Kamera:
John Ashlee PratHudba:
Dario MarianelliHrají:
Ben Kingsley, Isaac Hempstead-Wright, Elle Fanning, Dee Bradley Baker, Steve Blum, Toni Collette, Jared Harris, Nick Frost, Richard Ayoade, Tracy Morgan (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V Sýrečkově není radno vycházet po setmění. Z podzemních doupat vylézají podivní tvorové zvaní Škatuláci, kteří kradou vše, co jim přijde do rukou. Jednou prý dokonce ukradli malého kluka! A právě tenhle ukradený klučina vám v dobrodružném a zábavném vyprávění prozradí, že to všechno jsou jen bohapusté lži a kecy v kleci. Tvůrci filmů Koralína a svět za tajnými dveřmi a Norman a duchové zase jednou popustili uzdu své vizuální fantazii a stvořili svět, do kterého se rád vydá každý. Každý, s výjimkou pana Chňapala. Tenhle nerudný chlap s alergií na sýr má se Škatuláky nevyřízené účty, a proto jim ani na chvíli nedá pokoj. Když je zrovna neloví, tak je aspoň pomlouvá. Tihle krabicoidní tvorové, nosící místo oblečení krabice od všeho možného, jsou ale velice plaší, a kdyby nepotřebovali kovové součástky pro svá udělátka, nikdy by své podzemní království neopouštěli. Lidí se bojí a drží se od nich co nejdál. Jedinou výjimkou je kluk jménem Vejce. Toho však za člověka nepovažují, protože ho jako mimino našli s krabicí naraženou na hrudníku, takže to logicky musel být taky Škatulák. Protože kořeny se zapřít nedají, podniká Vejce víc a víc dobrodružných výprav do světa lidí. Na jedné se seznámí s ďábelským plánem pana Chňapala, kterému představitelé Sýrečkova za pochytání všech Škatuláků přislíbili bílý klobouk jakožto symbol nejvyšší prestiže. Škatuláci potřebují pomoc. A ta přijde ze zcela nečekané strany. Jen aby nebylo pozdě. (CinemArt)
(více)Videa (26)
Recenze (161)
Glum neumřel v Hoře Osudu, ale našel si kamarády a ve městě Sýrečkov nadále pátrá po svém Milášškovi... Borcům z Laika Films hrozně fandím, už jen kvůli tomu, že převedli do filmového světa Gaimanovu Koralínu, sic napodruhé jim to s Para-Normanem tak úplně nevyšlo, ale The Boxtrolls je vrací zpátky do sedla, takhle roztomilé držtičky už tu dlouho nebyly. Příběh možná až moc jednoduchý, ale zároveň trefně temný, se skvěle, ehm, výbušným finále. A další plus za audiovizuální stránku, a tím nemyslím jen klasicky výborný soundtrack, ale hlavně dabing- Simon Pegg, Nick Frost nebo ajťák Richard "Moss" Ayoade. Škatuláci (btw po delší době pochvala českému distributorovi za český název) nezklamali, tudíž už teď se těším, s čím dalším přijde Laika příště. ()
Spousta lidí namítne, proč má mít pohádka pro malé děti tak ošklivé vizuálno, jako mají Škatuláci. Vždyť dětem se mnohem víc líbí postavičky, jako je Zvonilka a když je to namalované, tak nějak hezky a vesele... . Chyba lávky. Je to vnucování vkusu ze stejného ranku, jako když maminky kupují holčičkám růžové šatičky, nebo když tatínci, vyděšení, že si jejich synci chtějí hrát s panenkami, nakoupí klukům plastové roboty a auta... . Když jsem odcházel z kina, vnímal jsem rozporuplné reakce rodičů, kteří se opatrně ptali dětiček, jestli se jim to líbilo. Většina z nich dostala odpověď, které se podivili, ale stejně jako tatínkovi Winnie, který nikdy neposlouchal co říká, ani jim nepřipadalo důležité, se tím zabývat. Dospělí totiž většinou nemají potřebu/odvahu/nápad aspoň nakouknout za hranici, která dělí ten jejich svět, od světa dětí. A tak zatímco řeší ošklivou animaci a hnusné scény, děti vidí nenakašírovaný příběh, kterému moc dobře rozumí a ty větší, dost možná pokývou hlavou a ve scénách, které jejich rodičům připadají absurdní a přehnané, zcela jasně identifikují chování tuhle tatínka, tuhle sousedky... . Možná to tam není...ale já si ve Škatulácích našel mnohem víc, než jednoduchý příběh pro děti a myslím, že tomu pomohla i ta "Fimfárovská hnusoanimace". Srovnání s Mrtvou nevěstou ale není vůbec na místě...Škatulákům chybí nápady, morbidita...prostě Burton. Ale proč srovnávat? Škatuláci nabízí něco úplně jiného a je fajn, že je toho dost jak pro děti, tak pro dospělé. Stačí poslouchat. ()
První minuta animace mě moc nedostala, přece jen, stop motion loutková animace dnes není něco, co by bylo tak časté. O to více jsem za ni rád. A to hlavně v případě, že je to v dobrém příběhu. Tenhle je parádní, nápaditý, soběstačný a smysluplný. Má to emoce, má to skvělé postavy, má to nabitý děj. Byl jsem unešen a film si užíval. ()
Dej prechádza radom zvratov, ale dospelý sprievod cieľového diváka bude schopný každý z nich vopred vytušiť, teda nebude nikdy prekvapený. Na druhú stranu, štúdio zostáva verné ďalšej zo svojich tradícií a to uchopeniu pomerne infantilnej látky a jej vylepšenie hlbšími emóciami, náznakmi strachu a smútku, schopnými zaskočiť aj otrlejšieho rodiča. Škatuláci používajú všetky overené postupy, pridávajú niečo svoje a zďaleka sa vyhýbajú gýču. Obsahovo nie sú síce zase až tak odlišní od väčšiny dnešných detských príbehov, avšak ich hlas nemožno v dave prepočuť. Pochválim charizmatického záporáka a temnú atmosféru. ()
Rodiny... a hrdinové… mají různé tvary a velikosti… dokonce obdélníkové. Příběh o tom, jak se škatuláci vyoutovali. Get out of the closet… I mean boxes! Winnie Portley-Rind sice chyběly potoky krve a hory kostí, ale nechyběla dost gore mluva, upalování dětí, skupinové… aktivity nahých škatuláků, nebo bombastická sebevražda kouskem sýra. Travesty included… A přitom to bylo letos již druhé autentické, ač groteskní podobenství o rodinách a odlišnostech… A děckám se to líbí, protože tomu rozumějí nejlíp. A nechybí vymazlená před titulková scéna s existenciálním přesahem... ()
Galerie (63)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (14)
- Pro vytvoření mimiky jednotlivých loutek vzniklo více než 47 000 obličejů. K nim je nutné připočítat ještě 53 000 jednotlivých obličejových částí, z nichž 15 000 patřilo hlavnímu hrdinovi. (Janzic999)
- Své "starosti" si animátoři užili i s krabicemi, které tvořily těla Škatuláků. Vlastní krabice byly vyrobeny nejenom z lisovaného a tvrdého plastu, ale také z olova, lepenky a hutné textílie, címž vznikl poměrně složitý kostým. (ČSFD)
Reklama