Reklama

Reklama

Gangy New Yorku

Trailer 1
USA / Itálie, 2002, 166 min

Režie:

Martin Scorsese

Hudba:

Howard Shore

Hrají:

Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz, Jim Broadbent, John C. Reilly, Henry Thomas, Liam Neeson, Brendan Gleeson, Gary Lewis, Stephen Graham (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v New Yorku v letech 1846 až 1863. Irští přistěhovalci a původní britští a holandští osadníci se formují do pouličních gangů, aby převzali kontrolu nad organizací života a obchodu v jeho ulicích. Film se soustřeďuje na dva nejdůležitější gangy. Dead Rabbits („Mrtvé králíky“) a Native Americans („Rodilé Američany“). Ústřední postavou je mladý Ir Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio), který chce pomstít smrt svého otce (Liam Neeson), bývalého vůdce gangu Dead Rabbits. Mužem zodpovědným za jeho vraždu je Bill přezdívaný Řezník (Daniel Day Lewis), hlava konkurenčního gangu Native Americans. Roku 1860 je Vallon propuštěn z vězení a postupně nahradí svého otce v roli vůdce gangu. Jeho hlavní myšlenky ale patří pomstě. Plán mu však zkomplikuje vztah ke krásné ale nevyzpytatelné kapsářce Jenny Everdane (Cameron Diaz)... (Intersonic)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (768)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Gangy jsou docela dobrý a nadprůměrný hollywoodský historický velkofilm, ale na Martina Scorseseho je to trochu ploché a poněkud málo přesahující běžnou naraci filmu. Celý snímek je dost plastický, výpravný, ale na to, že ho Martin Scorsese nosil v hlavě a připravoval snad dvacet let, jsem čekal skutečně něco jiného, trochu jiný kalibr... Takhle skončil někde na úrovni Scottova Gladiátora, mistrná režie, bravurně zvládnuté řemeslo, úžasná práce s herci, ale hlubšího významu a mnohovrstevnatosti se nedočkáme... Chybí tomu ona příslovečná Martyho příchuť výjimečna... ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Vyjadřovat se historickými filmy k problémům současnosti mi nepříjde zrovna nejlepší nápad. Ovšem když je takový nápad zabalen v režijně vyzrálém a velkolepém pojetí, nelze než zírat. Scorsese je stále ve výtečné formě. Day-Lewisův výkon mi neustále připomínal DeNira, pro kterého byla nejspíš role Řezníka Billa určena. Každopádně abych to shrnul - přes všechny výtky je to snímek, který musí filmový fanda vidět. ()

