Scénář:
Michael HirstKamera:
Ousama RawiHudba:
Trevor MorrisHrají:
Jonathan Rhys Meyers, Henry Cavill, Anthony Brophy, James Frain, Sarah Bolger, Natalie Dormer, Max Brown, Nick Dunning, Sam Neill, Jeremy Northam (více)VOD (1)
Série(4) / Epizody(38)
Obsahy(2)
Od okamžiku, kdy se jako 40letý chopil moci, byl anglický král Jindřich VIII. panovníkem s nenasytným apetitem a minimálním zájmem o státní záležitosti. Stal se tak ideálním terčem pro zneužívání svým intrikánským kancléřem, kardinálem Thomasem Wolseyem, jehož ambice usednout na papežský stolec vévodily jeho osobním cílům. Touha krále Jindřicha po mužském potomkovi a neschopnost jeho ženy Kateřiny Aragonské mu syna porodit, nasměrovaly jeho království na historickou cestu, která ohrožovala královy pravomoci, podpořila nástup Anne Boleynové, milenky odhodlané stát se novou královnou, a podnítila krvavou protestantskou reformaci, jež oslabila přední postavení katolické církve v Evropě. Navzdory překážkám ze strany mocného papeže v Římě, ambiciózním a zkorumpovaným vladařům z celé Evropy a dokonce i vlastním poddaným se Jindřich nezastaví naprosto před ničím, včetně exilu a zavraždění svých nejbližších, aby svých cílů dosáhl. (Viasat)
(více)Videa (4)
Recenze (339)
Ani po čtvrté (a zřejmě poslední) řadě "Tudorovců" nemám důvod měnit své původní příznivé hodnocení. Tvůrci si s historickými fakty i postavami pohráli jak uznali za vhodné, pro své potřeby využili kdejaký drb a nepodloženou skazku, která se o Jindřichovi VIII. a spol. traduje, ale učinili tak způsobem, který nejen že neuráží dobrý vkus a zdravý rozum diváka, ale nejednoho milovníka historie jistě přiměje k tomu, aby si rozšířil své znalosti o Anglii tudorovské éry. Herci odvedli vynikající práci, mne osobně zaujala především jejich něžnější polovina. Nad sexy "potvorami" jako lady Misseldon (Charlotte Salt) nebo lady Hartford (Emma Hamilton) mužské oko zaplesá a dokonce i budoucí "Krvavá" Marie je v podání půvabné Sarah Bolger natolik roztomilá, že si získala moji bezvýhradnou náklonnost (a to i pře mé luteránské vyznání :-) ). Samostatnou kapitolu tvoří Jindřichovy manželky a jejich představitelky - seriálová Kateřina Aragonská (Maria Doyle Kennedy), Jana Seymourová (Anita Briem ve 2. sezóně, Annabelle Wallis ve 3.), Anna Klévská (Joss Stone) i Kateřina Parrová (Joely Richardson) byly bez výjimky nejen krásné ale i veskrze sympatické. Zvláštní schodou okolností mi naproti tomu postavy obou popravených královen byly nesmírně protivné a Natalie Dormerová (Anna Boleynová) ani Tamzin Merchant (Kateřina Howardová) mne fyzicky ani za mák nepřitahují, takže jsem si jejich exekuce docela užil :-)) . Po přečtení předchozích řádků by se mohlo zdát, že ke sledování seriálu mne vedly jen jakési temné pudy, ale ač hormony jistě hrály svoji roli, na své jsem si přišel především jako milovník dobrých historických seriálů. Závěrem mi nezbývá než podotknout, (a asi nejsem sám, kdo si něco podobného myslí) že ukončit spolu s životem Jindřicha VIII. celý projekt je docela škoda. V blízkosti anglického trůnu se intrikovalo a popravovalo s neutuchající intenzitou i po smrti Jeho Veličenstva a z panování mladších výhonků tudorovské dynastie by se jistě dalo vytěžit ještě pár slušných sezón, byť by se těžiště příběhu vzdálilo z bezprostřední blízkosti královské ložnice. ()
1. série - 70% - Detailně probraná politika, poutavé vztahy, nekompromisní činy a spousta linií, kterým pohříchu chybí atraktivnost. Kdyby se scénář soustředil na krále, jeho partnerky a případně na nejzajímavější lidi z jeho okolí, tedy v mých očích Wolseyho a Brandona, šlo by o perfektní žánrovou dobovku. Místo toho ale jde do neúměrné hloubky historických skutečností (což při jejich občasném pozměňování lehce postrádá smysl) a podkopává tak nohy samotnému ústřednímu příběhu. 2. série - 85% - Tvrdší kalibr ve všech směrech. Prchlivější Jindřich, intriky sahající až do Říma a i bez dějepisu jasný pocit, že tady se na optimismus čeká marně. Hlavním zlepšením proti úvodní sezóně je ale určitě srozumitelnější politika a pochopení, že ne všechno, co se toho času na dvoře řešilo, musí být řečeno. Zapuzená Kateřina, Thomas More nebo všudypřítomný Cromwell mají proto v příběhu o to pevnější a zásadnější místo. Nejslavnější dějový zlom snad celého Jindřichova panování ale přichází v samém závěru a zanechává po sobě lehkou příchuť osudovosti a nového začátku. 