Režie:
Lee TamahoriScénář:
Marc MossKamera:
Matthew F. LeonettiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Morgan Freeman, Monica Potter, Michael Wincott, Dylan Baker, Mika Boorem, Anton Yelchin, Jay O. Sanders, Kim Hawthorne, Billy Burke, Michael Moriarty (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Policista Alex Cross, odborník na profilování, ztratí při akci parťačku Tracie, která byla nasazena jako volavka na násilníka. Ten při pronásledování způsobí úmyslně nehodu, při níž policistka zemře. Alex Cross se dlouho nemůže z tragédie vzpamatovat, přičítá vinu sobě… Z luxusní školy, kam chodí kromě jiných dcera senátora Rose Megan Roseová a také syn ruského prezidenta Dimitrij Starodubov, oba neustále hlídaní dvěma tělesnými strážci, je unesena dívka – právě Megan. Do kabinetu si ji pozve učitel Gary Soneji, tam ji omámí injekcí a pak uškrtí učitelku Amy Mastersonovou, která tam náhodou vstoupila. S omámenou Megan se mu podaří uprchnout. Začíná horečné pátrání po unesené. Poté, co Soneji ukryje dívku na své lodi, zavolá Alexovi: chce, aby se dal znovu do práce, a naráží na tragédii, která ho nedávno postihla. Ve schránce mu nechává botu Megan, kterou rodiče ihned identifikují. Vyšetřování vede Ollie McArthur, jemuž se nejprve spolupráce s Alexem nezdá, ale matka unesené, Elizabeth Roseová, mu očividně věří. Brzy dostává Alex posilu v podobě Jezzie Flanniganové, která byla spolu s Benem Devinem pověřena ochranou obou prominentních dětí a nyní si vyčítá, že zklamala. Společně si prohlížejí školu, třídu, ve které Megan naposledy seděla, a také kabinet učitele Sonejiho. Policie podrobí jeho počítač zkoumání a zjistí, že byl vybaven odchytávačem textu, který mu umožňoval přístup k Meganinu chatu. Dívenka si nejčastěji psala se svým velkým kamarádem Dimitrijem. Podle několika na pohled podivných indicií a vlastní intuice dojde nakonec Alex Cross k závěru, že Soneji chtěl únosem napodobit muže, který byl kdysi obviněn z únosu malého synka Charlese Lindbergha. Je přesvědčen, že na sebe chce upozornit média, stát se jakousi „legendou“. Z údajů v počítači také policisté zjistí jeho adresu. V domě se najde mnoho fotografií Megan a její rodiny a podrobný plán školy. Zdá se, že Soneji se na únos připravoval dva roky. Použil speciální blány na ruce, aby nezanechal otisky, a na obličeji měl masku z průhledné pryže a falešný vous, takže vypadal jinak… Megan, zavřená na lodi, vymýšlí, jak utéct. Způsobí výbuch vařiče, skočí do vody a plave ke břehu, odkud jí spěchá na pomoc mladý rybář. Toho Soneji nemilosrdně zastřelí a Megan odvede zpět na loď. Alex mezitím přemýšlí, proč si Soneji vybral k únosu Megan, dceru vcelku neznámého senátora: na případ se brzy zapomene a jeho „sláva“ pomine. A pak pochopí: přes Megan se chtěl Saneji dostat k Dimitrijovi. A skutečně: Soneji se na internetu vydává za Megan a vyzve chlapce, aby šel ven k telefonní budce a opustil přísně střežený dům. Sám zabije dva policisty, vezme si uniformu a k budce přijíždí v policejním autě. Alex Cross, který hlídá poblíž s Jezzie, naštěstí zasáhne včas: chlapec je nezraněný, ale Sonejimu se podaří uprchnout. Cestou zabije dalšího policistu a zmocní se jeho vozu... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (201)
Zase je protivník zatraceně chytrý, takže vyhlášený policejní psycholog Alex Cross má co dělat. Bohužel po první slibné polovině se musíme vypořádat s tím, že se nám z toho stává přehlídka „šokujících“ odhalení, se kterými si scenárista neví moc rady. Některé motivace jsou hodně chabé až naivní, jindy sledujeme docela solidní psychothriller. Za lecčíms zřejmě stojí mnoho přetáčených scén (producenti nebyli s první verzí spokojení), naštěstí spolehlivý Morgan Freeman leccos zachraňuje. ()
Tento film se tváří lepším, než ve skutečnosti je a po určité době sledování se začnou silně obnažovat jeho slabé stránky, které jsou sice místy umně schované, ale pozornější a náročnější divák, je musí zákonitě brzo prokouknout. Konec konců sám začátek napoví, že tohle nebude uplně to pravé ořechové. Na druhou strany triky nejsou to hlavní co u filmů tohoto typu hledám, ale přece jen je určitá hranice stravitelnosti. Celý děj je více méně chaotický, místy nelogický a hlavně hodně prostoduchý. Závěrečné rozuzlení je již brak nejvyššího kalibru. Autoři evidentně tápali a nevěděli, jak to utnout, tak vymysleli naprosto předvídatelný závěr, kterému se lze jen upřímně vysmát. Dvě hvězdy za Morgana, zbytek splachuju do záchodu. ()
06. 05. 2007: Po shlédnutí filmu jsem si řekl, že si knížku asi nepůjčím (i když jinak mám od Pattersona přečteno mnoho). Nicméně po přečtení komentářů to nakonec asi zkusím. Tady se mi líbil akorát Morgan Freeman a to, že v souladu s předlohou jezdí ve "stařičkém Porsche". Koukat se na to dalo, ovšem poslední půlhodinu jsem hodně často koukal na hodiny... ()
Asi nejzajímavější pro mě bylo zjištění, že tenhle film byl natočen 6 let po filmu Sedm. Po celou dobu jeho sledování jsem měl totiž pocit, že ta časová posloupnost musí být opačná. Před tím, než jsem se podíval na ČSFD, bych dal ruku do ohně za to, že tohle je z první poloviny 90. let. Ještě i Morgan Freeman tu vypadal mladší; v mnoha ohledech to působilo jako jeho generálka na zmiňovaný Fincherův snímek. Kdybyste na tenhle film náhodou někdy narazili (možnost, že by se na tohle někdo díval plánovaně, mi připadá velmi nepravděpodobná), dávám do pozornosti také speciální efekty a též práci s umělou krví (2,5*). ()
Trištvrte filmu to vyzerá ako ďalší priemerný thriller, ktorý stavia na osvedčených klišé a neponúka nič nové, ani zaujímavé. To si určite uvedomoval aj scenárista a tak na záver prichystal nečakaný zvrat, ktorý ale na mňa vôbec nezapôsobil šokujúco, ako to asi bolo zamýšľané, ale tak nejako umelo vykonštruovane, rovnako tak na mňa pôsobila väčšina postáv, vrátane tej Freemanovej. Proste si myslím, že toto sa veľmi nepodarilo. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (15)
- Ručná zbraň Alexa Crossa je poniklovaná Sig-Sauer P226. Morgan Freeman tiež použil túto zbraň vo svojej úlohe Alexa Crossa vo filme Zberateľ bozkov (1997). Piištoľ Jezzie (Monica Potter) je Smith and Wesson 3913. (Arsenal83)
- Režisér Lee Tamahori sa rozhodol nenakrútiť typický film o sériovom vrahovi, ale namiesto toho sa pokúsil o niečo podobné filmom Dona Siegela. (Arsenal83)
- Scéna hádzania výkupného cez okno idúceho vlaku pochádza z knihy Jamesa Pattersona "Roses Are Red". (elanius)
Reklama