Režie:
Sean S. CunninghamKamera:
Barry AbramsHudba:
Harry ManfrediniHrají:
Adrienne King, Betsy Palmer, Harry Crosby, Laurie Bartram, Jeannine Taylor, Kevin Bacon, Mark Nelson, Robbi Morgan, Peter Brouwer, Walt Gorney, Rex Everhart (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Vítejte v táboře Crystal Lake. Jeho historie je krvavá a místní říkají, že je prokletý. Je to dokonalé místo, kde může psychopat za svitu romantického úplňku zabíjet zamilované táborové vedoucí jednoho po druhém. Původní vyvražďovačka režiséra a producenta Seana S. Cunninghama vedla ke vzniku fenomenální filmové série a stovek imitací. Díky atraktivnímu obsazení (včetně mladého Kevina Bacona) a kreativnímu způsobu, jakým brutální syn zbožňující matky používá ostré nástroje, nepřestává tento klasický krvák napínat, inspirovat a děsit. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (490)
***Celkem 66%***TV/// Obsazení 5/10 Děj 6/10 Atmosféra 8/10 Prostředí 8/10/// PLUS: začátek kultovní série, pořád to má slušnou atmosféru a pronikavou hudbu, prostředí Křišťálového jezera, kde to všechno začalo MÍNUS: tentokrát ještě bez Jasona a to není úplně ono, posledních asi 15 minut působí hodně směšně, především chování poslední postavy./// Shrnutí: Tady to všechno začalo, tady se zrodila jedna hororová legenda. Ehm, tedy tvůrci asi moc nedoufali v úspěch a moc neplánovali pokračování, proto se vlastně Jason zrodil (objevil) až v pokračování(ch). Přes stáří snímku se však nejedná o špatný horor. Hlavně první polovina ve které je víc živých než mrtvých je zajímavá. Později, když už zbude jen pár neherců, to začíná být trochu nuda a závěr je předem daný./// PS: Už je myslím na čase viděl zbylá pokračování, která mi zatím unikala. ()
Nepochybně zásadní počin, který navždy změnil tvář moderního horroru. Je otázka, jestli k lepšímu, ale éra slasheru rozhodně přinesla mnoho dobrého, i když za cenu ztráty originality. První díl je rozhodně řemeslně kvalitní a coby slasher funguje skvěle, jako Pátek 13 ale nutně zaostává za dalšími díly. Přesto nemůžu hodnotit jinak než plným počtem, je to legenda a sakra zábavná legenda. Jednou ročně rozhodně neuškodí. ()
séria piatkov trinásteho vytvorila legendu (meno, maska, spôsob a hlavne motivácia vraha), stala sa kultom, no v konkurencii iných zásadných (a aj časovo dobou vzniku a vznikania podobných) hororových veľdiel je asi najslabšia. je to číre nízkorozpočtové hororové béčko osemdesiatych rokov, ale aj tak mám pocit, že nebyť snahy urobiť z toho kult už pri vznikaní (prvé tri diely boli robené bez ohľadu a čakania na to, či má diel predošlý kasový úspech), tak by sa z neho stalo dielko klasické s menšou základňou fanúšikov a asi až v posledných rokoch, a nie hneď od začiatku a tak masovo. je ale na celej sérii sympatické, že jednotlivé diely kolíšu minimálne, že sa dodržiavajú a cibria trademarky a všetkému kraľuje nemotorný obor s hokejovou maskou a nezabudnuteľný motív henriho manfreidniho. ()
No, není to zas až tak hrozné. Alespoň ne do chvíle, kdy se objeví paní Vorheesová v celé své kráse. Do té doby to je tuctový vyvražďovák v pěkné přírodě s překvapivě ne až tak do očí bijícím scénářem a hereckými výkony (až na výjimky) a omluvitelným rozdělováním ( jelikož dlouho přeživší netuší, že se vůbec něco děje). Jak už jsem ale předeslal, představitelka paní Vorheesové snímek dosti shodí, jak svým neuvěřitelně trapným vystupováním, tak i značnou nešikovností. Jak si mohli tvůrci myslet, že je možné míti strach z 50-ti leté babky, co je ráda, že udrží sekyru a popoběhne pár metrů? Samotný závěr užuž pomalu vypadal na sériózní překvapení. Nakonec z toho však sešlo. Škoda. ()
Horor naivní a debilní. Bez omezení. Do televizního vysílání zařazen stylově den po pátku třináctého (mimochodem, v ten den mi nic nevycházelo, aniž bych si byl vědom, co je to za den). Několik lidí je zde srandovním způsobem zabito psychopatem, jehož tvář ani jednou neuvidíme (pokud tedy závěrečná pointa nebyla opravdu zamýšlena tak, jak se zdálo, ale něco tak debilního už přesahuje i ty nejkrajnější meze). Ona je skutečně legrace sledovat partu nedomýšlivých jedinců, kteří nejspíš pravidelně absentovali na matiku (To už jsme jenom tři? Čert to vem), a kteří se postupně vytrácejí na zaručeně opuštěná místa, aby měli jistotu, že jejich smrt nebude zaznamenána jiným retardem. Ale bavil jsem se upřímně, stejně tak upřímně jsem nechápal, že ve stejném roce vzniklo třeba Osvícení, horor o sto procent děsivější a ani dnes nebudící smích. Pátek třináctého je počátkem jedné poměrně dost známé série, na které si vystavěl portfolio jeden poměrně dost známý vrahoun (zde paradoxně nevystupující), také je to poměrně dost špatné hororové béčko, které zvlášť v nekonečně natahovaném finále poměrně dost prudí. V osmdesátém roce to možná byla velmi spolehlivá antikoncepce (jestli vám nedocházejí souvislosti, asi dost nekoukáte na horory), dnes však zůstal jenom neplánovaně směšný teen horor s lacinými triky a zcela bez atmosféry. 60% Zajímavé komentáře: Mr.Apache, ScreamJay, Dan9K, JohnnyD, liuk, Hopper, miron ()
Galerie (178)
Zajímavosti (93)
- Ve scéně, kdy Alice (Adrienne King) běží zpátky do chatky poté, co objevila Billa (Harry Crosby), začne dávat různé zábrany před dveře, přestože se dveře otevírají směrem ven. (henrycruel)
- Victor Miller napsal scénář přibližně za dva týdny. (henrycruel)
- Děj filmu začíná v roce 1958 a pokračuje současností, což je bráno jako rok 1980. V roce 1958 pátek třináctého připadl na červen stejně jako v roce 1980. V roce 1979, kdy se film natáčel, proběhly hned dva pátky třináctého, a sice v dubnu a v červenci. (vyfuk)
Reklama