Obsahy(2)
Tlačítko "REC" stiske mladá televizní reportérka a její kameraman, kteří natáčejí noční směnu v místní požární stanici. Po chvíli přijímají hasiči tísňovou výzvu staré ženy, která je uvězněna ve svém domě. Když dorazí na místo, ozve se strašidelný křik. Tím začíná dlouhá noční múra a unikátní dramatická televizní reportáž. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 515)
Chladnokrvná zombie vyvražďovačka, ktorá nemá zľutovania s divákovými nervami a tie má napäté až do strhujúceho finále. Je vôbec možné natočiť za ani nie 2 milióny taký suverénny horor?! Všadeprítomný chaos, panika, hrôza a napätie to maximálne korunujú. Kto podobné ingrediencie miluje, bude nadšený, ja sa aj po niekoľkých hodinách snažím ten hrozný zážitok absorbovať. ()
Inu, tak jsem konečně shlédnul hororovými fanoušky vyzdvihovaný Rec a musím přiznat, že jsem vzhledem k vysokému hodnocení na ČSFD a nadšeným komentářům poněkud zklamaný výsledkem. Částečně za to může i to přehnané očekávání, protože o vyloženě špatný film určitě nejde. Jen jsem čekal, že u filmu s 80 % hodnocením by mělo jít o originální téma, příběh nebo opravdu kvalitní zpracování. Zklamal mě jednak námět, protože ze záhady se posléze vyklubala jedna z přemnohých verzí zombijského hororu a už jsem ve svých komentářích psal dřív, že zombie mě prostě neděsí, resp. jako hororová tématika mě nezajímají. A zklamalo mě i provedení, protože téma Rec zásadně neinovuje, jenom lehce modifikuje pseudoreportážním stylem, který se už před časem objevil v Záhadě Blair Witch. Zmíněný film sice Rec svou profesionalitou překonává o několik řádů a je na něm vidět, že ho štáb natáčel vysloveně s chutí, je v něm spoustu energie a vzhledem k tomu, co divákům nabízí, nemá hluchá místa, nicméně na čtvrtou hvězdičku to nestačí. Na to se v něm objevuje až příliš mnoho klišé. Protože už mám něco nakoukáno, v podstatě přesně vím, kdy kdo na někoho skočí a který z hrdinů zařve jako následující. Vyhovovalo by mi, kdyby se tvůrci vydali jinou cestou, protože k rozpoutání strachu bohatě stačí izolace v obklíčeném domě, strach z neznámého nebezpečí, nejistota, klaustrofobie a rychle se šířící paranoia. Člověk se, jak známo, nejvíc bojí toho, co nezná. Nejatmosféričtější pro mě byly záběry z podkrovní laboratoře a lekl jsem se jednou, když spadly padací dvířka... Na Rec je sympatické obsazení - ne že by se v něm objevovaly zjevné herecké talenty, na to tenhle druh filmu nedává prostor, ale je příjemné vidět neznámé tváře a ne se koukat na stále ty stejné ksichty několika hereckých hvězd. Vyloženě mě obtěžovala ruční kamera, která sice pochopitelně v příběhu hrála zásadní roli, ale většinu stopáže se třásla naprosto zbytečně a kazila dojem. Kameraman měl být profík a kdyby mi něco podobného ve stylu záchvatu padoucnice kombinovaného s absťákem pokročilého narkomana předvedl v reálu, nevyhodím ho, protože bych ho rovnou zabil... Celkový dojem: 55 %. ()
Skvělá dramaturgická výstavba, precizní užití formátu a skvěle civilní postavy (narozdíl od schematických figur v americkém remaku "Karanéna"). REC de facto převrací princip Záhady Blair Witch - zatímco tam kamera omezovala pohled a nechávala vše na divákově představivosti, zde se kamera (příznačně vedená televizním kameramanem hnaným senzacechtivou reportérkou) staví do ideálních pozic, aby divákům nabídla nejlepší pohled na akci. Proto také REC tolik nenapíná, ale naopak představuje dravou adrenalinovou jízdu plnou ataků a primárních atrakcí. Jedinou slabinou filmu je vysvětlovací pasáž, která zbavuje vyprávění mystéria a naopak do něho vnáší pochybnosti stran vnitřní logiky. ()
[REC] je návrat k podstatě zombie subžánru, k společensko-kritické reflexi, kdy dění sledujeme z pohledu kameramana dokumentujícího nastalou situaci - stejně jako v Reevesově CLOVERFIELD anebo ve stejném (sub)žánru u Romera v DIARY OF THE DEAD._____ Expozice je dostatečně dlouhá na to, abychom se seznámili s postavami a byli uvrženi do akce, a tentokráte se nedokumentuje proto, že jsou tím lidé posedlí - jako v CLOVERFIELD - či proto, že se jedná o filozofické vyjádření - jako v DIARY OF THE DEAD, ale z toho důvodu, že se tohle musí zaznamenat, jinak by tomu nikdo neuvěřil a nikdo jiný to za ně neudělá._____ [REC] se navrací do dob NIGHT OF THE LIVING DEAD a těchhle klasik žánru, když nám ukazuje, že ti, kteří nás mají chrání - ať už policisté anebo vědci - nás nakonec oddělají. Stylistická promyšlenost, která ale působí autenticky a vytváří si zajímavá alibi na kompoziční nedostatky je obdivuhodná, atmosféra filmu pohlcující a lekačky natolik efektivní, že jsem se z nich vzpamatovával ještě dlouhou dobu. Možná lepší než CLOVERFIELD, který se musel přizpůsobovat na žánrové požadavky katastrofických filmů. Španělsko mi poslední dobou dělá vyloženou horrorovou radost... ()
Apache: "Víš jak se bojím u horrorů. Tak u REC jsem se nebál. Katastrofa. Já se všeobecně asi bojím spíš u pomalých filmů." Obitus: "Upřednostňuješ budování atmosféry. To já taky." Apache: "Jo. Jak je to rychlé a zběsilé, tak se ten strach ani nemá čas dostavit. A tohle bylo na mě rychlé, zběsilé a navíc kurevsky rozmazané." [Tolik výňatek z jistého rozhovoru po icq.] Myšlenka na zombie film snímaný dokumentární kamerou už tu byla hodně dlouho, a bylo jen otázkou času, kdy se toho někdo chopí. Slyšel jsem zvěsti, že kromě Balaguera tak nedávno učinil sám Romero (na jehož Diary of the Dead jsem zvědav). [PS:Údajně se verze REC, kterou jsem právě zhlédl, liší od té oficiální. Až uvidím tu pravou ořechovou, možná změním i hodnocení. Zatím tedy takhle.] ()
Galerie (52)
Zajímavosti (26)
- Ve scéně, kdy mladý požárník spadne ze schodů, žádný z herců nevěděl, že se tak stane. Všichni si mysleli, že došlo k nehodě při natáčení. Zděšené reakce herců jsou tedy reálné. (POMO)
- Po celou dobu sledování filmu není možné spatřit tvář kameramana, na rozdíl od amerického remaku. (Freemantle)
Reklama