, čo je v podobných prípadoch veľmi citlivá záležitosť, najmä keď je film postavená zo štyroch pätín najmä na ramenách hereckých schopností. 85%. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (10)

  • Oliver Stokowski (Schütte) trpí klaustrofobií. Když jsou na počátku filmu všichni vězni nahnáni do výtahu, v jeho tváři jsou patrné stopy opravdové nevolnosti. (Morien)
  • Závěr z experimentu, který učinil v roce 1971 pan doktor Zimbardo, zněl: "Brutální zločiny například v době války nejsou dílem žádných psychopatů ani lidských zrůd, ale obyčejných lidí, vystavených nepřekonatelnému tlaku okolností." (Blz2g)
  • V skutočnom Stanfordskom experimente z roku 2001 nepretiekla podľa Zimbarda, ktorý výskum realizoval, ani kvapka krvi a násilie bolo obmedzené na vyzlečenie zo šiat či postriekanie väzňa hasičským prístrojom. K bitkám, znásilneniu či dokonca smrti nikdy nedošlo. (Arsenal83)

Reklama

Reklama