Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge, Mads Mikkelsen, Boyd Holbrook, Antonio Banderas, Toby Jones, John Rhys-Davies, Thomas Kretschmann (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na Oscara nominovaný Harrison Ford se ve snímku Indiana Jones a nástroj osudu naposledy vrací ve své ikonické roli pohotového a rafinovaného archeologa, aby prožil své poslední napínavé dobrodružství, které ho jako tradičně zavede do nejrůznějších koutů světa. (Falcon)
Videa (12)
Recenze (888)
Herci a hudební motiv Johna Williamse potěší. Harrison Ford je omlazenej parádně. Překvapení ve finále je přijatelnější než minulý nesmysl s mimozemšťany. Ale všude přítomný digitál, kdy ani tuk-tuk brázdící tenké marocké uličky není skutečný, v Indiana Jonesovi NECHCI. Protože ho mám zažitého a rád z první trilogie pro invenční a poctivou filmařinu. Tato rutinní podoba, kdy tvůrci nemusí být filmařsky kreativní, protože za ně všechno udělá CGI postprodukce, je úplný opak původního Spielbergova přístupu. A trpí tím potenciál každé scény. ()
Po téměř hororových ohlasech z Cannes to mohlo být mnohem horší. Hlavní problém nového Indyho spočívá v tom, že kdyby nevznikl, nic by se nestalo. Šance na důstojné předání žezla nevyšla už ve čtyřce a tohle je jen další připomínka, že stejně jako Maverick nepatří ani doktor Jones do starého železa. Mnoho zajímavého o jeho minulosti se nedozvíme, stejně tak neproběhne ani žádná redefinice jeho světa a výsledkem je tak „pouze“ bezproblémově důstojné dobrodružství obsahující všechny dobře známé propriety. Mezi ně patří spousta honiček, bizarní náhody, úniky z nemožných situací, cestování kvůli macguffinu a slovní špičkování ve velmi nevhodných momentech. To všechno tu je, stejně jako až smutně neschopný nacíček s tváří Madse Mikkelsena. Chemie mezi Fordem a Phoebe Waller-Bridge funguje o něco lépe než s Shiou LaBeoufem, ale hlavním tahounem je samozřejmě stále charisma Harrisona Forda. Přeceňovaný polo-patlal Mangold nedokázal novému Indymu vtisknout jedinečnou či moderní tvář, sází spíše na nostalgii a osvědčené prvky. Ale pokud patříte mezi ty, co si s (velmi) starým známým rádi užijí další dobrodružnou jízdu, nové dvě a půl hodiny nasazování klobouku a práskání bičem by vám vadit neměly. ()
Je veľká škoda, že rozlúčku s Indym nechcel točiť Spielberg, ale na druhej strane James Mangold bol určite dobrá voľba. Prvá polhodina, kde sa to hemží nacistami bola super a práve to nakopávanie náckov bolo s Indym vždy to najlepšie. Potešil ma Thomas Kretschmann, ktorý bol tiež jeden z dôvodov prečo vyraziť do kina. Digitálne omladený Ford bol výborne urobený, hlavne keď porovnávam poslednú DeNirovu spoluprácu so Scorsesem. Likvidácia náckov mi pripomenula môj najobľúbenejší diel - Posledná krížová výprava. Akcia je fajn, vrátia sa staré postavy, plus nejaké nové a všetko tak nejak pekne a pomaly speje do finále, v ktorom Harrison Ford zavesí klobúk na klinec..., alebo nie? 80%. ()
Disney myslí na fotry, i když na tom prodělá myšákův kabát, hodný. Ne, není to žádný Logan s bičem. Mangold vystřihl staromilsky bezpečnou jízdu po známých kolejích, které se už trochu třese brada v akčních scénách a, ruku na srdce, připomíná rozhovor s dědou, který vám po pětisté opakuje stejnou historku z války, co už nápadně zavání nastupující senilitou. Tempo a gradace po fajnové první třetině upadnou a film tak potřebuje kardiostimulátor nostalgie. Ten mu naštěstí v posledních minutách vpálí takovou dávku, že bič opět práskne. A ne, nemyslím tu krásnou nažehlenou metaforu člověka, který žije z / v minulosti. Ale mnohem spíš tu něžnou scénu dvou lidí, který už nejspíš bolí úplně všechno. I can relate to that! ()
Sice chovám k Harrisonu Fordovi ohromný respekt, ale nepřijde mi úplně vhodné, aby nyní jako osmdesátník předváděl stejné kousky, ve kterých poskakuje po městě a rve se s každým jako zamlada. Další věc, jenž mne celkem iritovala, byla celá první polovina filmu, v níž je nám naservírováno zhruba 90 minut čisté akce bez jakékoli hutnější příběhové omáčky. Všechny ty bitky a automobilové honičky mne tak nechaly zcela chladným a do díla jsem se jen horko těžko dostával. Mohu tak pochválit pouze záporné postavy, ti byli v čele s Mikkelsenem parádně zvolená parta nácků. Na druhou stranu bohužel kladní hrdinové dosti nezajímaví, staří a nebo otravní. V závěru sice uznávám, že finálních 20 minut, byť plno nejrůznější filmových chyb a šíleností, vylepšilo mé do teď velmi pochmurné celkové dojmy z filmu, ale ani tak to na víc než 3 hvězdy ani zdaleka nemá. 50% Vůbec se mi proto nelíbí, co se z Indiana Jonese za ty poslední roky stalo. Dříve tam také byly akční parádičky a nadpřirozené prvky, ale v té době alespoň tvůrci stáli pevně nohama na zemi. Teď je z toho ovšem velká akční fantasmagorie skoro jako nějaké Rychle a Zběsile. Samozřejmě k tomu navíc nesmí chybět mimozemšťani, cestování časem a nevysvětlitelné a ve filmu nevysvětlené zázraky. PS: Indy má zřejmě v zadku jakýsi Nazi vysílač. Ať se totiž po světě ve filmu hne kamkoliv, oni jsou mu pokaždé ihned v patách a dorazí na místo zhruba 5 minut po něm, což je další filmová záhada.... ()
Galerie (60)
Zajímavosti (47)
- Když se potápeči vynořují, je to pomocí nafouknutých vest, které na sobě mají. Ty se ale ihned nafouknou do plna a vystřelí je z vody jako raketu. Při takové rychlosti nelze dostatečně rychle vydechovat, což znamená, že expanze tlaku v plicích by způsobila jejich roztrhání. (LaserJet)
- Oficiální český název filmu se před uvedením snímku do kin několikrát změnil. První verze byla „Indiana Jones a volání osudu“, druhá verze „Indiana Jones a disk osudu“ a finální verze Indiana Jones a nástroj osudu. (Scanerior)
- Jeskyně Dial of Destiny sloužila jako zásobárna vody pro starověké Řeky a Římany, je historickým místem v archeologickém parku Neapolis v Syrakusách. (sator)
Reklama