Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHudba:
Nino RotaHrají:
Al Pacino, Robert Duvall, Diane Keaton, Robert De Niro, John Cazale, Talia Shire, Lee Strasberg, Michael V. Gazzo, G. D. Spradlin, Richard Bright (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary... Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla... Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 020)
Nebudu tvrdit, že mé tisící hodnocení padlo na druhého Kmotra náhodou. Ne ne, nechával jsem si tento očekávaný filmový zážitek na tuto slavnostní chvíli zcela záměrně. No ale za moc to tedy nestálo. Nevím, zda-li se tak stalo kvůli přehnaným očekáváním, ale snímek mě celou dobu nedokázal vtáhnout do děje, vinou neskutečné stopáže jsem měl tendence usínat. Režie a herecké výkony jsou dokonalé, ale kdyby Coppola natočil s Al Pacinem a De Nirem tříhodinovou velmi věrnou adaptaci zasedání Parlamentu, také by to na pět hvězdiček nebylo, že ne? Šesté místo v topce se mi zdá neskutečně nadsazené. ()
(1958 - 1959 + 1901 - 1925) Kmotr II je v podstatě na stejné úrovni jako první část, a to takřka ve všech aspektech (atmosféra, charaktery postav, děj, hudba, herci - Pacino, De Niro = radost sledovat). Jen bych se ještě krátce zastavil u hudby, protože je to také ona, která oba dva díly posouvá k oné proslulé brilantnosti (kterou na tomto díle všichni zbožňujeme) a činí tak veškeré scény nezapomenutelnými, mrazivými, romantickými a věčnými! Hodnotím tedy stejně, ovšem v tomto případě není oněch 5* čistokrevných, něco malého a neurčitého jsem postrádal a vím, že to "něco" v prvním Kmotrovi bylo. Nechci se opakovat po ostatních uživatelích, takže to shrnu - DOPORUČUJI! Žádné chyby jsem nenašel! ()
Ještě výpravnější, nákladnější a monumentálnější než díl první. Netroufám si však říci, který z nich je kvalitnější. V díle s pořadovým číslem dvě mi však trochu uniká smysl retrospektivní části, kde je divákovi ukazován Vito Corleone (mistrovský výkon De Nira) v mladých letech. Samozřejmě pro upřesnění a detailní popsání historie rodiny Corleonů je to věc pozitivní, avšak díky těmto vložkám je stopáž naprosto gigantická a pokud k tomu připočteme i některé méně záživné pasáže zobrazující současnost, může délka snímku dělat leckterému divákovi problém. Přesto všechno je však Kmotr 2 více než skvělý film, který s neskutečnou pečlivostí popisuje vztahy a obchodní praktiky mafiánských rodin v letech čtyřicátých a padesátých. Coppola zaválel i napodruhé. ()
Hlavní role se po M.Brandovi zhostil Al Pacino a zvládl ji královsky. Tomuto filmu nechybí nic z předešlého dílu, mafiánská atmosféra čiší z tohoto filmu každým coulem. Většina pokračování nedosahuje kvalit svého předchůdce, první díl nasadil pomyslnou laťku hodně vysoko, takže překonání by bylo už téměř nemožné, druhý díl se celou dobu drží těsně pod ní! Bravo podruhé ()
║Rozpočet $13miliónov║Tržby USA $57,300,000║Tržby Celosvetovo $193,000,000║ Pokračovanie vyšperkovaného prvého Krstného otca už ani z ďaleka neovplíva takým silným príbehom, v tomto prípade to už príde až príliš moc naťahované na silu, len aby tam bol nejaký ten dej ale ide o to či aj tak skvelo fungujúci pre celý film, lebo mi tam už chýbalo také skutočné zanietenie postáv. Jedine postava Al Pacina, keď sa objaví na pľace dokáže všetku pozornosť upriamiť na seba, ostatné prídu akési nevýrazne pre dej, chýba tu aj nejaký silný protivník, čo by to tam viac rozprúdil. Vedľajšia príbehová vetva s Robertom De Nirom ako mladým Don Corleonem je dosť nevýrazná na to aby vyznela lepšie pre celkový dojem v rámci príbehu, aj keď sa tam ukáže pár zaujímavých vecí zo života mladého Dona Corleone ako sa postupne dostal na vrchol ale na danej ploche to pôsobí trošku strácajúce sa v sebe a aj keď sa De Niro po hereckej stránke celkom snaží, celkový výsledok nevyznie v žiadnu silnú vetvu pre daný film. V podstate na celej ploche filmu máme možnosť sledovať len to čo už sme zažili, lenže v lepšej forme to bolo v prvom filme, tu to už je len taká opakovačka bez skutočnej šťavy. Doslova mi to príde ako Coppolová stávka na istotu, na overenú istotu to čom mu tak výsostne vyšlo v prvom filme, chýba mi tu nejaký progres, pokus o niečo čo by štylisticky obohatilo dej a nie len nám ponúkalo v trošku inom prevedení to čom sme už videli. Samozrejme, že sa tu nájdu nejaké tie lepšie momentky, ako bol súd, Sylvester na Havane, vnútorný boj Mikea Corleone s rodinou a starším bratom, ale to je fakt málo na to aby to bol až tak vychvaľovaný film. /80%/ ...ak by som to porovnával s prvým filmom dal by som tomuto filmu tak 60% ()
Galerie (175)
Zajímavosti (77)
- Americká vlajka na ulici při karnevalu ve scéně z roku 1917 má mít 48 hvězd, nikoli 50. (Hopkins)
- Robert De Niro (Vito Corleone) trávil před natáčením hodiny před zrcadlem, aby se vžil do replik svého předchůdce Marlona Branda. (Sfinkter)
- Loď, která převáží mladého Vita Andoliniho (Oreste Baldini) do New Yorku, se jmenovala Moshulu. Z lodi byla postavena restaurace, která je nyní ve Filadelfii. (don corleone)
Reklama