Reklama

InJo 

všechny recenze uživatele

Tak trochu nedomrlý pokus o komplexní mix historického dramatu a dobového gangsterského eposu (který ale Scorseseho nijak enormně nepřipomíná), jemuž chybí ten správně "scorseseovský" tah na bránu a punc jedinečnosti a nezapomenutelnosti, neboli hlavní domény mistrových největších klasik. Za zmínku však rozhodně stojí geniálně ztvárněný úvodní masakr (nezvykle zvolená hudba mu dodává nehorázný šmrnc), nedostižný Daniel Day-Lewis, slušná výprava a úžasný závěrečný song od U2. 80 % ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Že se organizovaný zločin hodně podílel na budování americké společnosti, a to nejen v době prohibice, je obecně známo a o sepětí amerických politických elit na komunální úrovni s podsvětím by se daly natočit sáhodlouhé seriály, které by přitáhly pozornost davů a přitom by se vůbec nemusely odklánět od skutečnosti. Scorsese mohl pochopitelně natočit velkolepý příběh, aniž by musel používat tak nadsazených prvků jako v případě Gangů New Yorku. Už úvodní scéna bitvy mezi dvěma klany vypadá jak z nějaké temné středověké fantasy plné postav, které jakoby před minutou opustily sadomasochistický dýchánek. Je to celé strašně natočené na efekt, s brutálním násilím a nadsázkou, která by se hodila spíš do komiksu. Co funguje dokonale, je scéna, ze které opravdu dýchá sice romantizující, ale přece jen historie nejslavnějšího amerického velkoměsta. Solidní je také herecké obsazení v čele s Leonardem DiCapriem a Danielem Day-Lewisem. Od režiséra formátu Martina Scorseseho bych ale čekal něco víc než kostýmní historku s béčkovým námětem stavícím na v téhle podobě nikdy neexistujících rituálech podsvětí a jejich glorifikaci. Skutečnost byla nepoměrně přízemnější. Celkový dojem: 60 %. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Krev musí na čepeli zůstat“ Bude se SPOILERovat. Scorsese se vydal hloub do minulosti a zároveň navázal na Mafiány a Casino, oproti kterým mají gangy o něco tradičněji vystavěný příběh, jakkoli netradičně zachycující hned dva vzestupy a pouze jeden pád. Ulice, do nichž je děj zasazen, jsou tentokrát opravdu špinavé a prasata v souvislosti s nimi nemusíme zmiňovat jenom v přeneseném významu. Dobře by do nich zapadli Dickensovi hrdinové. Jeden takový ostatně stojí v centru vyprávění (a sám k nám neodmyslitelným voice-overem promlouvá). Na rozdíl od Olivera Twista se své oběti neučí okrádat, nýbrž řezat, bodat a sekat. Přísnou katolickou výchovu (jak jinak) poznamenaný Amsterdam Vallon je nám průvodcem. Skrze něj se dovídáme, co se dělo, když si jistá společenská vrstva v New Yorku žila poslední roky svého věku nevinnosti. Mladý hrdina slouží jako předzvěst blížícího se konce éry mužů, kteří chtěli mít vždy poslední slovo, ačkoli uměli jenom bojovat a jakákoli diplomacie jim byla cizí. Poté, co se rozkouká a včlení do gangu, může začít realizovat svůj hlavní cíl – pomstít otce. Aby toho dosáhnul, musí zabít jinou otcovskou figuru (s níž hezky oidipovsky sdílí jednu ženu), psychopatického řezníka, který se obléká jako Willy Wonka (ač ho jinak barevně charakterizuje ďábelsky rudá), a příliš nerozlišuje mezi masem lidským a zvířecím. Teprve nezdařený atentát a následující potrestání vyléčí protagonistu z jeho sobeckosti a přimějí ho zasáhnout do dějin výrazněji. Film po Amsterdamově zmrtvýchvstání začíná nanovo, čím je odůvodněna rozmáchlá stopáž. Stejně jako ostatní postavy je ale Amsterdam opakovaně konfrontován s tvrdým faktem, že jeho problémy a jim vedená žabomyší válka pozbývají na významu (který mu egoističtí muži přikládají) ve stínu paralelně běžících velkých dějin a války občanské. Dění ve Five Points je zároveň lokálním odleskem událostí celostátních: na obou úrovních proti sobě válčí dvě Ameriky. „Čistá“ Amerika konzervativních starousedlíků a nová, multikulturální Amerika přistěhovalců. Vítězství druhé z nich předznamenalo, jak bude o pár desetiletí později vypadat nejenom New York, nýbrž celé Spojené státy (k hledání dalších politických paralel vybízí postava Řezníka, který si bere trochu z rozdělitele lidu Abrahama Lincolna a trochu z George W. Bushe, jiného mocipána sjednávajícího pořádek strachem). Prolnutím minulého a přítomného film ostatně jenom nekončí, ale také začíná, byť v úvodní řeži zastupuje současnost pouze nediegetická hudba. Není zřejmě nutné dlouze se rozepisovat o Scorseseho režisérské zručnosti. Přesně ví, kdy použít prolínačku, kdy nadhled, kdy podhled a kdy jump cut, aby film šlapal a zároveň nesl nezaměnitelný autorský rukopis (ani tentokrát nechybí představení prostředí v jednom dlouhém záběru à la dokumenty direct cinema). Jako důkaz za všechny nechť poslouží boxerský zápas s bezchybně načasovanými střihy mezi záběry v polocelku, kdy se zápasníci pohybují, a detaily, kdy si uštědřují rány. Scorsese opět prokázal ohromující cit pro detail, schopnost proniknout pod kůži jakkoli vzdálenému (ať časově, či kulturně) místu a době. Namísto televizních záběrů a dobových písniček (třebaže ani ty nechybí) používá letáků a novinových článků z probádávané periody. Autentický je rovněž slang pouličních živlů a dojem jiného času ruší hlavně slavní herci. Čím samozřejmě nechci ani naznačit, že bych si nevychutnal kupříkladu Day-Lewisovo poklepávání kudlou po vlastním skleněném oku. Gangy New Yorku jsou velkým filmem, jenž se nebojí ukázat, že ruce, které vybudovaly současnou Ameriku, byly pořádně zaneřáděné krví. Závěr je s ohledem na post-eleven ovzduší vzniku mírnější, než by si Scorsese jindy dovolil, ale trocha něhy má myslím po dvou a půl hodinách epických jatek své opodstatnění. 85% Zajímavé komentáře: golfista, Lima, kiddo, Melies, Visáč, gudaulin, DDT DDT, Vronsky , Triple H , Trias () (méně) (více)

Galerie (56)

Zajímavosti (42)

  • Nápad na zfilmování tohoto příběhu nosil Scorsese v hlavě již od roku 1978. Inspirací mu byla stejnojmenná kniha Herberta Asburyho z roku 1928. (oje)
  • Martin Scorsese nechal v římských atelierech Cinecittà vybudovat ulice New Yorku 19. století. Na kulisy se byl podívat George Lucas a prohlásil, že by mu nedělalo problém vytvořit stejné město s pomocí počítačových efektů. (Petr23)

Související novinky

Daniel Day-Lewis ohlásil herecký důchod

Daniel Day-Lewis ohlásil herecký důchod

21.06.2017

Kdyby se dával dohromady seznam nejlepších žijících herců, stoprocentně by na něm nechyběl Daniel Day-Lewis. Šedesátiletý držitel tří Oscarů je legendou, která do svých rolí dává úplně všechno, a… (více)

DiCaprio krutým zabijákem

DiCaprio krutým zabijákem

12.08.2015

Gangy New Yorku, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov a Vlk z Wall Street. Pětice společných filmů Leonarda DiCapria a Martina Scorseseho je impozantním odkazem, který se již brzy rozšíří o šestý… (více)

Slávni režiséri pre UNICEF

Slávni režiséri pre UNICEF

02.05.2005

Štúdio MK Film Productions za podpory medzinárodnej organizácie UNICEF nakrúca poviedkový film ALL THE INVISIBLE CHILDREN, ktorý bude pozostávať zo siedmych krátkych filmov od rôznych režisérov, z… (více)

Reklama

Reklama