Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Cruise, Colin Farrell, Samantha Morton, Max von Sydow, Patrick Kilpatrick, Kathryn Morris, Lois Smith, Peter Stormare, Jessica Capshaw, Tim Blake Nelson (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V nedaleké budoucnosti ve Washingtonu D. C. byl spuštěn program PreCrime, který byl založen na tom, že tři tak zvaní tušitelé předpovídali vraždy, které se měly stát v nejbližších dnech. Policie pak vrahy zatkla dříve, než mohli vraždu uskutečnit. Tušitelé byli sourozenci. Děvče se jmenovalo Agáta a dvojčata Artur a Dash. Vědci přišli na to, že vidí vraždy v okruhu 160 kilometrů několik dní před tím, než se mají stát. Po dobu programu byli naloženi v mléčné lázni a za tuto dobu si nic nepamatují. Po skončení programu byli tušitelé přesunuti na ostrov, kde měli v klidu žít. Dash se ale nesmířil s tím, že by nemohl díky svým vizím pomáhat, a tak se vrátil do Washingtonu D. C. a snaží se zabránit vraždám. Sám má ale jen malé útržky. Agáta toho viděla o mnoho více a Artur zase předvídá jména. Říkalo se, že Dash byl z nich nejslabší, viděl jen detaily vraždy. Dash se nyní snaží zabránit vraždě, vidí, že je nějaká žena vyhozena z okna. Podle nápisu na budově zjistí, kde to je, a jede tam, ale už je pozdě. Žena právě vypadává z budovy. Na místo přijíždí policistka jménem Vega. Ta rekonstruuje čin a přitom najde pod kuchyňskou linkou schovanou dceru zavražděné. Dash chce pomoct s vraždou a vyhledá Vegu. V uličce jí předá identikit pachatele, který nakreslil, a nato zmizí. Vega se poté baví se svým šéfem Blakem. Moc s ním nechce spolupracovat, protože byl povýšen na její úkor. Blake jí řekne, že oběť byla sestra v zařízení pro bývalé vězně PreCrimu. Ti mají často poškozený mozek a jsou ve speciálním zařízení. Počítač najde Dashův identikit. Vrah je Sam Adrangi. Pracuje v ocelárně a detektivové ho jdou zatknout. Když to zjistí, zabije se dřív, než z něj něco dostanou. Dash mluví po telefonu s Agátou a ta mu jeho aktivity vytýká. Vegová a Blake neví, jak dál. Vegová si najde podle fotky z budovy Dashe a vyhledá, kde se nyní pohybuje. Když ho najde, chce vědět víc. Dash se přizná, že je tušitel, pak vidí další vraždu. Podle obrázku pozná, že obětí je žena kandidáta na starostu Petera Van Eycka. Van Eyck byl zástupce šéfa PreCrimu a má nepřátele mezi bývalými vězni. Vegová a Dash pak mluví s Van Eyckem. Ten jim řekne, že chystá nový systém předcházení zločinů založený na predikci počítačů, který se jmenuje Hawkeye. Vedle Adrangiho postele leží jiný muž jménem Rutledge, který na střeše ovládá holuby pomocí mozkových implantátů. Za Rutledgem dochází jeho dcera Liz, ta vezme Dashe a Vegu na střechu. Vega na něj zatlačí a Rutledge uteče. Dash pak jde na návštěvu k Veze. Dash a Vega potřebují pomoc, a proto jdou za Wallym, který se staral o tušitele, když byli v PreCrimu. Wally má zařízení, pomocí kterého přehraje Dashovu vizi do počítače. Ale ani to nepomůže. Dash jde proto za bratrem Arturem... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (922)
Spielberg opět v plné formě. Technická dokonalost (triky, hudba, kamera) nepřekvapí, ale tentokrát se mohl po delší době opřít i o výborný a propracovaný scénář. Je to skvěle komplikovaná sci-fi, při které mají mozkové závity co dělat, párkrát jsem vůbec neodhadl, jak bude film pokračovat. Moc se mi líbili špivouci a oční lékař Peter Stormare. Problém je závěr - ale to je problém většiny Spielbergových filmů (je to podobné jak když v nerežisérské verzi Blade Runnera na konci vysvitne sluníčko). ()
