Reklama

Reklama

Dante Spinotti

Dante Spinotti

nar. 22.08.1943 (80 let)
Tolmezzo, Udine, Friuli-Venezia Giulia, Itálie

Biografie

Dante Spinotti se narodil 22. srpna 1943 v Tolmezzu u Udine, v severovýchodní Itálii. Kameře se začal věnovat v Keni, kde strávil spoustu času jako kameraman u svého strýce. Jeho profesní dráha začala v Miláně, v italské televizi RAI prací na minisérii La FRECCIA NERA (1968).

V roce 1985 mu nabídl producent Dino De Laurentiis možnost pracovat v Hollywoodu. Šlo o spolupráci s Michaelem Mannem na jeho filmu MANHUNTER (1986). Po této zkušenosti se mu otevřely dveře k dalším projektům a Dante Spinotti se stal jedním z nejvíce ceněných kameramanů, zejména díky svému jedinečnému vizuálnímu vnímání, které dává filmům velký smysl pro realitu.

Spolupráce s Michaelem Mannem pokračovala na filmech, které patří k nejvíce oceňovaným filmům vůbec - POSLEDNÍ MOHYKÁN (1992), NELÍTOSTNÝ SOUBOJ (1995) a později THE INSIDER (1999), za který byl nominován na Oscara. Tato oscarová nominace ale nebyla jediná, o dva roky dříve, v roce 1997, byl blízko zlaté sošce díky filmu L.A. – PŘÍSNĚ TAJNÉ.

Mezi další velmi povedené snímky patří BANDITI (2001), v němž je právě na pojetí kamery kladen velmi velký důraz (jak tomu již u Levinsonových filmů bývá). V roce 2002 začal spolupracovat s Brettem Ratnerem na filmu ČERVENÝ DRAK (2002), který je remakem původního Mannova snímku Manhunter - Spinottiho hollywoodský debut. S Ratnerem natočil další dva filmy – KDYŽ SE SETMÍ (2004) a X-MEN: POSLEDNÍ VZDOR (2006).

Dante Spinotti se v roce 2009 také podepsal pod film VEŘEJNÍ NEPŘÁTELÉ, ve kterém byla použita digitální kamera, díky které byl film opravdu velmi věrohodný a reálný, místy až téměř dokumentární.

Žije se svojí ženou Marcellou střídavě v Los Angeles, Římě a Tolmezzu.  Sám o své práci říká: „Nejdůležitější při práci na filmu je podílet se na jeho filmové řeči – filmovém jazyku. Ten pro každý film zahrnuje lokality, herce, režisérovy nápady a způsob střihu, tím je velmi specifický. Díky správnému filmovému jazyku může dát každému filmu přesně to, co se od něj očekává, každý film tak může být jedinečný.“

fannah

Kameraman

Herec

Producent

Host

Reklama

Reklama