Reklama

Reklama

Obsahy(1)

25 let po brutálních vraždách v městečku Woodsboro se na scéně objevuje nový vrah, který si nasadil na obličej kultovní bílou masku. Tentokrát se zaměří na teenagery, oživí tím dávno pohřbenou noční můru a opět odkryje strašidelnou minulost města. (Forum Film CZ)

Videa (2)

Trailer 5

Recenze (442)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Wes Craven nejdříve v roce 1984 představil světu Freddyho Kruegera v Noční můře v Elm Street a světu tak nadělil jednoho z nejznámějších slasherových zabijáků. V roce 1996 poté Craven nakopl novou vlnu zájmu o slashery, kdy se chopil snímku Vřískot, který si z velké míry utahoval z hororových klišé a právě díky sebeuvědomění pravidel žánru a vyspělosti šlo o kritický a především divácký hit, který se dočkal celkem tří pokračování, které pokračovali směrem utahování si z klišé a především klišé v rámci slasherových pokračování. Wes Craven měl poté v plánu chopit se i pátého Vřískotu, v roce 2015 ovšem opustil svět a Vřískot 4 z roku 2011 tak zůstal jeho posledním celovečerním filmem. Po dekádě se nicméně série Vřískot opět vrací, kdy se režie chopila dvojice Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett zodpovědná za snímek Ready or Not/Krvavá nevěsta. Stojí návrat za Vřískotu za pozornost nebo má Wes Craven důvod k obracení se v hrobě?   Pátý Vřískot pracuje s tím, že od posledního Vřískotu uplynula celá dekáda a s tím si v jisté formě prošel vývojem hororový žánr. Zdrojový kód zůstává víceméně zachován a nový Vřískot dokáže vyvolat pocit, že přesně takhle nějak by ho natočil samotný Wes Craven. Betinelli-Olpin a Gillett Cravenův odkaz ctí a servírují nejspíš přesně to, co se dá od Vřískotu očekávat. Nebál bych se ovšem pátý Vřískot označit za nejchytřejší díl série právě od původního filmu a díky tomu i celkově nejlepší. Předchozí pokračování totiž prakticky s metahumorem již neznali míru a většinu času vlastně až příliš sázeli na to, že mohou být blbými filmy, protože si pořád tak trochu uvědomují, že spadají do kategorie blbých filmů. Nový Vřískot ovšem přichází s částečně čistým štítem, kdy sice sází na návrat staré známé trojice Dewey-Gale Weathers-Sidney Prescott, pozornost tu ovšem má především moderní generace teenagerů, která na horory pochopitelně pohlíží z tak trochu jiného úhlu než hrdinové v původním filmu.   I pátý Vřískot tak zůstává věrný odkazování na ostatní horory či přístupu Hollywoodu k slavným značkám. Dojde tak na řešení toho, že jsou jistá pokračování až přímo odkloněna od originálu, že jisté filmy radši ignorují filmy předchozí a také na to, že posedlost originálem může být někdy až nebezpečná. Pod slupkou typického hloupého slasheru se tak schovává další sofistikovaný horor, který odkazuje na Riana Johnsona, Jordana Peleea či horory s přesahem. A tím nový Vřískot bezpochyby je.   Původní čtveřice filmů se v podstatě točila kolem tří ústředních hrdinů, kdy o takové Neve Campbell v roli Sydney Prescott šlo snadno říci, že již od druhého Vřískotu nemá co hrát. Vztah reportérky Gale a policisty Deweyho poté v podstatě pořád fungoval na úrovni kolovrátku a o charakterním posunu těchto tří ústředních postav vlastně toho vlastně nebylo mnoho co říct , ani když se Vřískot v roce 2011 vrátil po 11 let dlouhé pauze. Ani páté řádění maniaka s Ghostface maskou se bez stálic série neobejde, protože je pro ně řádění tohoto maskovaného zabijáka pořád až příliš osobní (a nejzajímavější postavou ze staré gardy je ve finále Dewey, který má v rámci pátého Vřískotu nejlepší charakterní oblouk), pátý Vřískot se ovšem věnuje zcela novým postavám z generace Z. I nová generace má poté svého odborníky na horory, možná až očividně podezřelé osoby a především nové ústřední postavy, které zároveň rozšiřují mytologii. Rodinné historie či stěžejní pojítka jsou přitom zapojena smysluplně a přitom vlastně pořád následují stopy typických WTF zvratů v rámci žánru.   I pátý Vřískot dokáže obstát jako vyložený slasher, zároveň lehká mysteriózní detektivka a také i jako satirický komentář. Divák, který bude chtít čistou hororovou řezničinu se dočká, protože nový zabiják v masce Ghostface se na svých obětech umí vyřádit. Ošizen ovšem nezůstane ani ten divák, který chce i něco víc. Přesně něco jako původní Vřískot. Je zvláštní si uvědomit, že má pátý Vřískot k tomu prvnímu nejblíž ze všech pokračování a to i přes to, že se režijní židle vyměnila až popáté. Svěží přístup je ovšem poznat a především se ukázalo, že byla rozumná volba s dalším Vřískotem počkat dekádu. A možná by se vyplatilo, aby se Vřískot vždy vracel v obdobích, kdy si žánr projde tak razantním vývojem.   Nový Vřískot dokáže pracovat s napětím a i z něj si v jistých momentech utahovat neskutečně chytrým způsobem. Stejně jako po vzoru původního Vřískotu se dokáže pracovat s očekáváním ohledně toho, kdo přesně se vlastně pod maskou skrývá a až do posledních chvil dokáže Vřískot za pochodu šokovat. V jistých momentech sice dojde k momentům, kdy je opět hra s metahumorem a sázením na to, že jde o film držící se pravidel hloupých filmů na hraně, většinu času ovšem pátý Vřískot je skutečně chytrý a souboj s hranicí mezi utahováním si z blbých filmů a regulérně blbým filmem zvládá skutečně nejlépe ze všech pokračování Vřískotu.   Pátému Vřískotu možná dělá problém slabší rozjezd a zakomponování Gale a Sidney do scénáře Jamese Vanderbilta a Guye Busicka možná mohlo být tak trochu více sofistikovanější a rovnou bych si dovolil říct, že se mohl pátý Vřískot obejít bez původní Final Girl. Nové postavy totiž ve finále dokážou dostatečně obstát sami o sobě a jediný Dewey se skutečně dočkává nějakého alespoň trochu zajímavého charakterního archu. Noví herci jsou ve svých rolích velmi dobří, na poměry slasheru až nadstandardně dobří. V některých případech jsou sice nové postavy vyloženě variací na postavy jako Randy či právě Sidney a některé nejsou ve finále k ničemu jinému, než aby měl i tentokrát Ghostface tučné konto obětí, přesto Vřískot většinu času nelpí čistě na staré gardě a je to jen dobře.   Vřískot se po letech vrátil v podobě svěžího startu, který dokazuje, že dekáda je přesně ta ideální pauza, kterou tahle série potřebuje. I přes svěžest ovšem ctí odkaz Wese Cravena a je téměř chytrá, zábavná a šokující jako klasika z roku 1996. Dodává vlastně přesně to co se dalo od nového Vřískotu očekávat, ovšem skutečně v sympatické formě. Craven nemá důvod k tomu se v hrobě obracet, naopak se jeho duch nejspíš široce usmívá..... Viděno v kině: 3x () (méně) (více)

