Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Benedict Cumberbatch, Anton Yelchin, Bruce Greenwood, Peter Weller, Alice Eve (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V roce 2009 představil tvůrce J. J. Abrams (seriál Ztraceni, Star Wars: Síla se probouzí) novou filmovou podobu legendárního Star Treku. Celá sága se vrátila na úplný začátek, kdy se na palubě nejmodernější hvězdné lodi U.S.S. Enterprise setkala dvojice hlavních hrdinů, budoucí kapitán James T. Kirk (Chris Pine) se svým pozdějším prvním důstojníkem Spockem (Zachary Quinto). Moderní filmové zpracování v podobě výpravného intergalaktického dobrodružství se setkalo s vřelým diváckým přijetím a už o čtyři roky později se vesmírná posádka vrátila v dalším pokračování ve filmu Star Trek: Do temnoty. Jak napovídá samotný název, tentokrát se jedná o velmi náročnou a nebezpečnou misi. Posádka vesmírné lodi Enterprise dostává za úkol dopadnout záhadného vesmírného teroristu Johna Harrisona (Benedict Cumberbatch). Ten se po teroristickém útoku na archiv Hvězdné flotily ukrývá na nepřátelské klingonské planetě a hrozí, že se mu podaří rozpoutat ničivou válku, která může zničit celý vesmír. (Česká televize)
(více)Videa (36)
Recenze (1 552)
Ač musím říct, že Blockbustery jsou mým nejoblíbenějším žánrem vůbec, tak u Star Treku jsem poprvé zažíval lehčí nudu a zklamání. Co to je za nepořádek! Pronásledování, skákání, exploze, opět skákání, terorismus, úmrtí, vzkříšení, další exploze, klišovité starship souboje, oldschool scény, degradace, povýšení. Ale: žádná výprava, žádné tajemství, žádné lidstvo, žádné vzrušení, žádné tempo, žádný zázrak, žádné budování napětí, žádná originalita, žádné vyvíjení postav. Chyběla tomu štáva. 65% ()
Abrams má ten dar, že člověku jako jsem já dokáže plnit sny, které už zdánlivě vymizely s nemilosrdně přibývajícím věkem a nárůstem životních i diváckých zkušeností. Ta výbušná směs dětské naivity, hrdinského patosu, vytříbeného vyprávění a gigantických vesmírných korábů je v zásadě jen drobnou aktualizací žánrových vzorců a propriet z dob minulých, které jsou ve mně možná až překvapivě silně zakódovány. Jinými slovy, jen u tohohle můžu být zase malý kluk, který vyletí nadšený z kina, řekne že to bylo boží a zbytek světa je mu v té chvíli naprosto ukradený. ()
Zhlédnuto v (3D) kině. Prakticky stejný případ, jako u jedničky. Na film jsem se opravdu těšil, trailery slibovaly neskutečnou podívanou a výsledek mě zklamal. Po skončení filmu jsem uvažoval o mírnějším hodnocení, a že bych to na těch 70 % nějak vytáhl, ale když jsem o filmu přemýšlel, tak jsem si uvědomil, jak je vše nevýrazné. Příběh je prakticky totožný s jedničkou (jeden příklad za všechny, pamatujete, jak v jedničce se Kirk náhodou dostane na palubu Enterprise i když tam nemá co dělat? Tak tady se asi na 10 minut musí vyrovnat s tím, že už není kapitánem, ale prakticky okamžitě se jím zase stane. Zkrátka tvoří se zde falešné napětí, které nefunguje i proto, že víme, že on tam prostě musí být) vše je opravdu předvídatelné (co která postava udělá) a jediný zvrat pro mě bylo odhalení identity Benedictovy postavy. Mimochodem Benedict podal skvělý výkon, ale myslím, že mu mohli dát více prostoru, přišlo mi, jako by se nevyužil plný potenciál jeho postavy. Vše ostatní na mě působilo moc genericky, a právě proto se začínám bát, že právě J. J. má na starosti nové Star Wars. Možná jsem jen nebyl v dobré náladě, možná na mě působilo i zklamání z toho, že 3D stálo za nic, každopádně dám tomuto filmu ještě jednu šanci, až vyjde na Blu-rayi, tak si jej seženu a mrknu na něj znovu. Přeci jen i ta jednička se mi líbila více napodruhé… 60 %. ()
Jednou za čas ta umírněnost prostě potěší. Sequelová pravidla sice diktují, že musí mít pokračování všeho víc. Abrams na to ale zvysoka kašle a raději servíruje stejně soustředěnou podívanou jako minule, v níž kloubí humor, drama i výživnou akci v tom správném letním poměru. V kupě trikové lahody se mu tak opět daří cpát dopředu postavy, které jsou právem daleko důležitější než to, kolik lodí se na plátně objeví a jak rozsáhlou destrukci si způsobí. Je to víceméně throwback k tomu nejlepšímu, co nabízely starší filmové Star Treky. Přitom se ale nezapomíná na svižnost moderního blockbusteru a poctivý vesmírně-dobrodružný náboj, kteréžto v pohodě zajištují patřičný tah na branku. Výlet do temnoty tak sice přes půl hodiny hledá přesný způsob, jak navázat na jedničku. Jakmile do sebe ale všechno zaklesne a nová mise nabere řádně osudové obrátky, je z toho stejně dynamická, efektní a emocemi nabitá podívaná jako minule. Ve výsledku tedy znovu spokojenost, ačkoliv Abramsovi stále zůstává prostor pro zlepšení. Snad zmizí u Star Wars. (8/10) ()
Tak tenhle warp jednoduše ohnul čas a konformačně překlopil prostor, aby mě mohl vrátil o mnoho let zpět do dob, kdy jsem jako kluk stavěl z tisíců kousků lega vesmírné koráby a prolétával jimi skrz nohy jídelního stolu. Vynikající efekty, skvělí herci, nutno poznamenat, že film měl božího záporáka (scény s ním spojené jsou v podstatě vrcholy filmu). Nadšení a po dlouhé době plnohodnotná návštěva kina. Abramsovi prostě sci-fi sedí, hodně, hodně se těším na nové Star Wars! 190 miliönů dolarů(rozpočet)/447 miliönů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Galerie (149)
Zajímavosti (53)
- Studio Paramount Pictures žádalo po režisérovi J.J Abramsovi, aby film natočil ve 3D. Abrams naproti tomu chtěl natáčet klasicky ve 2D, ale za použití imaxových kamer. Nakonec se studio a režisér dohodli na kompromisu, díky čemuž vznikl první film v historii, jenž byl natočen ve formátu IMAX a následně byl převeden do 3D v postprodukci. (Caszidy)
- Scenáristé Roberto Orci a Alex Kurtzman prozradili, že měli dilema, zda ve filmu poslat hlavní hrdiny proti novému padouchovi, nebo jim v duchu startrekovské tradice postavit do cesty vesmír a jeho tajemství samo o sobě. (Caszidy)
- Podle J.J. Abramse byl koncept alternativní reality a cestování v čase dobře promyšleným trikem, jak příjit s úplně novými nebo změněnými příběhy. Sám myšlenku doplnil slovy: "Ten nápad, že se teď nacházíme na nové časové ose, nám umožňuje vzít jakékoliv ingredience z předchozích projektů, nebo přijít s úplně novými a z nich tvořit nové příběhy.“ (Caszidy)
Reklama