Režie:
Desmond DavisScénář:
Beverley CrossKamera:
Ted MooreHudba:
Laurence RosenthalHrají:
Harry Hamlin, Burgess Meredith, Laurence Olivier, Claire Bloom, Maggie Smith, Ursula Andress, Jack Gwillim, Susan Fleetwood, Siân Phillips, Judi Bowker (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mocný bůh Zeus zničí království krále Acrisia jako trest za to, že dal vlastní dceru a jejího právě narozeného syna Persea svrhnout do moře. Zatímco poslední z titánů Kraken ničí království, Perseus, který je ve skutečnosti Diovým potomkem, i jeho matka, jsou bezpečně dopraveni na ostrov Serifos. Kalibos, syn bohyně Thetis, už takové štěstí nemá, protože ho Zeus změní v netvora jako trest za to, že vyhubil Diovo stádo létajících koní. O princeznu Andromedu, kterou si měl vzít za ženu, se tak sice mohl ucházet každý, jenže všichni zatím skončili na hranici, protože nedokázali uhádnout její hádanku a tím zlomit prokletí. Perseus, kterého Thetis z pomsty přenesla do fénického města Džopy, je okouzlen krásou Andromedy a rozhodne se ji získat. Využije magických zbraní, kterými ho vybavili bohové na příkaz Dia, a v nebezpečné noční výpravě se mu podaří odhalit odpověď na novou hádanku. Radost však netrvá dlouho, protože marnivá královna Kasiopeia urazí Thetis a bohyně žádá jako odplatu smrt pro Andromedu. Kasiopeia ji musí za třicet dnů na mořském břehu obětovat Krakenovi. Pouhých třicet dnů má tak Perseus na to, aby své milované zachránil život. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (819)
Velkofilm vzdávající hold mýtům antického Řecka, a také slavným filmům o Sidibádovi, Jásonovi a jim podobným - a jakýmsi interním způsobem i jejich filmověřemeslnému otci, Rayi Harryhausenovi. Ony ty efekty měly své kouzlo, ne že ne, a ohánět se tady Star Treky a Hvězdnými Válkami by bylo poněkud hloupé;) No ale pojďme dále - Sir Laurence Olivier jako Zeus, to je skutečně něco, co se nevidí každý den. Scénář je chytře napsaný tak, aby se alespoň otřel o co nejvíce legendárních postav starého Řecka, a nutno říci, že není nudný, ani nedělá z Persea žádného nezranitelného nadčlověka, což je velmi sympatické. A proč to dál rozpitvávat, je to prostě nejzábavnější film o době olympského panteonu, jaký jsem zatím viděl. 80% ()
Na to, že jde o film o pár let novější než například Hvězdné Války, vypadá o mnoho starší - výpravou, zpracováním i dějovým schématem - spíš bych ho zařadila dobově někam k Ben Hurovi, kdybych neviděla jeho rok vzniku. Leccos sice zachraňují dobří herci, ale i tak jsem zklamaná, protože řecké mýty mám moc ráda a tohle není takové zpracování, jaké bych ráda viděla. ()
Scéna súboja Persea s Medúzou v starom temnom chráme je stále pekelne napínavá a privádza ma po trikovej stránke do väčšieho úžasu než všetky Jurské parky, Hviezdne pechoty a Pánovia prsteňov dohromady. Ako niekto môže povedať, že tie triky dnes už pôsobia smiešne? Ani náhodou - sú stále nádherné. Vo svojej kategórii sú tým najlepším, čo kedy prišlo na filmové plátna. Ray Harryhausen s jeho 20-centimetrovými plastelínovými "pandrlákmi" a fintami, ako ich skombinovať so živými hercami je väčší umelec a "koumák" ako kompletné osadenstvo ILM a Wety. ()
Táto mytologická fantasy sa k nám dostala ešte za komunistov, videla som ju ešte ako dieťa a nikdy som na ňu nezabudla. Pri každej ďalšej príležitosti som prepla kanál. Vzhľadom na rok výroby a náročnosť najrôznejších efektov je to výborná "podívaná" s nenudiacim dejom a neopakovateľným nostalgickým pocitom. Povedala by som, že je to dôstojný, aj keď opomínaný a nedocenený predchodca Nekonečného príbehu. ()
Jeden z filmů, u nichž bych dal všechno za to, abych je mohl vidět v kině v době uvedení (aneb kdybych měl stroj času, hned po obšťastnění trojské Heleny bych už jenom objížděl premiéry těchhle slavných pecek). Z vypravěčského hlediska to není dokonalé, občas se to zdlouhavě opájí působivými vizuálními výjevy a některé dějové souvislosti zůstávají s otazníkem, ale celkově prostě nádherný kus dobrodružné filmařiny, který mou hlubokou diváckou přízeň nikdy neztratí. Tolik zmiňované Harryhausenovy efekty jsou kouzelné a jednoduše živé a žádný film už nedokáže tak podmanivě vykreslit antickou mytologii a lehce spojit tolik ikonických bájných figurek. A nemusí to být akční ve stylu debilního remaku, aby si příběh uchoval temné napětí a soustavnou atmosféru - nejlepším příkladem je pasáž s medúzou, která by se neztratila ani v Pánovi prstenů. A Laurence Rosenthal složil jeden z nejkrásnějších filmových soundtracků... Jasná kultovka. 85% ()
Galerie (95)
Zajímavosti (36)
- Scenárista filmu Beverley Cross a producent Charles H. Schneer spolu již pracovali na podobném filmu Jáson a Argonauti (1963). (SeanBean)
- Ve scéně, kdy Perseus (Harry Hamlin) zasadí dvouhlavému psovi smrtelnou ránu a meč z něj vytáhne, je zřetelně vidět, že na něm není ani kapka krve. (Armin82)
- Ve scéně, kdy se Perseus (Harry Hamlin) prochází po tržišti, na rameni jednoho muže můžeme spatřit papouška Aru žlutokrkého. Tento papoušek se ovšem vyskytuje pouze ve Střední a Jižní Americe a v antickém Řecku se tak objevit patrně nemohl. (HYCYK)
Reklama