Fr 

všechny recenze uživatele

„VRAH VYCHÁZÍ Z MINULOSTI, ALE TENTOKRÁT JE NĚCO JINAK...“   Oslavnej film nejprofláknutější hororový masky. Nejsem bůhví jakej „vřískající“ fanda a tak si spíš vychutnávám ty filmový odkazy. To ostatní je postupně spíš debilní a pak ještě debilnější. Ale možná, že z toho jen prostě ke mně nepronikla ta zde oslavovaná hravost… Já v tom vidím píčovinu.     /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Hledám důvod, proč si pro pivo nechodit sám. 2.) Ghostface.   ///  Thx za titule „BootMax“.                  PŘÍBĚH  **  HUMOR  ne  AKCE  *  NAPĚTÍ  * ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Meta být co nejvíce meta s komentáři k žánru a satirizováním trendů rebootu, sequelů a odkazů byla zdolána, ale to, co zdobilo Williamsona s Cravenem před čtvrtstoletím, to jsem nenašel. Nechci zpustlého Arquetta a Courteney Botox, ale originalitu a v rámci „whodunit mystery“ moment překvapení. I still prefer The Babadook.. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Nový Vreskot je podľa mnohých starým dobrým Vreskotom z minulosti. A práve to je problém, podľa mňa to dnes už tak nefunguje ako kedysi. Ide len o pokus o zarobenie peňazí na nostalgii, hoci film implementoval aj prvky súčasnej doby. Nebola to katastrofa ako nový Matrix, ale predsa len, žiadna hororová sláva sa nekonala. ()