3. série - 90% - Michael Hirst pokračuje ve svých scénářích v kvalitativním vzestupu a dovádí Tudorovce do doby věčných neshod, zdrcujících zklamání a náznaků neodvratné zkázy. Hlavně ale ukazuje, že i dlouhodobě intrikující postavy si zaslouží soucit nebo to, že i nejpevnější charakter může podlehnout všudypřítomnému tlaku a uchýlit se ke stejným praktikám, jaké používají lidé kolem něj. Kromě toho jsem se dočkal i svého nejoblíbenějšího dílu vůbec. Nechci z něj prozrazovat nic, protože historie sice možná spoiler není, ale pochybuji, že máme všichni nastudovaný Jindřichův životopis od A do Z. Proto jen prozradím, že jde o čtvrtou epizodu. Kdo viděl, ten ví. Kdo neviděl, bude očarován. 4. série - 75% - Stárnoucí král, houstnoucí intriky, rozum pobírající Jindřichovi potomci a závěr ságy. Škoda jen, že tentokrát scénář občas lehce klopýtá a pár motivů se opakuje, protože střídání manželek hlavního hrdiny nemůže být strhující napořád a debaty o smyslu a směru anglické církve už také byly probrány snad ze všech stran. Přesto Tudorovci nemají šanci spadnout kamkoli do oblasti průměru. Na to jsou totiž herci až příliš brilantní sestavou, které stále s přehledem vévodí znovuzrozený Myers. Jeho dokončený přerod z popudlivého mladíka do strhaného muže zmítaného vlastním nezvladatelným já je jedním z nejpůsobivějších dlouhodobých hereckých koncertů, co jsem měl tu čest poznat. Velmi zdatně mu sekunduje vyzrálý Henry Cavill a Sarah Bolger, která z nenápadné postavy přesvědčivě dozrála do potenciální panovnice plné až děsivě jasných cílů. Ať už je ale závěrečná série jak chce rozporuplná, její úplný závěr rozechvívá nadlouho. Osudové smíření a vzpomínky na klíčové okamžiky celého lidského života. A klid v Jindřichových očích. Poklona, veličenstvo. ()
Celá slavná Anna Boleynová je sice mimořádně nesympatická, ale Sam Neill a hlavně Jonathan Rhys Meyers seriál táhnou a úplně v pohodě utáhnou (Neill tedy bohužel jen v 1. sérii). Ale král Jindřich by si klidně všech pět hvězd zasloužil sám. Nafoukaný, arogantní, sebevědomý, nesmírně mocný a pro nepřátele velmi nebezpečný. Tak to má být. ()
Pokud něco na scénaristech HBO miluju, tak je to způsob, jakým vytvářejí postavy. Nejen, že naprosto stírají hranici mezi hlavní a vedlejší postavou (čímž jen tak mimochodem umocňují plasticitu světa), ale hlavně nakonec vždycky docílí toho, že v určitou chvíli fandíte i tomu největšímu záporákovi a ti, kdo se zdáli jako čestní klucí se promění zcela přirozeně ve svině. Zkrátka v případě Tudorovců na dichotomii kladní/záporní úplně zapomente. Pozoruhodné na seriálu je také jak se snaží středověk udělat co nejvíc cool. Jedná se hlavně o otázky životního stylu (ranný tenis) a oblékání. Mě osobně to úplně nesedí, ale ani mě to výrazně neuráží. Jedinou větší výtku bych měl ke králi, který za avizovanou plasticitou postav výrazně zaostává. Od chvíle, co se zamiluje do Anny Boleynové už jen tupě opakuje, že si ji vezme, že ji miluje a že pro to udělá vše... ()
Your majesty... (poklona) so všetkou pokorou a cťou Vám musím oznámiť, že po vzhliadnutí všetkých doposiaľ známych okolnosti som dospel k záveru, ba dokonca som o tom pevne presvedčený, že rodina Tudorovcov uznáva a ctí svätú cirkev, naslúcha svojmu ľudu a v poslednom rade vládne pevnou rukou a múdrosťou... your majesty (poklona) 9/10 ()
Galerie (434)
Zajímavosti (38)
- Děj poslední epizody čtvrté série, ve které Holbein (Peter Gaynor) maluje obraz pro Jindřicha VIII (Jonathan Rhys Meyers), se odehrává v roce 1546. Ve skutečnosti ale Holbein zemřel již v roce 1543. (Hopkins)
- Všechny série "Tudorovců" se natáčely v Irsku v okolí Dublinu. (Lynette)
- V 1. epizodě 2. série ve scéně, kdy papež vchází do paláce, je možné vidět v pozadí švýcarské gardisty. Ti však byli rozpuštěni po smrti Klementa VII. a jejich fungování bylo obnoveno až roku 1548, tudíž by se ve filmu objevit neměli. (Hopkins)
Reklama