Když Steven Spielberg šlápne na půdu sci-fi, tak to pokaždé stojí za to, protože tento žánr mu prostě sedí. Tentokráte se nejedná o mimozemšťany, jde o příběh z budoucnosti, která je zde vykreslena naprosto skvěle. Uchvátili mě některé výdobytky doby, jako scanner očí, auta budoucnosti či letouny, kterými se Cruise a spol. přesouvali na záchranné akce. Ale je toho víc, vůbec celá myšlenka PreCrimu je zajímavá. Důležitý je příběh. Minority Report není pouze hezká slupka s prázdným obsahem - dějová linka je zde neméně důležitá a také povedená. Nemám filmu moc co vytknout, ani těch zhruba 140 minut nebylo příliš, protože film pěkně utíká. Takže spokojenost, jak už to u mě se Spielbergem bývá. ()
Přemýšlel jsem, jestli dát tři nebo čtyři, ale špatný konec jsem nakonec přestal vnímat. Spielberg se tentokrát opravdu vytáhl. Už jsem ani nevěřil, že by se mi od něj něco opravdu líbilo a ejhle, Minority Report. Pravda, mnoha svým nešvarům se nevyhnul ani při té lepší části tohoto filmu (prvních 100 minut). Mezi jeho nešvary podle mě patří ta neuvěřitelná přetechnizovanost a změna lidstva za ubohých padesát let, to jeho futuristické hračičkovství, který je nakonec naprosto nevyužitý a vlastně pro film i zbytečný. Za padesát let celej Washington nikdo od základu nepřestaví. Náš svět nejspíš bude i nadále, jako ostatně vždycky, spíše smíšeninou mnoha různých stylů, doslova patlaninou tisíců barev a ne velkou jednobarevnou šmouhou unifikovaných obytných jednotek. Největším problémem celýho filmu je opět zbytečný a nevěrohodný happyend a navíc docela snadno předvídatelný. Nebýt jej, dal bych Spielbergovi první plný hodnocení a dokonce bych MR bral jako SF klasiku a to jen pár let po vzniku. Jenže k té klasice chybí opravdu úderný závěr, nějaká vymyšlená pointa, špek, něco, co by tam dal Dick, ale ne Spielberg. Trvalé snímání přes tmavé filtry dodává budoucnosti jistou pošmournost a filmu atmosféru nepříliš světlých zítřků. Ale atmosféru Dicka tu moc nehledejte. Jeho paranodní strach před sledováním, strach, že každý je agent, že agentem může být i sto let mrtvá babička, jeho nedůvěra vůči nikomu kromě sebe sama, to tu prostě není. Ale i tak se tentokrát Spielberg vycajchnoval. Chtělo by to, aby měl taky nějakou paní Hitchcockovou (jako Alfréd), která by mu řekla, že tohle do oběhu pustit nemůže, že Vivien Leigh v té sprchové scéně mrká a to ve chvíli, kdy mrkat prostě už nemůže. Jenže nikoho takovýho asi nemá a tak ten konec kvalit Hitchových konců nedosahuje. Pokud opravdu hutnou dickovku, tak toto ()
Při shlédnutí Minority Report si člověk uvědomí, jak žalostně na tom žánr sci-fi momentálně je. Opravdu dobrých sci-fi snímků je pomálu. O to víc si musí člověk vážt, že se občas objeví něco velmi nadstandartního. Všechny tři Spielbergvo sc-fi natočené po roce 2000 patří k tomu nejlepšímu co v této době v žánru vzniklo. Technická stránka je bezchybná, příběh se omezil na obyčejný thriller, což mi zpočátku vadilo, ale vzhledem ke stavu sci-fi dnes musím dát plný počet. ()
Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Jeden z mých oblíbených, Spielberg prostě umí. "Zločin může být předpovězen." Trailer: http://www.csfd.cz/film/8647-minority-report/videa/ ()
Galerie (147)
Zajímavosti (51)
- Ve scéně v obchodním domě je možné slyšet slavnou píseň "Moon River" z filmu Snídaně u Tiffanyho (1961). (Ištván87)
- Severoamerické tržby byly 132,1 milionu amerických dolarů, celosvětové pak skvělých 358,4 mil. (NIRO)
- Nakrúcanie trvalo od 22. marca do 18. júla 2001. (Greenpeacak)
Reklama