Yoshitsune 

všechny recenze uživatele

Já vlastně ani nevím, jak bych měl začít s "recenzí" na tenhle film, protože po zhlédnutí, já nemám slov a ještě když tady vidím veskrze pozitivní hodnocení. Ale asi bych měl začít tím, čím se tahle filmová série proslavila a to sou hloupá rozhodnutí postav. Ve všech, předchozích filmech postavy dělali rozhodutí které bychom my diváci přeci neudělali a následně sme to postavám vyčítali, nadávali na ně a neni tedy divu, že i zde sou hloupá rozhodnutí. Ale tady sou v takové míře, že sem si říkal, to má být nějaký vtip nebo proč se zrovna děje, to co se děje ? Nemluvě o tom, že celé to na mně působilo, jako kdyby tohle bylo natáčení filmu, něco jako dokument, kdy postavy nemluví spolu, ale mluví na mně a ví že hrají ve filmu, něco podobného dělá Deadpool. Nemluvě o tom, že mně hrozně štvalo, to jak kamera se vždycky natočila tak, že jsme si říkal "a teď se objeví vrah" a vrah se neobjevil, tak fajn jednou je to dobrý......ahh takže tohle se ve filmu bude opakovat, takže asi po padesáté přípravě, "teď se objeví vrah" a on se neobjevil, už sem si začal říkat, co to vlastně sleduji ? A v polovině filmu, se stalo něco co bych čekal od céčkového filmu a né od filmu, který má být lepším béčkovým hororem, ale k věci. V polovině filmu kdy hlavní hrdinka a Dewey vyrážejí, do nemocnice je bílý den, zhruba okolo čtvrté nebo páté, pak je střih a my je vidíme jak jedou do té nemocnice a je zhruba deset večer a je po dešti.......to ta nemocnice, je druhém konci státu nebo co jako ? Ale abych tedy jen nekritizoval, vrátí se původní trojice, gore a násilí je celkem fajn a záverčné zůčtovaní v prvním domě je fajn, ale je to jako kdybych sledoval parodii na Vřískot. Což už udělali ve Scary Movie jedničce a i tam to bylo mnohem lepší. Jo a málem bych zapomněl, mezi těmi všemi nudnými postavami, jenž si nebudete po jejich zabití pamatovat, je tedy i hlavní hrdinka, která by i možná byla fajn a měla by moc fajnovou linku, kdyby se film zaměřil na ní a její ségru, ty vydiny byli super a ďáblovo vábení bylo hrozně super a proto mně mrzí že toho tam nebylo víc, to bylo i celkem originální. I trojka je lepší. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (33)

  • V jednej scéne môžeme vidieť v televízii v nemocnici bežať seriál Dawsonov svet, konkrétne epizódu The Scare (S01E11) (1998). Paradoxne bola práve táto epizóda odkazom/poctou na prvý film Vreskot (1996). Tvorcom seriálu bol scenárista troch filmov Vreskot série, Kevin Williamson. (Real Tom Hardy)
  • David Arquet (Dewey), který je držitelem certifikátu Bob Ross painting instructor, naučil část štábu kreslit jako legendární umělec během přestávek v natáčení. (Ice123)

Související novinky

Sedmý Vřískot vítá staré známé

Sedmý Vřískot vítá staré známé

12.03.2024

Kolem vřískající série bylo v nedávných měsících poměrně velké rušno. Poslední Vřískot 6, jenž měl premiéru zhruba před rokem, v kinech vydělal slušné peníze, stejně jako jeho předchůdce pátý díl,… (více)

Sedmý Vřískot střídá post režiséra

Sedmý Vřískot střídá post režiséra

03.08.2023

Oblíbená hororová řada opět mění tvůrčí tým. Poté, co otěže nad sérií původních čtyř filmů z let 1996 až 2011 v režii legendárního Wese Cravena v roce 2022 převzalo režijní duo Matt Bettinelli-Olpin… (více)

Reboot Spy Kids našel hlavní hvězdy

Reboot Spy Kids našel hlavní hvězdy

27.06.2022

Po úspěchu snímku Můžeme být hrdinové režiséra Roberta Rodrigueze (Alita: Bojový Anděl, Spy Kids: Špioni v akci) se Netflix rozhodl prodloužit spolupráci se známým tvůrcem, a to rovnou do takové míry… (více)

Diverzita ve filmech vede k vyšším tržbám

Diverzita ve filmech vede k vyšším tržbám

25.04.2022

Co si fanoušci mohli už dávno domyslet, nyní potvrdila nejnovější studia. Jedním z největších témat moderního Hollywoodu je v posledních letech tlak na smysluplnější rozmanitost ve filmovém průmyslu.… (více)

Reklama

Reklama